Wstęp do programowania obiektowego 400-IS1-1POB
Profil studiów: praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina: nauki ścisłe i przyrodnicze
Dyscyplina: informatyka
Rok studiów: 1, semestr: 2
Prerekwizyty: Architektura systemów komputerowych, Podstawy programowania strukturalnego (C)
wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz. laboratorium 30 godz.
Metody dydaktyczne: wykład, zadania praktyczne polegające na opracowaniu skryptów do wykonania indywidualnie
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach 15x1h = 15h
udział w ćwiczeniach 15x1j = 15h
udział w laboratoriach 15x2h = 30h
przygotowanie do zajęć 10h
opracowanie zadań domowych 10h
udział w konsultacjach 3h
przygotowanie do sprawdzianu 10h
przygotowanie do egzaminu 5h
egzamin 2h
Wskaźniki ilościowe:
nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela akademickiego: 65 godzin, 2,6 ECTS
nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 50 godzin, 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna podstawowe konstrukcje języka C++, posługuje się zmiennymi wskaźnikowymi, wykorzystuje alokację i dealokację pamięci, typy generyczne, przeciążenie funkcji i operatorów. Zna podstawowe metody zapisu algorytmów, w szczególności schematy blokowe: KP6_WG1, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5
Zna podstawowe pojęcia i mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego na przykładzie C++ (klasa, obiekt, własności i metody, konstruktory i destruktory, klasy i funkcje wzorcowe). Zna najważniejsze mechanizmy obiektowe (abstrakcja, hermetyzacja, dziedziczenie, polimorfizm): KP6_WG1, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6
Zna zagadnienia związane z obsługą wyjątków, obsługą wejścia/wyjścia, obsługą plików oraz napisów, potrafi korzystać z bibliotek oraz tworzyć je: KP6_WG1, KP6_WG3, KP6_WG4, KP6_WG5, KP6_WG6
Potrafi (w stopniu średniozaawansowanym) projektować, implementować i analizować programy obiektowe w języku C++: KP6_UW3, KP6_UW4, KP6_UW5, KP6_UW6
Potrafi rozpoznawać konieczność stosowania i stosuje najważniejsze mechanizmy z dziedziny programowania obiektowego: abstrakcję, hermetyzację, dziedziczenie i polimorfizm. Potrafi stworzyć poprawną hierarchię dziedziczenia klas do zadanego problemu modelowania rzeczywistości: KP6_UW4, KP6_UW6, KP6_UW11, KP6_UK1
Potrafi przyjąć i poprawnie zrealizować role programisty-twórcy klas oraz programisty-klienta podczas realizacji projektu programistycznego w paradygmacie obiektowym: KP6_UK1, KP6_UK3, KP6_UU1, KP6_KK1
Kryteria oceniania
Ogólna forma zaliczenia: egzamin
Literatura
1. J. Grębosz, Symfonia C++ standard. Programowanie w języku C++ orientowane obiektowo, Edition 2000, 2006.
2. B. Stroustrup, Język C++, WNT 1998.
3. S.B. Lippman, Istota języka C++. Zwięzły opis, WNT 2004.
4. D. Vanderoorde, Język C++ ćwiczenia i rozwiązania, WNT 2001.
5. A. Struzińska-Walczak, K. Walczak, Nauka programowania dla początkujących C++, W&W 2000.
6. M. Tłuczek, Programowanie w języku C, ćwiczenia praktyczne, Helion 2001.
7. A. Stasiewicz, Ćwiczenia praktyczne C++, WNT 2006.
8. S. Prata, Szkoła programowania. Język C, Robomatic 1999.
9. Dostępne liczne i różnorodne materiały w sieci Internet.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: