Epistemologia 410-FS1-1EPI
wykład: 15 godz.
ćwiczenia: 15 godz.
4 punkty ECTS
Udział w wykładach 15 godzin
Udział w ćwiczeniach 15 godzin
Przygotowanie do ćwiczeń (lektury) 30 godzin
Udział w konsultacjach związanych z zajęciami 2 godziny
Przygotowanie do egzaminu z wykładu 30 godzin
Wskaźniki ilościowe:
godziny wymagające bezpośredniego udziału nauczyciela: 32 (1 punkt ECTS)
o charakterze praktycznym: 0
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG1: zna podstawową terminologię epistemologiczną w języku polskim.
KA6_WG2: ma podstawową wiedzę dotyczącą epistemologii jako dyscypliny filozoficznej
KA6_WG4: zna i rozumie główne kierunki i stanowiska współczesnej epistemologii
KA6_WK1: rozumie miejsce i znaczenie epistemologii w relacji do nauk szczegółowych, zwłaszcza humanistycznych i społecznych
KA5_UW5: potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach
KA6_UK1: posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z użyciem filozoficznej terminologii i wykorzystaniem poglądów różnych autorów
KA6_KK1: jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
Literatura
Wykład - literatura podstawowa:
Brandt, R.B. (1996), Zagadnienia etyki normatywnej i metaetyki, tłum. B. Stanosz, Warszawa: WN PWN, rozdz. II-IV, VII-X.
Grobler, A. (2019), Epistemologia. Sandwiczowa teoria wiedzy, Kraków: Universitas, rozdz. 1, 3-6, 8-9, 11-12.
Paprzycka, K. (2013), Pojęcie wiedzy, w: R. Ziemińska (red.), Przewodnik po epistemologii, Kraków: Wydawnictwo WAM, 117-150.
Gettier, E. (1990), Czy uzasadnione i prawdziwe przekonanie jest wiedzą?, tłum. J. Hartman, J. Rabus, „Principia” 1.
Wykład - literatura uzupełniająca:
Ajdukiewicz, K. (2003), Zagadnienia i kierunki filozofii. Teoria poznania. Metafizyka, część I. Teoria poznania, Kęty – Warszawa: Wydawnictwo
Antyk – Fundacja Aletheia.
Frege, G. (1977), Myśl: studium logiczne, w: Pisma semantyczne, tłum. B. Wolniewicz, Warszawa: PWN.
J. Katz, J. (1962), The Problem of Induction and Its Solution, Chicago: University of Chicago Press.
Kemeny, J. (1953), The Use of Simplicity in Induction, „Philosophical Review” 62.
Kuhn, T. (2001), Struktura rewolucji naukowych, tłum. H. Ostromęcka, Warszawa: Aletheia.
Lakatos, I. (1995), Pisma z filozofii nauk empirycznych, tłum. W. Sady, Warszawa: PWN.
Laudan, L. (1977), Progress and Its Problems. Towards a Theory of Scientific Growth, Berkeley: University of California Press.
Morton A. (2002), Przewodnik po teorii poznania, tłum. T. Baszniak, Warszawa: Wydawnictwo Spacja,
2002.
Popper, K.R. (1977), Logika odkrycia naukowego, tłum. U. Niklas, Warszawa: PWN.
Popper, K.R. (1999), Prawda, racjonalność i rozwój wiedzy naukowej, w: Droga do wiedzy. Domysły i refutacje, tłum. S. Amsterdamski,
Warszawa: PWN, 340-424.
Quine, W.V.O. (2002), Znaczenie i prawda, w: Filozofia logiki, tłum. B. Stanosz, Warszawa: Fundacja Aletheia.
Reichenbach, H. (1938), Experience and Prediction, Chicago: University of Chicago Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: