Metody badań społecznych 1 410-KS1-1MBS2
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Grupa Zajęć_ 5 (społeczno-kognitywistyczna
Język prowadzenia przedmiotu: język polski
Dziedzina prowadzenia przedmiotu: Nauki społeczne, kognitywistyka
Rok studiów: rok I, semestr II
Poziom kształcenia: Studia pierwszego stopnia
Wymagania wstępne: Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: Dyskusja w czasie zajęć, warsztaty, praca indywidualna i w grupie, prace domowe
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach: 30
Udział w konsultacjach: 4
Przygotowanie merytoryczne do zajęć: 26
Przygotowanie do zaliczenia: 18
Razem 78 godzin (78/26=3)
Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 34 godzin, odpowiada 1,31 ECTS
nie wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 44 godzin, odpowiada 1,69 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
zdalnie
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W1. Posiada wiedzę na temat podstawowych metod badawczych w naukach społecznych (KA6_WK4),
W2. Zna strukturę projektu badawczego i ma wiedzę o etapach postępowania badawczego (KA6_WK4),
U1 Potrafi przygotować koncepcję badawczą (KA6_UW2),
K1. Potrafi rozstrzygać dylematy metodologiczne i etyczne związane z przygotowaniem badań społecznych (KA6_KR4, KA6_KR3),
K2 Potrafi pracować w zespole nad przygotowaniem koncepcji badawczej (KA6_KR2)
K3. Rozumie istotność problemu społecznej odpowiedzialności badaczy (KA6_KO2).
Kryteria oceniania
ocena zadań zleconych podczas zajęć i do wykonania w domu
ocena projektu badawczego wraz z propozycją narzędzia badawczego.
Pisemne kolokwium testowe.
Literatura
Babbie E. Badania społeczne w praktyce, wyd. PWN, Warszawa 2003,
Babiński G., Etapy procesu badawczego (w:) Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, wyd. WSSG, Tyczyn 1997, ss. 300-313.
Babiński G., Pojęcie i typy źródeł w badaniach społecznych (w:) Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, wyd. WSSG, Tyczyn 1997, ss. 409-421.
Babiński G., Pytania kwestionariuszowe: podstawowe podziały i typologie, (w:) Malikowski M., Niezgoda M. (red.), Badania empiryczne w socjologii. Wybór tekstów, tom 1, wyd. WSSG, Tyczyn 1997, ss. 390-408,
Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, wyd. PWN, Warszawa 2019,
Francuz P., Mackiewicz R., Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po metodologii i statystyce nie tylko dla psychologów, Lublin 2007,
Frankfort-Nachmias Ch., Nachmias D., Metody badawcze w naukach społecznych, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001
Oppenheim A. M., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, wyd. Zysk i s-ka, Poznań 2004,
Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, wyd. Śląsk, Katowice 1999,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: