Język i ideologia 410-FS2-2JID4
Studia stacjonarne, profil ogólnoakademicki, Dziedzina: filozofia, dyscyplina: Filozofia społeczna. Rok drugi, semestr czwarty. Wymagania wstępne: ogólna orientacja w historii myśli społecznej.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
konwersatorium - 30 h
Punkty ECTS: 5 (do roku akademickiego 2021-2022); 3 (od roku akademickiego 2021-2022)
5 pkt. ECTS:
Bilans nakładu pracy studenta: udział w zajęciach - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 20 godz., przygotowanie do zajęć i egzaminu 75 godz. Razem: 125 godzin, co odpowiada 5 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin, co odpowiada 2 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 75 godz., co odpowiada 3 pkt ECTS.
3 pkt. ECTS:
Bilans nakładu pracy studenta: udział w konwersatorium - 30 godz., udział w konsultacjach związanych z zajęciami - 7.5 godz., przygotowanie do zajęć - 37.5 godz. Razem: 75 godzin, co odpowiada 3 pkt ECTS.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godzin, co odpowiada 1.5 pkt. ECTS; nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela - 37.5 godz., co odpowiada 1.5 pkt ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Do roku akademickiego 2021/2022 student:
1. Ma pogłębioną znajomość metod filozoficznej interpretacji tekstu - KA7_WG1
2. Ma szczegółową wiedzę dotyczącą pojęć i teorii
właściwych problematyce ideologii KA7_WG5.
3.Rozumie w sposób pogłębiony związki filozofii z naukami społecznymi oraz jej znaczenie dla kształtowania i rozumienia życia społecznego, gospodarczego i politycznego - KA7_WG9.
4. Rozumie złożone wzajemne zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w nauce, kulturze i społeczeństwie - KA7_WK3.
5. Potrafi wykorzystać wiedzę filozoficzną i metodologiczną w diagnozowaniu i krytycznym interpretowaniu zjawisk społecznych,
kulturalnych, religijnych - KA7_UW2.
6. Potrafi rozpoznawać różne funkcje, aspekty i
poziomy języka oraz korzystać z nich w celach
komunikacji ustnej i pisemnej - KA7_UK1
7. Jest krytyczny, otwarty na nowe idee oraz gotów
do zmiany poglądów w świetle dostępnych
danych i argumentów - KA7_KK1.
Od roku akademickiego 2021/2022 student:
1. Ma podstawową wiedzę dotyczącą historii pojęcia ideologii i jego współczesnych interpretacji (KA7_WG6, KA7_WG7 KA7_WG9, KA7_WG3) KA7_WG1 KA7_UW2
2. Rozumie związki między współczesnymi teoriami ideologii a problematyką języka (KA7_WG2, KA7_UW2, KA7_UW8 KA7_WG1)
3. Potrafi lepiej identyfikować zjawiska ideologiczne i rozumieć je na tle historii cywilizacji w oczach myśli społecznej (KA7_KK1, KA7_KO2, KA7_KO2, KA7_WG3, K_U14)
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie uczestnictwa w zajęciach, pisanie prac semestralnych lub - do wyboru - egzamin ustny poprzedzony konsultacją.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Etienne de la Boétie "Rozprawa o dobrowolnej niewoli"?”, przeł. Krzysztof Matuszewski, Wydawnictwo: Instytucja Kultury Ars, Katowice 2008
2. J.J. Rousseau, Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi, w:tegoż, Trzy rozprawy z filozofii społecznej, przeł. H. Elzenberg, PWN, 1956 Warszawa.
3. K. Marks, F. Engels, Ideologia niemiecka. Krytyka najnowszej filozofii niemieckiej w osobach jej przedstawicieli – B. Bauera, Stirnera, tudzież niemieckiego socjalizmu w osobach różnych jego proroków, w: K. Marks, E. Engels, Dzieła, t. 3, Książka i Wiedza, Warszawa 1961
4. Karl, Mannheim, Ideologia i utopia, Wydawnictwo Test, Lublin 1992, przeł. Jan Miziński
5. R. Koselleck, Semantyka historyczna, przeł. W. Kunicki, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012
6. Michał Wróblewski "Hegemonia i władza. Filozofia polityczna Antonia Gramsciego i jej współczesne kontynuacje" Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2016.
7. Roland Barthes "Mit dzisiaj" w: "Mitologie", wyd. Aletheia, Warszawa 2007l
Literatura uzupełniająca:
1. Terry Eagleton "Ideology. An Introduction", Verso, London–New York 1991, 2. Jan Rehmann "Einführung in die Ideologietheorie", Argument Varlag, Hamburg 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: