Praktyki religijno-moralne w kulturze wschodniej 410-FS1-2PRMW3
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia.
Rok studiów/semestr - rok II/semestr I
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje.
Punkty ECTS - 5.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz.,
przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową z zakresu wybranych dyscyplin filozoficznych H1A_W04
ma podstawową wiedzę na temat związków filozofii ze sztuką i religią, a także na temat roli filozofii we życiu społecznym H1A_W10
umie samodzielnie zdobywać wiedzę filozoficzną kierując się wskazówkami opiekuna naukowego H1A_U03
posiada umiejętność poprawnej pod względem logicznym oraz rzetelnej merytorycznie argumentacji z wykorzystaniem poglądów innych autorów H1A_U06
rozumie główne problemy etyczne i antropologiczne obecne w tradycji filozoficznej oraz we współczesnych sporach światopoglądowych H1A_W04
Kryteria oceniania
Praca semestralna dotycząca wybranego zagadnienia poruszanego podczas zajęć o objętości około 5-10 stron, dostarczona nie później niż do połowy lutego 2012 roku.
Literatura
Churchland P.S., Moralność mózgu: co neuronauka mówi o moralności, Copernicus Center Press, Kraków 2013
Glasenapp H. von, Religie niechrześcijańskie, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1966
Kosior K., Etyka buddyjska a indyjska etyka religijna, ,,Przegląd Religioznawczy'', 2003, nr 4, 89-95
McGreal I.P. (opr.), Wielcy myśliciele Wschodu, Wydawnictwo al fine, Warszawa 1997
Nakamura H., Systemy myślenia ludów Wschodu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005
Needham J., Wielkie miareczkowanie: Nauka i społeczeństwo w Chinach i na Zachodzie, PIW, Warszawa 1984
Nisbett R.E., Geografia myślenia, Smak Słowa, Sopot 2009
Ringgren H., Ström A.V., Religie w przeszłości i w dobie współczesnej, KAW, Warszawa 1990
Ritual purification, https://en.wikipedia.org/wiki/Ritual_purification
Ruthven M., Islam, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu: Buddyzm, Hinduizm, Taoizm, Zen, Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa 1997
Sieradzan J. (red.), Buddyjska wizja śmierci i umierania, Wydawnictwo T.T., Kraków 1997
Sieradzan J. (red.), Inicjacje: Społeczne znaczenie sytuacji liminalnych w rytach przejścia, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2006
Sieradzan J., Szaleństwo w religiach świata: Szamanizm, religia starogrecka, judaizm, chrześcijaństwo, hinduizm, buddyzm, islam, Inter Esse, Wydawnictwo Wanda, Kraków 2005
Singer P. (red.), Przewodnik po etyce, Książka i Wiedza, Warszawa 2000
Skawiński P., Gdy nie nadejdzie jutro, Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2011
Thomas L.V., Trup: Od biologii do antropologii, Wydawnictwo Ethos, Warszawa 2001
Tokarska-Bakir J., Wyzwolenie przez zmysły: Tybetańskie koncepcje soteriologiczne, Wydawnictwo Leopoldinum, Wrocław 1997
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: