Wstęp do kognitywistyki 1 410-KS1-1WKG1
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 1 (podstawowy)
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia, nauki o komunikacji społecznej i mediach
Rok studiów/semestr: I rok, I semestr
Wymagania wstępne: brak.
Liczba godzin: wykład (30), ćwiczenia (30)
Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji. Ćwiczenia: prezentacje i dyskusje na podstawie tekstów wskazanych przez prowadzącego, prace pisemne i projektowe
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie (30), udział w ćwiczeniach (30), przygotowanie do egzaminu (20), przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń (20) lektury (10), przygotowanie prezentacji (10), przygotowanie pracy pisemnej (10).
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (60 godzin, 2 ECTS), nakład pracy związany z zajęciami praktycznymi (60 godzin, 2 ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KP6_WG1 - podstawowe pojęcia dyscyplin składowych kognitywistyki i komunikacji
KP6_WG10 - podstawowe problemy badawcze kognitywistyki społecznej i filozofii kognitywnej
KP6_WG13 - podstawowe mechanizmy neurobiologiczne procesów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich aspekty filozoficzne
KP6_WK1 - miejsce kognitywistyki wśród innych dyscyplin naukowych oraz jej relację do filozofii
KP6_WK2 - dyscypliny wchodzące w skład kognitywistyki oraz związki i zależności między nimi
KP6_WK3 - (multi)interdyscyplinarny charakter kognitywistyki oraz specyfikę filozofii jako platformy badań interdyscyplinarnych
KP6_WK5 - podstawowe nurty badań kognitywistycznych oraz ich historię
Student potrafi:
KP6_UK5 -posługiwać się terminologią i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki, w tym filozofii kognitywnej
KP6_UK6 - wyjaśnić na przykładach, na czym polega interdyscyplinarny charakter badań nad poznaniem i komunikacją oraz jaką rolę odgrywa w nich filozofia
KP6_UK7 - przedstawić w sposób uporządkowany i przystępny podstawowe twierdzenia i teorie z zakresu nauk o poznaniu i komunikacji
Student jest gotów do:
KP6_KK2 - bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji osiągniętych efektów uczenia: egzamin pisemny (wykład), dyskusja (wykład, ćwiczenia), prace pisemne, prezentacje, przygotowanie projektu badawczego (ćwiczenia). Szczegółowe zasady oceniania oraz zaliczenia wykładu i ćwiczeń podano w dalszej części sylabusa.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Przewodnik po kognitywistyce, pod red. J. Bremera, Kraków: WAM, 2016.
2. Ph. Johnson-Laird, Komputer i umysł. Wstęp do nauk poznawczych, przeł. P. Jaśkowski, Poznań: Wyd. ProText, 1999.
3. M. Urchs, O procesorach i procesach poznawczych. Elementy kognitywistyki, Toruń: WN UMK, 2009.
4. W Duch, Czym jest kognitywistyka?, „Kognitywistyka i Media w Edukacji”, 1 (1998), s. 9-50.
5. Z. Muszyński, Kognitywistyka – rewolucja naukowa – gdzie i jaka?, w: Kognitywistyka. Problemy i perspektywy, pod red. H. Kardeli, Z. Muszyńskiego, M. Rajewskiego, Lublin: Wyd. UMCS, 2005, s. 251-264.
6. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł? Warszawa: VIZJA Press, 2009.
Literatura uzupełniająca:
1. The MIT Encyclopedia od Cognitive Sciences, ed. R. Wilson, F. Keil, Cambridge, Mass: MIT Press, 2001.
2. Companion to Cognitive Science, ed. W. Bechtel, G. Graham, Blackwell Publishing, 1998.
3. P. Thagard, Mind. Introduction to Cognitive Science, Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005.
4. Contemporary Debates in Cognitive Science, ed. R.J. Stainton, Blackwell Publishing, 2006.
5. T. Stafford, M. Webb, 100 sposobów na zagłębienie tajemnic umysłu, Gliwice: Wyd. Helion, 2006.
6. M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011.
7. S. Pinker, Jak działa umysł? Warszawa: KiW, 2002.
8. P. Gardenfors, Jak Homo stał się sapiens? O ewolucji myślenia, Warszawa: Czarna Owca, 2010.
9. Na ścieżkach neuronauki, pod red. P. Francuza, Lublin: Wyd. KUL, 2010.
10. M Hohol, Wyjaśnić umysł. Struktura teorii neurokognitywnych, Kraków: Copernicus Center Press, 2013.
11. Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat? Warszawa: Wyd. UW, 2011.
12. Formy aktywności umysłu. Ujęcia Kognitywistyczne, t. 1-2, pod red. A. Klawitera, Warszawa: Wyd. naukowe PWN, 2008/9.
13. Mózg i jego umysły, pod red. W. Dziarnowskiej i A. Klawitera, „Studia z kognitywistyki i filozofii umysłu”, 2, Poznań: Wyd, Zysk i S-ka, 2005.
14. Formy reprezentacji umysłowych, pod red. R. Piłata, M. Walczaka, Sz. Wróbla, seria: Prace z filozofii i kognitywistyki, Warszawa: Wyd. IFiS PAN, 2006.
15. Modele umysłu, pod red. Z. Chlewińskiego, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: