Bioetyka 410-FS1-3BE6
Kierunek studiów: Filozofia i etyka
Poziom kształcenia: studia 1 stopnia
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: przedmiot obowiązkowy, moduł podstawowy
Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina filozofia
Rok studiów/ semestr: III rok, 6 semestr (letni)
Wymagania wstępne: brak
Metody dydaktyczne - ćwiczenia i konsultacje
Liczba godzin zajęć dydaktycznych: ćwiczenia - 30 godz.
Punkty ECTS: 3
Ogólny nakład pracy studenta: 75 godz. w tym: udział w ćwiczeniach: 30 godz.;
przygotowanie się do zajęć, zaliczeń, egzaminów: 40 godz.;
udział w konsultacjach, zaliczeniach, egzaminie: 5 godz.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 35 godz. (1,4 ECTS), nakład pracy studenta związany z zajęciami o charakterze praktycznym - 40 godz. (1,6 ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
zdalnie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
KA6_WG1 - zna podstawową terminologię filozoficzną w języku polskim;
KA6_WG3 - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu etyki jako
subdyscypliny filozoficznej;
KA6_WG5 - zna i rozumie różne stanowiska we współczesnych sporach
moralnych;
KA6_WG12 - wie, czym są filozoficzne i moralne założenia i implikacje
rozmaitych przekonań i teorii;
KA6_WK4 - wie, na czym polegają związki filozofii i etyki z nauką,
sztuką i religią oraz znaczenie filozofii i etyki w życiu
społecznym.
UMIEJĘTNOŚCI:
KA6_UW1 potrafi wyszukiwać, analizować, krytycznie oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł elektronicznych i pisanych;
KA6_UW2 posiada podstawowe umiejętności badawcze, takie jak formułowanie i analiza problemów filozoficznych i moralnych, dobór narzędzi badawczych, opracowanie i prezentacja wyników;
KA6_UW4 czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje tekst filozoficzny;
KA5_UW5 potrafi posługiwać się podstawowymi terminami (pojęciami) filozoficznymi w dyskusjach, polemikach i argumentacjach;
KA6_UW7 dostrzega moralny aspekt badań naukowych i rozumie problemy moralne związane z rozwojem cywilizacji.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
KA6_KK1 jest krytyczny i otwarty na nowe idee, gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów;
KA6_KK2 dostrzega złożoność problemów moralnych, umie zachować krytycyzm i samokrytycyzm w sytuacji moralnego konfliktu.
Kryteria oceniania
Podstawą oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach: obecność, zabieranie głosu w dyskusjach, dzielenie się swoimi refleksjami i pytaniami do omawianych tekstów, prezentowanie i argumentowanie własnego stanowiska oraz przedstawienie referatu, w którym streszczony zostanie poddawany dyskusji tekst, zaprezentowane punkty sporne oraz zadane pytania do dyskusji.
Obecność jest obowiązkowa. Dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności. W przypadku więcej niż 2 nieusprawiedliwionych nieobecności student/ka ma obowiązek wykazać się znajomością lektur z opuszczonych zajęć w czasie indywidualnych konsultacji.
Literatura
Literatura podstawowa:
P. Singer. Etyka praktyczna
Warszawa 2008. (https://docer.pl/doc/xsvsx05)
D. Ślęczek-Czakon, Problem wartości i jakości życia w sporach bioetycznych, Katowice 2004. (https://docplayer.pl/219751-Danuta-sleczek-czakon-problem-wartosci-i-jakosci-zycia-w-sporach-bioetycznych.html)
Literatura uzupełniająca:
M. Dziubek-Hovland, Przyroda nie należy do człowieka. Sylwetka i ekofilozofia Arne Naessa na tle norweskiej filozofii ekologicznej. Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra k. Bielska-Białej, 2004.
Literatura uzupełniająca -artykuły online:
R. J. Howard and D. L. Cornell, Ethical Issues in Organ Procurement and Transplantation; 2016. (https://www.intechopen.com/chapters/52101)
K. Weintraub, Meet the pigs that could solve the human organ transplant crisis; 2019. (https://www.technologyreview.com/2019/11/01/132110/meet-the-pigs-that-could-solve-the-human-organ-transplant-crises/)
R. Truog, Death is universal, but sometimes murky; 2018. (https://bioethics.hms.harvard.edu/news/death-universal-sometimes-murky)
C. Gustafsson, Scientific Background on the Nobel Prize in Chemistry 2020. A TOOL FOR GENOME EDITING: 2020. (https://www.nobelprize.org/uploads/2020/10/advanced-chemistryprize2020.pdf)
S. Stucki, Towards a Theory of Legal Animal Rights: Simple and Fundamental Rights; 2020. (https://doi.org/10.1093/ojls/gqaa007)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: