Antropologia kulturowa 410-KS1-1AK1
OPIS:
- Profil studiów -- ogólnoakademicki
- Forma studiów -- stacjonarne
- Rodzaj przedmiotu -- obowiązkowy
- Dziedzina i dyscyplina nauki -- nauki humanistyczne, filozofia
- Rok studiów / semestr rok I / semestr I
- Wymagania wstępne -- brak
- Liczba godzin dydaktycznych -- 15 godzin wykład i 15 godzin ćwiczeń
- Metody dydaktyczne -- wykład, ćwiczenia, konsultacje
- Punkty ECTS -- 3
- Bilans nakładu pracy studenta -- udział w wykładach - 15 godzin; udział w ćwiczeniach - 15 godzin; udział w konsultacjach 6 godzin; udział w egzaminie - 2 godziny; przygotowanie do egzaminu - 15 godzin; przygotowanie do ćwiczeń - 30 godzin; RAZEM 80 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA -- Student
- zna rolę systemów semiotycznych jako narzędzi poznania i komunikacji, potrafi umiejscowić antropologię kulturową jako naukę o człowieku i jego kulturze wśród innych nauk -- KP6_WG7;
- zna rolę aktywności człowieka jako systemu poznawczego zdolnego do tworzenia struktur i instytucji społecznych -- KP6_WG11;
UMIEJĘTNOŚCI -- Student
- potrafi posługiwać się podstawową terminologią i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki -- KP6_UK5;
- potrafi samodzielnie analizować i interpretować zjawiska społeczno-kulturowe z uwzględnieniem perspektywy antropologicznej oraz planować i realizować własny rozwój poznawczy przez całe życie -- KP6_UU2.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE -- Student jest gotów do
- przyjmowania postawę krytyczną w dyskusjach naukowych i światopoglądowych uznawania znaczenia wiedzy i racjonalnej argumentacji -- KP6_KK1.
Kryteria oceniania
W y m a g a n i a
1. Zadaniem tego kursu (składającego się z wykładu oraz ćwiczeń) jest przede wszystkim wprowadzenie do problematyki antropologii społecznej i kulturowej. Dlatego też zachęcam do uczestnictwa w wykładach, zaś dokładna znajomość ich treści będzie sprawdzana podczas egzaminu. Samodzielnej interpretacji problemów służyć ma swoboda wypowiedzi i zadawania.
2. N I C nie jest przymusowe w ramach „wykładowej części” tego kursu, w tym i zaliczenie go. Ocena egzaminacyjna będzie zależna od wyników sprawdzianu końcowego. Warunkiem wstępnym zaliczenia całego kursu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń.
„Końcowa ocena” z przedmiotu w I terminie jest wypadkową ocen z egzaminu i z ćwiczeń, w proporcji mniej więcej 55% za egzamin oraz 35% za ćwiczenia.
3. Sprawdzian końcowy (egzamin) będzie pisemny.
Literatura
Literatura podstawowa:
Barth Fredrik, Andre Gingrich, Robert Parkin i Sydel Silverrman. 2007. ANTROPOLOGIA. JEDNA DYSCYPLINA, CZTERY TRADYCJE: BRYTYJSKA, NIEMIECKA, FRANCUSKA I AMERYKAŃSKA. Kraków: WUJ..
Hann Chris. 2008. ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA. Kraków: WUJ.
Dunbar Robin. 2016. CZŁOWIEK. BIOGRAFIA. Kraków: Copernicus Center.
Literatura pomocnicza:
Abgrall Jean-Marie. 2005. SEKTY. MANIPULACJA PSYCHOLOGICZNA. Gdańsk: GWP.
Agamben Georgio. 2006. PROFANACJE. Warszawa: PIW.
Alhearn Laura M. 2013. ANTROPLOGIA LINGWISTYCZNA. WPROWAEDZENIE. Kraków: WUJ.
Althoff Gerd. 2011. POTĘGA RYTUAŁU. SYMBOLIKA WŁADZY W ŚREDNIOWIECZU. Warszawa: WN PWN.
ANTROPOLOG I JEGO MAGIA. WSPÓŁCZESNE INSPIRACJE TWÓRCZOŚCIĄ CLAUDE’A LEVI-STRAUSSA. 2013. Pod redakcją Ewy Nowickiej i Małgorzaty Głowackiej-Grajper. Kraków: ZW NOMOS.
ANTROPOLOGIA I ETNOLOGIA W CZASIE WOJNY. 2015. Pod redakcją Małgorzaty Maj. Kraków: WUJ.
ANTROPOLOGIA POLITYKI I POLITYKA W ANTROPOLOGII, pod redakcją Mirosławy Drozd-Piaseckiej i Aleksandra Posern-Zielińskiego. 2010. Warszawa: Komitet Nauk Etnologicznych PAN.
ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO, pod redakcją Marioli Flis i Andrzeja K. Palucha, 1985, Warszawa: PWN.
ANTROPOLOGIA WOBEC ZMIAN. ZMIANA SPOŁECZNA W PERSPEKTYWIE TEORETYCZNEJ, pod redakcją Elżbiety Tarkowskiej. 1995, Warszawa: IFiS PAN.
Appadurai Arjun. 2005. NOWOCZESNOŚĆ BEZ GRANIC. KULTUROWE WYMIARY GLOBALIZACJI. Kraków: Universitas.
Arens William. 2010. MIT LUDOŻERCY. ANTROPOLOGIA I ANTROPOFAGIA. Warszawa: WUW.
Armstrong Karen. 2005. KRÓTKA HISTORIA MITU. Kraków: Znak.
Barker Chris. 2005, STUDIA KULTUROWE. TEORIA I PRAKTYKA. Kraków: UJ.
BARWY CODZIENNOŚCI. ANALIZA SOCJOLOGICZNA. 2009, pod redakcją Małgorzaty Boguni-Borowskiej, Warszawa: Scholar.
Bauman Zygmunt. 2011. KULTURA W PŁYNNEJ NOWOCZESNOŚCI. Warszawa: Narodowy Instytut Audiowizualny i Agora.
Benedyktowicz Zbigniew. 2000, PORTRETY „OBCEGO”. OD STEREOTYPU DO SYMBOLU. Kraków: UJ.
----. 2016. ELEMENTARZ TOŻSAMOŚCI. ANTROPOLOGIA WSPÓŁCZESNOŚCI – ANTROPOLOGIA KONTEKSTOWA. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Bińczyk Ewa. 2018. EPOKA CZŁOWIEKA. RETORYKA I MARAZM ANTROPOCENU. Warszawa: WN PWN.
Blum Deborah. 2000, MÓZG I PŁEĆ. O BIOLOGICZNYCH RÓŻNICACH MIĘDZY KOBIETAMI A MĘŻCZYZNAMI., Warszawa: Prószyński i S-ka.
Boruta Mirosław. 2008. NAZWISKO. TOŻSAMOŚĆ I WIĘZI RODZINNE. Kraków: WN AP.
Boswell John. 2006. CHRZEŚCIJAŃSTWO, TOLERANCJA SPOŁECZNA I HOMOSEKSUALIZM. GEJE I LESBIJKI W EUROPIE ZACHODNIEJ OD POCZĄTKU ERY CHRZEŚCIJAŃSKIEJ DO XIV WIEKU, Kraków: ZW NOMOS.
Bowie Fiona. 2008. ANTROPOLOGIA RELIGII. WPROWADZENIE. Kraków: WUJ.
Brocki Marcin. 2001. JĘZYK CIAŁA W UJĘCIU ANTROPOLOGICZNYM. Wrocław: Astrum.
----.. 2013. ANTOPOLOGIA SPOŁECZNA I KULTUROWA W PRZESTRZENI PUBLICZNEJ. PROBLEMY, DYLEMATY, KONTROWERSJE. Kraków: WUJ.
Buchowski Michał. 1986, MAGIA. JEJ FUNKCJE I STRUKTURA, Poznań: UAM.
----. 1993, MAGIA I RYTUAŁ, Warszawa: Instytut Kultury.
----. 2004. ZROZUMIEĆ INNEGO. ANTROPOLOGIA RACJONALNOŚCI. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
---- i Wojciech Bursza. 1992, O ZAŁOŻENIACH INTERPRETACJI ANTROPOLOGICZNEJ, Warszawa: PWN.
Burke Peter. 2009. JĘZYKI I SPOŁECZNOŚCI W EUROPIE WCZESNONOWOŻYTNEJ. Kraków: WUJ.
----. 2009a. KULTURA LUDOWA WE WCZESNOŚREDNIOWIECZNEJ EUROPIE, Warszawa: WUW.
Burszta Wojciech. 1986, JĘZYK A KULTURA W MYŚLI ETNOLOGICZNEJ, Wrocław: PTL.
----. 1992, WYMIARY ANTROPOLOGICZNEGO POZNANIA KULTURY, Poznań: UAM.
----. RÓŻNORODNOŚĆ I TOŻSAMOŚĆ. ANTROPOLOGIA JAKO KULTUROWA REFLEKSYJNOŚĆ. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
----. 2009, OD MOWY MAGICZNEJ DO SZUMÓW POPKULTURY, Warszawa: Academica.
---- i Waldemar Kuligowski. 2005. SEQUEL. DALSZE PRZYGODY KULTURY W GLOBALNYM ŚWIECIE. Warszawa: Muza.
Certeau, Michel de. 2008. WYNALEŹĆ CODZIENNOŚĆ. SZTUKI DZIAŁANIA. Kraków: WUJ.
----. 2011. WYNALEŹĆ CODZIENNOŚĆ 2. MIESZKAĆ, GOTOWAĆ. Kraków: WUJ.
Chłopek, Maciej. 2005. BIKINIARZE. PIERWSZA POLSKA SUBKULTURA. Warszawa: Żak.
Chmielewski, Piotr. 1988, KULTURA I EWOLUCJA, Warszawa: PWN.
Cohn, Norman. 2007. W POGONI ZA MILENIUM. MILANERYSTYCZNI BUNTOWNICY I MISTYCZNI ANARCHIŚCI ŚREDNIOWIECZNI. Kraków: Wydawnictwo UJ.
Colovic, Ivan. 2001. POLITYKA SYMBOLI. ESEJE O ANTROPOLOGII POLITYCZNEJ. Kraków: Universitas.
Comaroff ,John L. i Jean Comaroff. 2011. ETNICZNOŚĆ SP. Z O.O. Kraków: WUJ.
Courbage Youssef i Emanuel Todd, 2009, SPOTKANIA CYWILIZACJI, Kraków: WUJ.
Czaja, Dariusz. 2013. ZNAKI SZCZEGÓLNE. ANTROPOLOGIA JAO ĆWICZENIE DUCHOWE. Kraków: WUJ.
Czeremski, Maciej. 2009. STRUKTURA MITÓW. W STRONĘ METONIMII. Kraków: ZW NOMOS.
Czykwin, Elżbieta. 2007, STYGMAT SPOŁECZNY, Warszawa: WN PWN.
Dant, Tim. 2007, KULTURA MATERIALNA W RZECZYWISTOŚCI SPOŁECZNEJ. WARTOŚCI, DZIAŁANIA, STYLE ŻYCIA. Kraków: UJ.
Declerck, Patrick. 2004, ROZBITKOWIE. RZECZ O PARYSKICH KLOSZARDACH, Warszawa: Muza.
Deliege, Robert. 2011. HISTORIA ANTROPOPLOGII. SZKOŁY, AUTORZY, TEORIE. Warszawa: Oficyna Naukowa.
De Martino, Ernesto. 2011. ŚWIAT MAGICZNY. Kraków: ZW NOMOS.
Donnan, Hastings i Thomas M. Wilson. 2007. GRANICE TOŻSAMOŚCI, NARODU, PAŃSTWA. Kraków: WUJ.
Drozda Jacek. 2015. OPÓR KULTUROWY. MIĘDZY TEORIĄ A PRAKTYKAMI SPOŁECZNYMI. Gdańsk: WN Katedra.
Dudzik, Wojciech. 2005. KARNAWAŁY W KULTURZE. Warszawa: Sic!
Dumont, Louis. 2009. HOMO HIERARCHICUS. SYSTEM KASTOWY I JEGO IMPLIKACJE, Kraków: ZW NOMOS.
Eller, Jack David. 2012. ANTROPOLOGIA KULTUROWA. GLOBALNE SIŁY, LOKALNE ŚWIATY, Kraków: WUJ.
ENCYKLOPEDIA ANTROPOLOGII SPOŁECZNO-KULTUROWEJ. 2013. Pod redakcją Alana Barnarda i Jonathana Spencera. Warszawa: Volumen.
Engelking, Anna. 2010. KLĄTWA. RZECZ O LUDOWEJ MAGII SŁOWA, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Eriksen, Thomas Hylland. 2009. MAŁE MIEJSCA, WIELKIE SPRAWY. WPROWADZENIE DO ANTROPOLOGII SPOŁECZNEJ I KULTUROWEJ. Warszawa: Volumen.
----. 2013. ETNICZNOŚĆ I NACJONALIZM. UJĘCIE ANTROPOLOGICZNE. Kraków: WUJ.
ETYCZNE PROBLEMY BADAŃ ANTROPOLOGICZNYCH, pod redakcją Katarzyny Kaniowskiej i Noemi Modnickiej. 2010. Wrocław-Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
ETNOLOGIA POLSKA MIĘDZY LUDOZNAWSTWEM A ANTROPOLOGIĄ, pod redakcją Aleksandra Posern-Zielińskiego. 1995, Warszawa: KNE PAN.
Flis, Mariola. 1988. TEORIE STRUKTURY SPOŁECZNEJ W ANTROPOLOGII FUNKCJONALNEJ, Wrocław i inne: Ossolineum.
----. 2000, ANTROPOLOGIA SPOŁECZNA RADCLIFFE’A-BROWNA. Z WYBOREM PISM. Kraków: ZW NOMOS.
FRANCUSKA ANTROPOLOGIA KULTUROWA WOBEC PROBLEMÓW WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA, pod redakcją Agnieszki Chwediuk i Adama Pomiecińskiego. 2008. Warszawa: WN PWN.
Freedberg, David. 2005. POTEGA WIZERUNKÓW. STUDIA Z HISTORII I TEORII ODDZIAŁYWANIA. Kraków: WUJ.
Garcin, Jerome. 2010. NOWE MITOLOGIE. Kraków: WUJ.
Gądecki, Jacek. 2005. ARCHITEKTURA I TOŻSAMOŚC. RZECZ O ANTROPOLOGII ARCHITEKTURY. Złotoria: Wydawnictwo Rolewski.
GEERTZ A HYBRYDOWA WERSJA ANTROPOLOGII INTERPRETATYWNEJ, pod redakcją Adama A. Szafrańskiego.2011. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Głażewska, Ewa. 2005. PŁEĆ I ANTROPOLOGIA. KULTUROWA KONCEPCJA PŁCI W UJĘCIU MARGARET MEAD. Toruń: CEE.
Głowiński, Michał. 2016. ZŁA MOWA.. JAK NIE DAĆ SIĘ PROPAGANDZIE. Warszawa: Wielka Litera.
Golka, Marian. 2010. IMIONA WIELOKULTUROWOŚCI, Warszawa: Muza.
Grad, Jan i Hanna Mamzer (red.). 2004. KARNAWALIZACJA. TENDENCJE LUDYCZNE W KULTURZE WSPÓŁCZESNEJ. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Griniewicz, Sergiusz, Jan Zaniewski, Tatiana Skopiuk i Elwira Sorokina. 2009. ANTROPOLOGINGWISTYKA (NOWA NAUKA XXI WIEKU). Białystok: WSFiZ.
GRZECZNOŚĆ NA KRAŃCACH ŚWIATA. 2007. Pod redakcją Małgorzaty Marcjanik. Warszawa: WAiP.
Hann Chris. 2015. ANTROPOLOGIA EKONOMICZNA. HISTORIA, ETNOGRAFIA, KRYTYKA. Poznań: Wydawnictwo Nauka i Innowacje.
Hastrup, Kirsten. 2008. DROGA DO ANTROPOLOGII, MIEDZY DOŚWIADCZENIEM A TEORIĄ. Kraków: WUJ.
Herzfeld, Michael. 2004. ANTROPOLOGIA. PRAKTYKOWANIE TEORII W KULTURZE I SPOŁECZEŃSTWIE. Kraków: WUJ.
----. 2005. ZAŻYŁOŚĆ KULTUROWA. POLITYKA SPOŁECZNA W PAŃSTWIE NARODOWYM. Kraków: WUJ.
Horodecka, Amelia. 2002. MITOLOGICZNY ŚWIAT REKLAM. Kraków: ZW NOMOS.
Horolets Anna. 2016. „Badacz jako gość”. PRZEGLĄD SOCJOLOGII JAKOŚCIOWEJ XII, 3, s. 54-69.
Humphrey, Caroline. 2010. KONIEC RADZIECKIEGO ŻYCIA. EKONOMIA ŻYCIA CODZIENNEGO PO SOCJALIZMIE. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
INICJACJE. SPOŁECZNE ZNACZENIE SYTUACJI LIMINALNYCH W RYTACH PRZEJŚCIA. 2006. Pod redakcja Jacka Sieradzana. Białystok: Wydawnictwo UwB.
INNE PRZESTRZENIE, INNE MIASTA. 2013. Pod REDAKCJĄ Dariusza Czai. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Jacyno, Małgorzata. 2007. KULTURA INDYWIDUALIZMU. Warszawa: WN PWN.
Jerzak-Gierszewska Teresa. 1995, RELIGIA A MAGIA, Poznań: Humaniora.
Jędrzejewski Marek. 2001. SUBKULTURY A PRZEMOC. Warszawa: Żak.
Jurkowski, Henryk. 2011. MATERIAŁ JAKO WEHIKUŁ TREŚCI RYTUAŁU. Warszawa: Wydawnictwo UW.
Kaniowska Katarzyna. 999, OPIS – KLUCZ DO ZROZUMIENIA KULTURY, Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
Kasza, Janusz. 2010. DUCHY DŻUNGLI. OPOWIEŚĆ O YANOMAMI, OSTATNICH WOLNYCH INDIANACH AMAZONII, Kraków: Wydawnictwo Otwarte.
Kempny, Marian. 1988, WYMIANA I SPOŁECZEŃSTWO, Wrocław i inne: Ossolineum.
Kieckhefer, Richard. 2001. MAGIA W ŚREDNIOWIECZU. Kraków: Universitas.
Kimura, Doreen. 2006. PŁEĆ I POZNANIE. Warszawa: PIW.
Konarzewska, Marta. 2010. ZAKAZANE MIŁOŚCI. SEKSUALNOŚĆ I INNE TABU. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Kostera, Monika. 2005. ANTROPOLOGIA ORGANIZACJI. METODOLOGIA BADAŃ TERENOWYCH. Warszawa: WN PWN.
Kowalski, Michał W. 2015. ANTROPOLODZY NA WOJNIE. O „BRUDNEJ” UŻYTECZNOŚCI NAUK SPOŁECZNYCH. Warszawa: WUW.
Krajewski, Marek. 2005. KULTURY KULTURY POPULARNEJ. Poznań: UAM.
Krawczyk-Wasilewska, Violetta. 2016. E-FOLKOR W DOBIE KULTURY DIGITALNEJ. SZKICE I STUDIA. Łódź: Wydawnictwo UŁ
Krzak, Zygmunt. 2007. OD MATRIARCHATU DO PATRIARCHATU. Warszawa: TRIO.
Kula, Marcin. 2003. RELIGIOPODOBNY KOMUNIZM. Kraków: ZW NOMOS.
Kuligowski, Waldemar. 2001, ANTROPOLOGIA REFLEKSYJNA. O RZECZYWISTOŚCI TEKSTU. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
----. 2007. ANTROPOLOGIA WSPÓŁCZESNOŚCI. WIELE ŚWIATÓW, JEDNO MIEJSCE. Kraków: Universitas.
----. 2016. DEFAMILIARYZATORZY. ŹRÓDŁA I ZRÓŻNICOWANIE ANTROPOLOGII WSPÓŁCZESNOŚCI. Poznań: UAM.
KULTURA GRUP MNIEJSZOŚCIOWYCI MARGINALNYCH. 2005. Pod redakcja Leona Dyczewskiego. Lublin: Wydawnictwo KUL.
KULTUROWE EMANACJE CIAŁA. 2011. Pod redakcją Moniki Banaś i Katarzyny Warmińskiej. Kraków: WUJ.
KULTUROWY WYMIAR PRZEMIAN SPOŁECZNYCH, pod redakcją Aldony Jawłowskiej, Mariana Kempnego i Elżbiety Tarkowskiej, 1993, Warszawa: IFiS PAN.
Kuper, Adam. 1987, MIĘDZY CHARYZMĄ A RUTYNĄ, Łódź: WŁ.
----. 2005. KULTURA. MODEL ANTROPOLOGICZNY. Kraków: UJ.
----. 2009. WYMYŚLANIE SPOŁECZEŃSTWA PIERWOTNEGO. TRANSFORMACJA MITU, Kraków: WUJ.
Kurczewski, Jacek. 2006. PRZECIW-OBYCZAJE. Warszawa: Trio.
Kwak, Anna. 2005. RODZINA W DOBIE PRZEMIAN. MAŁŻEŃSTWO I KOHABITACJA. Warszawa: Żak.
Lewellen, Ted C. bdw. ANTROPOLOGIA POLITYCZNA. WPROWADZENIE. Kraków: WUJ.
Litwiniszyn, Aldona. 1998. MAGIA MAGII. Kraków: Drukrol.
Loomba Ania. 2011. KOLONIALIZM / POSTKOLONIALIZM. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Lubaś, Marcin. 2003. ROZUM I ETNOGRAFIA. PRZYCZYNEK DO KRYTYKI ANTROPOLOGII POSTMODERNISTYCZNEJ. Kraków: ZW NOMOS.
Lurker Manfred. 2011. PRZESŁANIE SYMBOLI W MITACH, KULTURACH I RELIGIACH. Warszawa: Aletheia.
Lüpke, Geseko von. 2009. DAWNA MĄDROŚĆ NA NOWE CZASY. ROZMOWY Z UZDRAWIACZAMI I SZAMANAMI XXI WIEKU, Warszawa: Czarna Owca.
Łaciak, Beata. 2005. OBYCZAJOWOŚĆ POLSKA CZASU TRANSFORMACJI. Warszawa: Trio
Łuczeczko, Paweł. 2006. ZROZUMIEĆ WŁASNĄ KULTURĘ. ANTROPOLOGIA WSPÓŁCZESNOŚCI W POLSCE. Kraków: ZW NOMOS.
Mach, Zdzisław. 1989a. KULTURA I OSOBOWOŚĆ W ANTROPOLOGII AMERYKAŃSKIEJ, Kraków-Warszawa: PWN.
----. 1989b, "Główne nurty współczesnej antropologii brytyjskiej", w: Gellner 1989 (Zestaw ˙"C"), ss. 87-219.
Mathews, Gordon. 2005. SUPERMARKET KULTURY. KULTURA GLOBALNA A TOŻSAMOŚĆ
JEDNOSTKI. Warszawa: PIW.
Mączak, Antoni. 1994, KLIENTELA, Warszawa: Semper.
Mencel, Andrzej. 2006, WYOBRAŹNIA ANTROPOLOGICZNA. PRÓBY I STUDIA. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Miller Daniel. 2011. TEORIA ZAKUPÓW. Kraków: WUJ.
MITOLOGIE POPULARNE. SZKICE Z ANTROPOLOGII WSPÓŁCZESNOŚCI, pod redakcją Dariusza Czai, 1994, Kraków: Universitas.
Modzelewski, Karol. 2004. BARBARZYŃSKA EUROPA. Warszawa: Iskry.
Mucha, Janusz (red.). 1999. KULTURA DOMINUJĄCA JAKO KULTURA OBCA. MNIEJSZOŚCI KULTUROWE A GRUPA DOMINUJĄCA W POLSCE. Warszawa: Oficyna Naukowa.
----. 2005. OBLICZA ETNICZNOŚCI. Kraków: ZW NOMOS.
----. 2006. STOSUNKI ETNICZNE WE WSPÓŁCZESNEJ MYŚLI SOCJOLOGICZNEJ. Warszawa: WN PWN.
----. 2015. „Teoria społeczna, teoria socjologiczna, teoria antropologiczna. Empiryczny esej o współczesnym praktykowaniu teorii społecznej”, w: Janusz Barański, Monika Golonka-Czajkowska i Anna Niedźwiedź (red.), W KRAINIE METAREFLEKSJI. KSIĘGA POŚWIĘCONA PROFESOROWI CZESŁAWOWI ROBOTYCKIEMU. Kraków: WUJ, s. 51-663.
Nola, Alfonso di. 2006. TRYUMF SMIERCI. ANTROPOLOGIA ŻAŁOBY. Kraków: Universitas.
NOWI MĘŻCZYŹNI. ZMIENIAJĄCE SIĘ MODELE MĘSKOŚCI WE WSPÓŁCZESNEJ POLSCE, pod redakcją Małgorzaty Fuszary. 2008. Warszawa: Trio.
OBYCZAJE W POLSCE. OD ŚREDNIOWIECZA DO CZASÓW WSPÓŁCZESNYCH. 2006. Pod redakcją Andrzeja Chwalby. Warszawa: WN PWN.
Paabo Svante. 2015. NEANDERTALCZYK. W POSZUKIWANIU ZAGINIONYCH GENOMÓW. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Paleczny, Tadeusz. 1997. KONTESTACJA. FORMY BUNTU WE WSPÓŁCZESNYM SPOŁECZEŃSTWIE. Kraków: ZW NOMOS.
Parkes, Colin Murray, Puttu Laungani i Bill Young (red.). 2001. PRZEMIJANIE W KULTURACH. OBYCZAJE ŻAŁOBNE, POCIESZENIE I WSPARCIE. Wrocław: Astrum.
Petrovsky-Shtern, Yohanan.2014. SZTETL. ROZKWIT I UPADEK ŻYDOWSKICH MIASTECZEK NA KRESACH WSCHODNICH. Kraków: WUJ.
Piątkowska, Krystyna. 2017. ESTETYCZNE I ETYCZNE ASPEKTY WSPÓŁCZESNEJ ANTROPOLOGII. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
Pink, Sarah.2009. ETNOGRAFIA WIZUALNA. OBRAZY, MEDIA I PRZEDSTAWIENIA W BADANIACH, Kraków: WUJ.
Piotrowski, Przemysław. 2003. SUBKULTURY MŁODZIEŻOWE. ASPEKTY PSYCHOSPOŁECZNE. Warszawa: Żak.
Pobłocki, Kacper. 2017. KAPITALIZM. HISTORIA KRÓTKIEGO TRWANIA. Warszawa: bęc zmiana.
PRAKTYKI CIELESNE. 2006, pod redakcja Jacka M. Kurczewskiego, Beaty Łaciak, Aleksandry Herman, Dominiki Dzido, Aleksandry Suflidy. Warszawa: Trio.
Pratt Mary Louise. 2011. IMPERIALNE SPOJRZENIE. PISARSTWO PODRÓŻNICZE A TRANSKULTURACJA. Kraków: WUJ.
Rancew-Sikora, Dorota. 2007. ANALIZA KONWERSACYJNA JAKO METODA BADANIA ROZMÓW CODZIENNYCH. Warszawa: TRIO.
Rappaport, Roy A. 2007. RYTUAŁ I RELIGIA W ROZWOJU LUDZKOŚCI. Kraków: ZW NOMOS.
Rega, Artur. 2001. CZŁOWIEK W ŚWIECIE SYMBOLI. ANTROPOLOGIA FILOZOFICZNA MIRCEI ELIADEGO. Kraków: ZW NOMOS.
RELIGIA-SYSTEM-EWOLUCJA. 2006, pod redakcją Izabeli Trzcińskiem. Kraków: ZW NOMOS.
Rothenbuhler, Eric W. 2003. KOMUNIKACJA RYTUALNA. OD ROZMOWY CODZIENNEJ DO CEREMONII MEDIALNEJ. Kraków: UJ.
ROZKOSZNA ZARAZA. O RZĄDACH MODY I KONSUMPCJI. 2007, pod redakcją Tomasza Szlendaka i Krzysztofa Pietrowicza. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
RYTUAŁ. PRZESZŁOŚĆ I TERAŹNIEJSZOŚĆ. 2006, pod redakcją Mariana Filipiaka i Macieja Rajewskiego. Lublin: UMCS.
Said, Edward W. 1991, ORIENTALIZM, Warszawa: PIW.
Salzman, Philip Carl i Patricia C. Rice. 2009, MYŚLEĆ JAK ANTROPOLOG, Gdańsk: GWP.
Smith, John Maynard i Eors Szathmary. 2000. TAJEMNICE PRZEŁOMÓW EWOLUCJI. OD NARODZIN ŻYCIA DO POWSTANIA MOWY LUDZKIEJ. Warszawa: PWN.
SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA. STANOWISKA I KONTROWERSJE, pod redakcją Elżbiety Tarkowskiej, 1992, Wrocław: Wiedza o Kulturze.
Songin-Mokrzan, Marta. 2014. ZWROT KU ZAANGAŻOWANIU. STRATEGIE KONSTRUOWANIA NOWEJ TOŻSAMOŚCI ANTROPOLOGII. Łódź: Łódzkie Studia Etnograficzne LIII.
Spivak, Gayatri Chakravorty. 2011. STRATEGIE POSTKOLONIALNE. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Stomma, Ludwik. 1986, ANTROPOLOGIA KULTURY WSI POLSKIEJ XIX W., Warszawa: Pax.
Stone Linda. 2012. POKREWIESTWO I PŁEĆ KULTUROWA. Kraków: WUJ.
Storey, John. 2003. STUDIA KULTUROWE I BADANIA KULTURY POPULARNEJ. Kraków: UJ.
Strinati, Dominic. 1998. WPROWADZENIE DO KULTURY POPULARNEJ. Poznań: Zysk i S-ka.
Stringer Christopher i Robin McKie. 1999, AFRYKAŃSKI EXODUS. POCHODZENIE CZŁOWIEKA WSPÓŁCZESNEGO. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Sulima, Roch. 2000, ANTROPOLOGIA CODZIENNOŚCI. Kraków: UJ.
SYMBOLE I SYMBOLIKA, 1991, pod redakcją Michała Głowińskiego, Warszawa: Czytelnik.
Szafrański, Adam A. 2000. „NOWA ANTROPOLOGIA” WOBEC DAWNIEJSZYCH KONCEPCJI RELIGII MAGII. Kraków: ZW NOMOS.
Szlendak, Tomasz. 2002. ARCHITEKTONIKA ROMANSU. Warszawa: Oficyna Naukowa.
----. 2005. LENIWE MASKOTKI, REKINY NA SMYCZY. W CO KULTURA KONSUMPCYJNA PRZEMIENIŁA MĘŻCZYZN I KOBIETY. Warszawa: Jacek Santorski i AW.
----. 2010. SOCJOLOGIA RODZINY. EWOLUCJA, HISTORIA, ZRÓŻNICOWANIE. Warszawa: WN PWN.
---- i Krzysztof Olechnicki. 2017. NOWE PRAKTYKI KULTUROWE POLAKÓW. MEGACEREMONIAŁY I SUBŚWIATY. Warszawa: WN PWN.
Szyjewski, Andrzej. 2001. ETNOLOGIA RELIGII. Kraków: ZW NOMOS.
----. 2005. SZAMANIZM. Kraków: WAM.
Szynkiewicz, Sławoj. 1992, POKREWIEŃSTWO. STUDIUM ETNOLOGICZNE, Warszawa: UW.
ŚWIAT CZŁOWIEKA – ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, pod redakcją Ewy Nowickiej i Małgorzaty Głowackiej-Grajper. 2007. Warszawa: WN PWN.
Tambiah, Stanley Jeyaraja. 2007. MAGIA, NAUKA, RELIGIA A ZAKRES RACJONALNOŚCI. Kraków: UJ.
TEREN W ANTROPOLOGII. PRAKTYKA BADAWCZA WE WSPÓŁCZESNEJ ANTROPOLOGII KULTUROWEJ. 2011. Pod redakcją Tarzycjusza Bulińskiego i Mariusza Kairskiego. Poznań: UAM.
Tokarska-Bakir, Joanna. 2000. OBRAZ OSOBLIWY. HERMENEUTYCZNA LEKTURA ŹRÓDEŁ ETNOGRAFICZNYCH. WIELKIE OPOWIEŚCI. Kraków: Universitas.
----. 2008. LEGENDY O KRWI. ANTROPOLOGIA PRZESĄDU. Warszawa: WAB.
TRADYCJA WYNALEZIONA, pod redakcją Erica Hobsbawma i Terence’a Rangera. 2008. Kraków: UJ.
Tyrała, Radosław. 2005, O JEDEN TAKSON ZA DUŻO. RASA JAKO KATEGORIA SPOŁECZNIE PROBLEMATYCZNA. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Urry, John. 2007. SPOJRZENIE TURYSTY. Warszawa: WN PWN.
Walczak, Bartłomiej. 2009, ANTROPOLOG JAKO INNY. OD PIERWSZYCH BADAŃ TERENOWYCH DO WYZWAŃ PONOWOCZESNEJ ANTROPOLOGII, Warszawa: Scholar.
Waligórski, Andrzej. 1973. ANTROPOLOGICZNA KONCEPCJA CZŁOWIEKA, Warszawa: PWN.
Wasilewski, Jerzy S. 2010. TABU. Warszawa: WUW.
Wedel Janine R. 2007. PRYWATNA POLSKA. Warszawa: Trio.
Wierciński, Andrzej. 1994, MAGIA ˙I ˙RELIGIA. SZKICE Z ANTROPOLOGII RELIGII, Kraków: ZW NOMOS.
Wilk, Richard R. i Lisa Cliggett. 2011. EKONOMIE I KULTURY. PODSTAWY ANTROPOLOGII EKONOMICZNEJ. Kraków: WUJ.
Willis, Paul. 2005, WYOBRAŹNIA ETNOGRAFICZNA. Kraków: UJ.
Woźnicki, Andrzej. 1994, W POSZUKIWANIU CZŁOWIEKA PIERWOTNEGO, Lublin: KUL.
Wrzesińska, Alicja. 2005. MWANA ZNACZY DZIECKO. Z AFRYKAŃSKICH TRADYCJI EDUKACYJNYCH. Warszawa: Dialog.
Wulf, Christoph. 2016. ANTROPOLOGIA. HISTORIA-KULTURA-FILOZOFIA. Warszawa: IFiS PAN.
Yoshino, Etosu. 1997. POLSCY CHŁOPI W XX WIEKU. PODEJŚCIE MIKRO-DESKRYPTYWNE. Warszawa: Semper.
Zadrożyńska, Anna. 2001. TARGOWISKO RÓŻNOŚCI. SPOJRZENIE NA KULTURĘ WSPÓŁCZESNĄ. Warszawa: Twój Styl.
----. 2004. DAMY I GALANCI. O POLSKICH ZWYCZAJACH TOWARZYSKICH. Warszawa: Twój Styl.
ZAŁOŻENIA TEORII ASYMILACJI, 1980. Pod redakcją Hieronima Kubiaka i Andrzeja K. Palucha. Wrocław i inne: Ossolineum.
ZANIKAJĄCE GRANICE. ANTROPOLOGIZACJA NAUKI I JEJ DYSKURSÓW. 2009. Pod redakcją Adama Pomiecińskiego i Sławomira Sikory. Poznań: Biblioteka Telgte.
Ząbek, Maciej. 2007. BIALI I CZARNI. POSTAWY POLAKÓW WOBEC AFRYKI I AFRYKANÓW. Warszawa: DiG.
ZJAWISKO SZALEŃSTWA W KULTURZE. 2010. Pod redakcją Marty Kasprowicz, Sławomira Drelicha i Macieja Kopycińskiego. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: