Filozofia współczesna 410-FS1-2FW3
Kurs obejmuje 30 godzin wykładu i 30 godzin ćwiczeń na II roku studiów na kierunku "filozofia i etyka". Celem wykładu jest systematyczne
zaznajomienie studentów z najważniejszymi nurtami i postaciami filozofii współczesnej (w porządku chronologiczno-problemowym od tzw.
przełomu antypozytywistycznego przez fenomenologię, psychoanalizę, neopozytywizm, hermeneutykę, egzystencjalizm, filozofię dialogu,
strukturalizm po "postmodernizm" i współczesne odmiany filozofii anglosaskiej/analitycznej, natomiast celem ćwiczeń analiza wybranych
tekstów źródłowych z tego zakresu tematycznego, grupowa dyskusja nad nimi oraz indywidualne prezentacje ustne i pisemne.
Szacowany nakład pracy studenta (obejmujący udział w zajęciach z nauczycielem, wykładach, ćwiczeniach i indywidualnych
konsultacjach, oraz pracę własną związaną z przygotowaniem się do zajęć, zaliczenia ćwiczeń i egzaminu) ok. 150 godzin = 5 ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
1. zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim (K_W02)
2. zna i rozumie główne kierunki i stanowiska filozofii współczesnej (K_W06)
3. zna stanowiska i argumenty wybranych klasycznych autorów filozoficznych na podstawie samodzielnej lektury ich pism (K_W09)
4. ma podstawową wiedzę o metodach analizy i interpretacji tekstu filozoficznego (K_W10)
W zakresie umiejętności:
1. umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U03)
2. czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny (K_U04)
3. potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach (K_U05)
4. potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną z zakresu wybranej dziedziny filozofii, w szczególności z etyki (K_U11)
5. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych w języku polskim (częściowo także w języku obcym), dotyczących szczegółowych problemów filozoficznych i moralnych (K_U13)
W zakresie kompetencji społecznych:
1. jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów (K_K07)
2. dostrzega złożoność współczesnego pluralistycznego społeczeństwa i kultury, szanuje odrębności kulturowe (K_K11)
3. rozumie i docenia znaczenie europejskiego dziedzictwa filozoficznego dla kształtowania wydarzeń społecznych, kulturalnych i
politycznych (K_K13)
Kryteria oceniania
- wykład z elementami dyskusji
- dyskusja tekstów źródłowych w grupie
- prezentacje indywidualne (referaty)
- prace pisemne (zaliczeniowe)
- indywidualne konsultacje
- egzamin ustny lub pisemny
Kryteria:
- ćwiczenia zaliczane na podstawie obecności, znajomości lektur i aktywności na zajęciach oraz na podstawie pisemnej pracy
zaliczeniowej lub kolokwium ustnego
- egzamin (po zaliczeniu ćwiczeń) obejmuje materiał przedstawiony na wykładach, z wykorzystaniem wskazanej literatury
Literatura
Literatura ogólna (w zakresie tematów omawianych na wykładach i ćwiczeniach):
1. F. Copleston, Historia filozofii, t. IX, „Od Miane de Birana do Sartre’a”
2. T. Gadacz, Filozofia XX wieku. Nurty, t. 1 i 2
3. Z. Kuderowicz (red.), Filozofia współczesna, t. 1 i 2
4. B. Skarga (red.), Przewodnik po literaturze fizloficznej XX wieku, t. 1-5
5. M. J. Siemek (red.), Drogi współczesnej filozofii
Literatura szczegółowa:
- teksty czytane w ramach ćwiczeń
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: