Inżynieria oprogramowania 400-IS1-2IO1
Profil studiów: praktyczny
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki ścisłe i przyrodnicze, informatyka
Rok studiów / semestr: 2 / 4
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych:
- wykład: 15 h
- laboratorium: 15 h
Metody dydaktyczne: wykład, prezentacja, dyskusja
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta (rodzaj aktywności i liczba godzin):
- Udział w wykładach: 15 x 1 = 15 h
- Udział w laboratoriach: 15 x 1 = 15 h
- Przygotowanie do zajęć - wykład: 5 h
- Przygotowanie do zajęć i zadania domowe - laboratorium: 15 h
- Studiowanie literatury: 5 h
- Przygotowanie do zaliczenia: 5 h
- Obecność na zaliczeniu: 2 h
- Udział w konsultacjach: 7 h
Wskaźniki ilościowe:
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 39 h / 1,3 ECTS
- Nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym: 30 h / 1 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna procesy i wybrane modele cyklu życia oprogramowania i systemów informatycznych. KP6_WG10, KP6_WG6, KP6_WK2, KP6_KK1
- Zna wybrane podejścia do rozwijania systemów i do prowadzenia przedsięwzięć informatycznych. KP6_WG10, KP6_WG6, KP6_WK1
- Zna podstawy obiektowego modelowania systemów z wykorzystaniem UML. KP6_WG10, KP6_WG6
- Potrafi określić i przeanalizować wymagania dotyczące nieskomplikowanego systemu informatycznego a następnie opracować elementy specyfikacji wymagań i dokumentacji projektowej. KP6_UK2, KP6_UK3, KP6_KR1
- Potrafi sporządzić wybrane modele na potrzeby analizowania i projektowania prostego systemu informatycznego. KP6_UK3, KP6_UW11
- Potrafi przygotować raport i prezentację przedstawiające wyniki analizy i projektowania systemu informatycznego. KP6_UK2, KP6_UK3
- Rozumie konieczność ciągłego dokształcania się. KP6_UU1
- Dostrzega i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności informatyka. KP6_KO1, KP6_KR1
Kryteria oceniania
Ogólna forma zaliczenia: zaliczenie
Literatura
Literatura podstawowa:
- I. Sommerville, "Inżynieria oprogramowania", WNT, 2003
- P. Bourque, R.E. Fairley, "Guide to the Software Engineering Body of Knowledge (SWEBOK Guide)", Version 3.0, IEEE Computer Society, 2014, dostępna on-line [https://www.computer.org/education/bodies-of-knowledge/software-engineering]
- A. Kobyliński, "Modele jakości produktów i procesów programowych", Oficyna wydawnicza SGH, 2005
- S. Wrycza, P. Marcinkowski, K. Wyrzykowski, "Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych", Helion, 2005
- H. Kniberg, M. Skarin, "Kanban and Scrum: Making the Most of Both", InfoQ, 2009, dostępna on-line [https://www.infoq.com/minibooks/kanban-scrum-minibook/]
Literatura uzupełniająca:
- OMG, "OMG Unified Modeling Language (OMG UML), Version 2.5.1", 2017, dostępna on-line [https://www.omg.org/spec/UML]
- M. Chrapko, "CMMI: doskonalenie procesów w organizacji", PWN, 2010
- J. Cogswell, "Tworzenie użytecznego oprogramowania", MIKOM, 2005
- St. Szejko "Metody wytwarzania oprogramowania", MIKOM, 2002
- czasopisma specjalistyczne IEEE Software, e-Informatica Software Engineering Journal itp.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: