Społeczeństwo sieciowe 410-KS1-2SOS4
Profil studiów Ogólnoakademicki
Forma studiów Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu Obowiązkowy, MODUŁ 5 SPOŁECZNO-KOGNITYWISTYCZNY
Poziom kształcenia Studia pierwszego stopnia
Dziedzina i dyscyplina nauki Nauki socjologiczne, socjologia
Rok studiów/semestr Rok II, semestr IV
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów): Brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć
30, obejmuje:
15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne:
ćwiczenia, dyskusja w czasie zajęć, warsztaty
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta
60 godzin, obejmuje:
Udział w ćwiczeniach 15
Udział w konsultacjach i zaliczeniach 30
Przygotowanie do zajęć 15
Wskaźniki ilościowe - liczba godzin i odpowiadająca im liczba punktów ECTS (1 ECTS = 30 godzin):
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 36 godzin , odpowiada 1,2 ECTS
o charakterze praktycznym 24 godziny, odpowiada 0,8 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
• W1. Rozumie różne wymiary funkcjonowania sieci społecznych KA6_WG9, KA6_WG10
• W2. Ma wiedzę o człowieku jako istocie konstytuującej różne układy sieciowe i w nich funkcjonującej KA6_WG11, KA6_WK7
• W3. Ma wiedzę o funkcjonowaniu globalnej sieci internetowej i jej wpływie na zachowania ludzi, KA6_WK7
• U1. Posługując się specyficznym dla dyscypliny aparatem pojęciowym, potrafi wyjaśniać funkcjonowanie sieci społecznych we współczesnym świecie, jak również prognozować przyszłe konfiguracje, KA6_UW2
• K1. Rozumie potrzebę stałego poszerzania wiedzy w zakresie funkcjonowania sieci społecznych ze względu na ich dynamikę, KA6_KO1, KA6_KO2, KA6_KR2
• K2. Potrafi pracować w grupie nad problemami funkcjonowania sieci społecznych, KA6_KR2
Kryteria oceniania
Ćwiczenia, dyskusja w czasie zajęć, warsztaty, praca indywidualna i w grupie, referat nieobowiązkowy
Zaliczenie odbywa się na podstawie:
- zaliczenie na ocenę na podstawie: kolokwium, referat nieobowiązkowy, obecność: dozwolona jest 1 nieobecność
na zajęciach. Nieobecności nadprogramowe trzeba zaliczyć najpóźniej 2 tygodnie przed terminem kolokwium w sposób ustalony z
prowadzącą.
Literatura
D. Barney, Społeczeństwo sieci, tłum. M. Fronia, Warszawa 2008.
M. Castells, Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem, biznesem i społeczeństwem, tłum. T. Hornowski, Poznań 2003.
M. Castells, Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w dobie Internetu, Warszawa 2013,
M. Castells, Społeczeństwo sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Warszawa 2007/2013.
M. Castells, P. Himanen, Społeczeństwo informacyjne i państwo dobrobytu, Warszawa 2009.
M. Castells, Władza komunikacji, Warszawa 2013
N. A. Christakis, J. H. Fowler,
W sieci. Jak sieci społeczne kształtują nasze życie, Sopot 2011.
J. van Dijk, Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, tłum. J. Konieczny, Warszawa 2010.
M. Marody, A. Nowak, D. Batorski (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.
G. Nowacki, S. Marcinkiewicz, Integracja społeczna – między teorią a praktyką. Wkręceni w sieci – Sieciowe Podl@sie, tom IV, Wyd. UwB, Białystok 2012.
N. Elias, Społeczeństwo jednostek, Warszawa 2008.
T. Goban-Klas, Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2006.
L. Haber (red.), Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego: dylematy cywilizacyjno-kulturowe, Kraków 2002.
L. Haber (red.), Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość?, t. l, Kraków 2004.
L. Haber (red.), Społeczeństwo informacyjne - wizja czy rzeczywistość?, t. 2, Kraków 2004.
L. Haber, M. Niezgoda (red.), Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Kraków 2006.
K. Hampton, L. Goulet, L. Rainie, K. Purcell, Social networking sites and aur lives, PEW Internet & American Life Project, Washington 2011.
B. Jung (red.), Wokół mediów ery Web 2.0, Warszawa 2010.
K. Krzysztofek, M. S. Szczepański, Zrozumieć rozwój: od społeczeństw tradycyjnych do informacyjnych, Katowice 2002.
J. Kurczewski (red.), Wielka sieć. E-seje z socjologii Internetu, Warszawa 2006.
M. Maffesoli, Czas plemion. Schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych, Warszawa 2008.
M. Marody, A. Nowak, D. Batorski (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006.
M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna Sieci, Elbląg 2007.
B. Szmigielska (red.), Całe życie w Sieci, Kraków 2008.
L. Zacher (red.), Społeczeństwo informacyjne w perspektywie człowieka, techniki, gospodarki, Warszawa 1999.
M. Szpunar, Społeczności wirtualne jako nowy typ społeczności - eksplikacja socjologiczna, "Studia Socjologiczne" nr 2( 173 )/2004.
B. Jarosz, Blog jako zjawisko społeczne i artystyczne, [w:] J. Morbitzer (red.), Komputer w edukacji, 17. Ogólnopolskie Sympozjum Naukowe, Kraków 2007.
Ł. Kapralska, Internet a problem tworzenia więzi społecznych (na podstawie badań mikrospołeczności internetowej AGH), [w:] L. Haber (red.), Polskie doświadczenia w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego: dylematy cywilizacyjno-kulturowe, Kraków 2002.
Ł. Jonak i inni (red.), Re: Internet - społeczne aspekty medium. Polskie konteksty i interpretacje, Warszawa 2006, s. 21.
N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004, s. 33-73, rozdz. 2 (Od narzędzi do technokracji), rozdz. 3 (Od technokracji do technopolu)
T. Goban – Klas, Efekt Zandberga jako splot wizerunkowego wpływu starych i nowych mediów, w: M. K. Zwierżdżyński, M. Lakomy, K. Oświecimski, Technopolityka w świetle nowych mediów, Kraków 2015, s. 25-40
P. Mazurek, Internet i tożsamość, w: D. Batorski, M. Marody, A. Nowak (red.), Społeczna przestrzeń Internetu, Warszawa 2006, s. 113-132
N. Carr, Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, Warszawa 2010, s. 185-244
Polski raport Social Watch 2010, Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, Raport krajowy Polskiej Koalicji Social Watch i Polskiego Komitetu European Anti-Poverty Network, http://www.kph.org.pl!publikacje/raport_sw_2010.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: