Filozofia społeczna 2 410-FS1-1FSP2
Tematyka kursu jest ujmowana w sposób częściowo historyczny, przede wszystkim jednak problemowy, dotycząc zagadnień takich jak relacje między jednostką i społeczeństwem, problem władzy i wolności społeczno-politycznej, znaczenie systemu gospodarczego, ideologie i utopie, ewolucja i rewolucje społeczne. Omawiana jest również relacja między filozofią społeczną a empirycznymi naukami o społeczeństwie. Duży nacisk kładziony jest na łączenie refleksji historyczno-filozoficznej z obserwacjami współczesnego społeczeństwa, wykorzystywanie pojęć filozoficznych do lepszego opisu i rozumienia aktualnej rzeczywistości społecznej.
Treści merytoryczne przedmiotu:
1) refleksja nad życiem społeczno-politycznym w świetle nowożytnych i współczesnych koncepcji z zakresu filozofii społecznej
2) elementy historii filozofii społecznej:
- nowożytna myśl społeczna (Machiavelli, Hobbes, Locke, Rousseau),
- klasyczne i współczesne odmiany filozoficznego liberalizmu (Kant, Rawls, Sandel),
- filozoficzna refleksja nad kapitalizmem (Marks, Weber),
- psychoanalityczna teoria społeczeństwa (Freud, Lasch, Žižek).
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
KA6_WG1, WG2, WG4, WG8, WG13, WG16; KA6_WK1, WK3, WK4; KA6_UW4, UW6, UW8; KA6_UK1; KA6_UU1, UU2, UU3; KA6_KK1, KK5; KA6_KO3.
Kryteria oceniania
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń z przedmiotu. Na egzaminie - pisemnym lub ustnym - obowiązuje przede wszystkim materiał z wykładów. Wskazana literatura ma charakter pomocniczy. Egzamin może mieć również formą pracy pisemnej na zadany temat.
Literatura
Literatura (wskazane przez prowadzącego fragmenty dot. omawianych na wykładzie autorów):
1) Machiavelli, Książę
2) Hobbes, Lewiatan
3) Marks, Engels, Manifest komunistyczny
4) John Rawls, Teoria sprawiedliwości
5) Freud, Kultura jako źródło cierpień
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: