Filozofia religii 410-FS1-3FR6
Profil studiów - ogólnoakademicki.
Forma studiów - stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy.
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki humanistyczne i filozofia.
Rok studiów/semestr - rok III/semestr II
Wymagania wstępne - brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 15 godzin wykładu i 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne - wykład, ćwiczenia, konsultacje.
Punkty ECTS - 5.
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładach i zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz.,
przygotowanie do zajęć i egzaminu - 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt. ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1.Student rozumie status i szczególne miejsce filozofii religii na tle innych rodzajów wiedzy/nauk/ gałęzi filozofii, a także relacje
między nią a religią i sztuką K_W01, K_W12
2. rozumie prezetystyczny charakter filozofii religii, dostrzegając uniwersalność i aktualność obecnych w niej problemów (w. i konw.)K_W06, K_W12
4. rozumie podstawowe problemy moralne obecne w filozofii religii (w. i konw.) K_W1, K_W14
5. potrafi napisać kilkustronicową samodzielną pracę pisemną na podstawie wybranej literatury K-U01, K_U09
6. potrafi sformułować i uzasadnić własne stanowisko w omawianych kwestiach K_U05, K_U07, K_K01, K_K03, K_K09, K_K10
7. potrafi racjonalnie dyskutować, uwzględniając argumenty przedstawiane przez innych K_K01, K_K02, K_K03, K_U07, K_K07, K_K09,
K_K10
Kryteria oceniania
Praca semestralna z wybranego zagadnienia z filozofii religii o objętości 5-10 stron, dostarczona w wersji ostatecznej nie później niż do końca semestru.
Literatura
Benjamin W., Kapitalizm jako religia, „Krytyka Polityczna”, 2007, nr 11/12, 132-134
Chwedeńczuk B. (red.), Filozofia religii, Wydawnictwo Spacja, Warszawa 1997
Dennett D.C., Odczarowanie: religia jako zjawisko naturalne, PIW, Warszawa 2008
Clottes J., Lewis-Williams D., Prehistoryczni szamani: Trans i magia w zdobionych grotach, Warszawa 2009
Eliade M., Doświadczenia mistycznego światła, cz. 1-2, „Pismo Literacko-Artystyczne”, 1985, nr 5, 99-129; 1985, nr 6, 70-95
Ewangelia Tomasza, http://www.bt.us.edu.pl/pliki/naghammadi/ewangelia_tomasza_tlumaczenie_dla_www_biblioteka.pdf
Keown D., Buddyzm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997
Knott K., Hinduizm, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma..., Kraków 1982, 1988
Kubiński G., Sacrum i profanum w Internecie [w:] E. Przybył (red.), Ostatnie przed wielkim milczeniem, Kraków 2001, s. 251-264
Rudolph K., Gnoza: Istota i historia późnoantycznej formacji religijnej, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 1995
Ruthven M., Islam, Prószyński i S-ka, Warszawa 2001
Schuhmacher S., Werner G. (red.), Encyklopedia mądrości Wschodu: Buddyzm, Hinduizm, Taoizm, Zen, Warszawski Dom Wydawniczy, Warszawa 1997
Sieradzan J., Przestrzeń filozofów, mistyków i fizyków, czyli o zamazującej się granicy między filozofią, religią a nauką, „Tematy z Szewskiej”, 2011, nr 1, 161-169
Sieradzan J., Sacrum i profanum czy sacrofanum?, „Lud”, 2006, 13-36
Sieradzan J., Sport między sacrum a szaleństwem [w:] Z. Dziubiński (red.), Edukacja poprzez sport, Warszawa 2004, 112-142
Sieradzan J., W co wierzą Madonna i Bono? Gwiazdy popu i rocka o religii, „Rita Baum”, 2009, nr 14, 104-111
Solomon N., Judaizm, Prószyński i S-ka, Warszawa 1997
Stachowska E., Sacrum w reklamie czy reklama sacrum [w:] Z. Drozdowicz (red.), Europa wspólnych wartości, cz. 2, Poznań 2005, 139-162
Suzuki D.T., Zen i kultura japońska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009
Szlendak T., Pietrowicz K., Kultura konsumpcji jako kultura wyzwolenia?, „Kultura i Społeczeństwo”, 2005, nr 3
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: