Filozofia społeczna 1 410-FS1-1FSP1
Tematyka kursu jest ujmowana w sposób częściowo historyczny, przede wszystkim jednak problemowy, dotycząc zagadnień takich jak relacje między jednostką i społeczeństwem, problem władzy i wolności społeczno-politycznej, znaczenie systemu gospodarczego, ideologie i utopie, ewolucja i rewolucje społeczne. Omawiana jest również relacja między filozofią społeczną a empirycznymi naukami o społeczeństwie.
Treści merytoryczne przedmiotu:
1) filozofia społeczna a klasyczna filozofia polityki i empiryczne nauki o społeczeństwie; filozofia społeczna i społeczna rola filozofii,
2) elementy historii filozofii społecznej:
- starożytna refleksja społeczno-polityczna (sofiści, Platon, Arystoteles, stoicy),
- chrześcijańska myśl społeczna (św. Paweł, św. Augustyn, św. Tomasz).
Metody dydaktyczne wykorzystywane w ramach kursu:
- wykład z syntetycznym przedstawieniem materiału historycznego i problemowego,
- prezentacje multimedialne,
- samodzielna lektura tekstów autorów klasycznych i współczesnych,
- analiza tekstów i dyskusja w grupie moderowana przez prowadzącego,
- przygotowanie indywidualnych prac zaliczeniowych na wskazany/wybrany temat - w świetle literatury i refleksji własnych,
- indywidualne konsultacje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6_WG1, WG2, WG7, WG8, WG13, WG16; KA6_WK1, WK3, WK4; KA6_UW4, UW6, UW8; KA6_UK1; KA6_UU1, UU2, UU3; KA6_KK1, KK5; KA6_KO3.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest ocena pozytywna z konwersatorium z filozofii społecznej 1.
Literatura
Literatura (ma ona charakter pomocniczy i uzupełniający; na egzaminie obowiązuje przede wszystkim materiał przekazany podczas wykładów):
1) Jerzy Szacki, Historia myśli socjologicznej
2) Platon, Państwo
3) Arystoteles, Polityka
4) Św. Augustyn, Państwo Boże
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: