Świadome i nieświadome procesy poznawcze 410-KS1-2SNP4
Zajęcia składają się z wykładu oraz ćwiczeń. Wykład ma za zadanie prezentację najważniejszych procesów umysłowo-poznawczych (percepcji, pamięci, procesów twórczych, emocji, podejmowania decyzji) z punktu widzenia udziału czynników świadomych i nieświadomych. Zgodnie z główną tezą wykładu, w każdym procesie poznawczym współwystępują składowe świadome i nieświadome. Przedmiotem wykładu są również takie zagadnienia, jak: ślepowzroczność, anozognozja, nieświadome procesy twórcze, nieświadoma pamięć, nieświadome emocje oraz świadome śnienie.
Ćwiczenia poświęcone są prezentacji najważniejszych eksperymentów wskazujących na istnienie nieświadomych procesów poznawczych i są kontynuacją zagadnień prezentowanych w ramach psychologii procesów poznawczych. Studenci uczą się przeprowadzać i projektować eksperymenty ujawniające udział czynników nieświadomych, a także rolę czynników świadomych w przebiegu procesów poznawczych.
Liczba godzin - 15 (wykład), 15 (ćwiczenia).
Punkty ECTS - 3
Nakład pracy studenta wymagany do osiągnięcia efektów kształcenia - 75 (zajęcia wymagające obecności prowadzącego - 30, przygotowanie do egzaminu oraz zaliczenia ćwiczeń - 45).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KA6_WG12 - teorie psychologiczne dotyczące podstawowych czynności poznawczych i procesów komunikacyjnych
Student potrafi:
KA6_UW3 - przeprowadzić analizę zmiennych psychologicznych w przebiegu procesów poznawczych i komunikacyjnych
Student jest gotów do:
KA6_KK1 - przyjmowania postawy krytycznej w dyskusjach naukowych i światopoglądowych oraz uznawania znaczenia wiedzy i racjonalnej argumentacji
KA6_KK2 - bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KA6_KR4 - wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów związanych z wykonywaniem zawodu zgodnie z zasadami etyki zawodowej oraz dbałością o dorobek i tradycję zawodu
Kryteria oceniania
Egzamin – sprawdzian pisemny (obejmujący lektury i treści prezentowane na wykładach)
Ćwiczenia – dyskusja, referaty (prezentacje). Zaliczenie na ocenę – sprawdzian pisemny, aktywność na zajęciach, prace projektowe.
Literatura
Literatura przedmiotu (obowiązkowa):
1. Utajone poznanie. Poznawcza psychologia nieświadomości, pod red. G. Underwooda, Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne, 2004.
2. Utajone funkcje umysłu, pod red. Sz. Wróbla, Poznań-Kalisz: Wyd. UAM, 2008.
3. Natura automatyzmów, pod red. M. Jarymowicz, R. Ohme, Warszawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN, 2002.
4. Ch. Frith, Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat?, Warszawa: Wyd. UU, 2011.
5. A. Herzyk, Neuropsychologia kliniczna wobec zjawisk świadomości i nieświadomości, Warszawa: Wyd. Naukowe PWN, 2012
Literatura przedmiotu (uzupełniająca):
6. P. Jaśkowski, Neuronauka poznawcza. Jak mózg tworzy umysł?, Warszawa: Vizja Press, 2009.
7. G. Gigerenzer, Intuicja. Inteligencja nieświadomości, Warszawa: Prószyński I S-ka, 2009.
8. The Cambridge Handbook of Consciousness, pod red. P.D. Zelazo, M. Moscovitcha, E. Thompsona, Cambridge University Press, 2007.
10. A. Damasio, Jak umysł zyskał jaźń. Konstruowanie świadomego mózgu, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2011.
11. A. Damasio, Tajemnica świadomości. Jak ciało i emocje współtworzą świadomość?, Poznań: Dom Wydawniczy REBIS, 2000.
12. M. Gazzaniga, Istota człowieczeństwa. Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowi?, Sopot: Smak Słowa, 2011.
13. Ch. Koch, Neurobiologia na tropie świadomości, Warszawa: Wyd. UW, 2008.
14. S. Pinker, Jak działa umysł?, Warszawa: KiW, 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: