Socjologia edukacji 400-PS5-1SED
3L stac.I st.studia pedagogiczne (Wilno) - przedmioty obowiązkowe
Wilno - pedagogika 1 rok 1 st. stacjonarne sem.zimowy
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
wykład 15 godz.
ćwiczenia 15 godz.
Metody dydaktyczne wykład, prezentacja multimedialna, praca w grupach, praca z tekstem, dyskusja
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w wykładach: 15 godz.
udział w ćwiczeniach: 15 godz.
Studiowanie literatury: 20 godz.
Przygotowanie się do zaliczenia/egzaminu: 25 godz.
ŁĄCZNY nakład pracy studenta: 75 godz.
Punkty ECTS 3
wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich lub innych osób prowadzących zajęcia: 30 godz. 1,2 pkt
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP7_WG4 zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci lub uczniów w okresie przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszenia rozwoju, oraz uwarunkowane wpływem czynników środowiskowych i sposoby dostosowywania do nich zadań rozwojowych i edukacyjnych;
KP7_WK3 rolę nauczyciela lub wychowawcy w modelowaniu postaw i zachowań dzieci lub uczniów;
KP7_KO3 rozpoznawania specyfiki środowiska lokalnego i regionalnego oraz ich wpływu na funkcjonowanie dzieci lub uczniów, a także podejmowania współpracy na rzecz dobra dzieci lub uczniów i tych środowisk.
Kryteria oceniania
Wykład (weryfikacja efektów uczenia się z kategorii wiedza): egzamin ustny.
Ćwiczenia (weryfikacja efektów uczenia się z kategorii wiedza, umiejętności i kompetencje):
-przygotowanie prezentacji multimedialnej na ocenę pozytywną;
-aktywny udział w zajęciach.
Literatura
Babicka – Wyrkus A., Uczeń (nie) biega i (nie) krzyczy. Rytuały oporu jako przejaw autoekspresji młodzieży, Kraków 2015.
Błajet P., (Nie)przypadkowa edukacja, Toruń 2016.
Christopher C.J., Nauczyciel – rodzic: skuteczne porozumiewanie się, Gdańsk 2004.
Janowski A., Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002.
Janowski A., Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa 1995.
Juszczyk S., Media cyfrowe we współczesnej edukacji – szanse i zagrożenia dla procesu wychowania i uczenia się, STUDIA SCIENTIFICA FACULTATIS PAEDAGOGICAE UNIVERSITAS CATHOLICA RUŽOMBEROK 2018, č. 1.
Karkowska M., Socjologia wychowania, wybrane elementy, Łódź 2007.
Karkowska M., Uczeń i nauczyciel. Interakcje i wartości w klasie szkolnej, Kraków 2005.
Karkowska M, Skalski T., Kultura –socjalizacja - tożsamość, Kraków 2010.
Kokociński M., Rola grupy rówieśniczej w procesie socjalizacji młodzieży, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Komunikacji i Zarządzania, Poznań 2011.
Lewowicki T., Szczurek – Boruta A., Grabowska B., Przemiany społeczno – cywilizacyjne i edukacja szkolna – problemy rozwoju
indywidualnego i kształtowania się tożsamości, Kraków 2005.
Meighan R., Socjologia Edukacji, Toruń 1993.
Melosik Z., Edukacja i stratyfikacja społeczna, w: Nierówności społeczne. W trosce o otwarcia horyzontów edukacji, pod red. K. Błasińska, S. Pasikowski, G. Piekarski, J. Ratkowska – Psikowska, Fundacja Instytut Równowagi Społeczno-Ekonomicznej, Gdańsk 2015.
Mikiewicz P., Dlaczego elitarne szkoły nie znikną? O nieusuwalności nierówności społecznych w edukacji, ROCZNIK LUBUSKI Tom 34, cz. 1,2008.
Mikiewicz P., Socjologia edukacji, Warszawa 2016.
Morbitzer J., O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki, LABOR et EDUCATIO nr 2/2014.
Paszkiewicz A., Pozycja ucznia w grupie rówieśniczej, Scientific Bulletin of Chełm - Section of Pedagogy 2013, nr 1.
Poleszak W., Nowe media – zagrożenia i szanse dla profilaktyki zachowań dysfunkcjonalnych, w: Wychowanie i kształcenie w erze cyfrowej, pod red. P. Plichta, J. Pyżalski, Regionalne Centrum Polityki Społecznej, Łódź 2013.
Rynio A., Stępień K. (red.), Bogactwo młodości wyzwaniem dla wychowawców XXI wieku, Lublin 2010.
Siwek A., Dylematy współczesnego wychowania młodego człowieka, PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie 2009, z. XVIII.
Surzykiewicz J., Kulesza M. (red.), Ciągłość i zmiana w edukacji szkolnej – społeczne i wychowawcze obszary napięć, Łódź 2010.
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Warszawa 2011.
Szymański M. J., Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015.
Tillmann K.J., Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Warszawa 2005.
Urych I., Wartości wychowania a bezpieczeństwo młodego człowieka, Zeszyty Naukowe AON nr 1(90) 2013.
Znaniecki F., Socjologia wychowania. t.I, Wychowujące społeczeństwo, Warszawa 1973.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: