Psychologia rozwojowa 400-PS5-1PRO
Podstawowe pojęcia z zakresu psychologii rozwojowej i psychologii rozwoju człowieka w ciągu życia. Modele rozwoju i ich wyznaczniki. Charakterystyka wybranych teorii rozwoju człowieka w ciągu życia. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Potrzeby rozwojowe i mechanizmy ich zaspokajania. Różnice indywidualne w psychospołecznym funkcjonowaniu człowieka. Zaburzenia rozwoju i kryzysy rozwojowe. Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Znaczenie wiedzy z psychologii rozwoju człowieka dla praktyki edukacyjnej. Obszary wspomagania w perspektywie psychologii rozwojowej.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
KP7_WG2 klasyczne i współczesne teorie rozwoju człowieka oraz ich wartości aplikacyjne, a także potrafi je krytycznie oceniać i twórczo z nich korzystać;
KP7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;
KP7_WG9 metodologię badań naukowych stosowanych w dziedzinie nauk społecznych;
KP7_WG13 wiedzę umożliwiającą jej aplikację w projektowaniu działań w edukacji przedszkolnej i początkowej.
Umiejętności:
KP7_UO1 –potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwoju do prowadzenia analiz i interpretacji zachowań dzieci i młodzieży oraz znaleźć zastosowanie w praktyce edukacyjnej.
Kompetencje:
KP7_KO1 - student jest świadomy zachodzących zmian w sferach i funkcjach psychicznych rozwoju dzieci i młodzieży oraz osób dorosłych.
K_K04 student jest przekonany o potrzebie wspierania dzieci i młodzieży w zakresie kompetencji psychospołecznych
Kryteria oceniania
Wykład: Egzamin
Zaliczenie pisemne test wiedzy, zaliczenie: uzyskanie minimum 51% wyników z testu
Literatura
Bee, H. (2004) Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka.
Brzezińska A. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. Brzezińska (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Trempała J. (2000) Modele rozwoju psychicznego. Czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.
Trempała J., Olejnik M. (2011). Badanie rozwoju psychicznego człowieka. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka: podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Difin.
Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: PWN.
W cyklu 2023:
Bee, H. (2004) Psychologia rozwoju człowieka, Poznań: Zysk i S-ka. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: