Bioetyka i neuroetyka 410-KS1-3BIN6
Wykład ma za zadnie przedstawienie różnych teorii dotyczących pochodzenia zła i dobra (z zakresu neuronauk, psychologii, filozofii oraz biologii), a także omówienie wybranych szczegółowych zagadnień z zakresu bioetyki takich jak relacja między ludzkimi i nie-ludzkimi zwierzętami, etyka ekologiczna i jej współczesne wyzwania oraz kwestia płci mózgu i jej znaczenie dla życia społecznego.
Ćwiczenia poświęcone będą dyskusji szczegółowych problemów z zakresu etyki i medycyny (transplantacje, eutanazja, przerywanie ciąży, wspomagana prokreacja, klonowanie człowieka) oraz etyka i środowisko (relacja człowiek-zwierzę oraz zwierzęta w laboratorium).
Szacowana liczba godzin przewidziana do osiągnięcia efektów kształcenia: 60h (30h: udział w zajęciach z bezpośrednim udziałem nauczyciela akademickiego (1 ECTS) + 30h: praca samodzielna studentów, tj. przygotowanie do zajęć (lektura tekstu, wykonanie notatek), przygotowanie prezentacji (referat) oraz udział w zaliczeniach i przygotowanie doń (1 ECTS)).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
K_W02 zna dyscypliny wchodzące w skład kognitywistyki oraz charakteryzuje związki i zależności zachodzące między nimi;
K_W04 rozumie podstawowe pojęcia dyscyplin wchodzących w skład „kognitywistyki i komunikacji” ;
K_W15 rozumie społeczny, instytucjonalny i normatywny wymiar poznania;
K_W19 ma wiedzę o neurobiologicznych mechanizmach procesów poznawczych i komunikacyjnych;
K_W20 ma podstawową wiedzę na temat ewolucji systemów poznawczych i komunikacyjnych oraz ich różnorodności w przyrodzie.
UMIEJĘTNOŚCI:
K_U01 posługuje się terminologią, pojęciami i teoriami specyficznymi dla dyscyplin wchodzących w skład kognitywistyki;
K_U06 umie jasno komunikować posiadaną wiedzę, zajmować stanowisko w dyskusji oraz podawać argumenty poprawne pod względem merytorycznym i logicznym;
K_U17 przygotowuje wystąpienia ustne – w językach polskim i angielskim dotyczące szczegółowych zagadnień „kognitywistyki i komunikacji”.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
K_K07 przyjmuje postawę krytyczną w dyskusjach naukowych i
światopoglądowych;
K_K08 cechuje go otwartość na nowe tendencje we współczesnej
nauce i w społeczeństwie.
Kryteria oceniania
WYKŁAD: Na ocenę składają się: ocena z egzaminu pisemnego, obecność na zajęciach oraz aktywność.
Egzamin pisemny: studenci otrzymują pięć pytań otwartych. Za każde pytanie można uzyskać maksymalnie 3 punkty.
Punktacja:
15-13 – bardzo dobry
12.5 – dobry +
12 -11 – dobry
10.5 – dostateczny +
10-8 – dostateczny
Obecność na zajęciach: obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. Każda dodatkowa nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje obniżeniem końcowej oceny o jeden stopień.
Aktywność podczas zajęć: zadawanie pytań, dzielenie się uwagami i przemyśleniami, branie udziału w dyskusji.
ĆWICZENIA:
Podstawą oceny jest aktywne uczestnictwo w zajęciach: obecność, zabieranie głosu w dyskusjach, dzielenie się swoimi refleksjami i pytaniami do omawianych tekstów, prezentowanie i argumentowanie własnego stanowiska oraz przedstawienie referatu, w którym streszczony zostanie poddawany dyskusji tekst, zaprezentowane punkty sporne oraz zadane pytania do dyskusji.
Obecność obowiązkowa. Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność. Każda dodatkowa nieusprawiedliwiona nieobecność skutkuje obniżeniem końcowej oceny o jeden stopień.
Literatura
1. S. Baron-Cohen, Teoria zła. O empatii i genezie okrucieństwa, przeł. A. Nowak, Smak Słowa, Sopot 2014.
2. P. Bloom, Przeciw empatii. Argumenty za racjonalnym współczuciem, przeł. M. Chojnacki, Wydawnictwo Teofrast, Kielce 2020.
3. D. Kahneman, O. Sibony, C.R. Sunstein, Szum, czyli skąd się biorą błędy w naszych decyzjach, przeł. P. Szymczak, Media Rodzina, Poznań 2022.
4. C. Fine, Urojenia płciowe, przeł. A. Derra, A. Łuka, W. Sak, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2018.
5. J. Bauer, Granica bólu. O źródłach agresji i przemocy, przeł. M. Skalska, Dobra Literatura, Słupsk 2015.
6. Patricia S. Churchland, Moralność mózgu. Co neuronauka mówi o moralności, przeł. M. Hohol, N. Marek, Copernicus Center Press, Kraków 2013.
7. F. de Waal, Bonobo i ateista. W poszukiwaniu humanizmu wśród naczelnych, przeł. K. Kornas, Copernicus Center Press, Kraków 2014.
8. P. Godfrey-Smith, Inne umysły. Ośmiornice i prapoczątki świadomości, przeł. M. Adamiec-Siemiątkowski, Copernicus Center Press, Kraków 2018.
9. P. Singer, Etyka praktyczna, KIW, Warszawa 2003 (fragmenty).
10. P. Singer (red.), Przewodnik po etyce, KIW, Warszawa 2000 (fragmenty).
11. E. Bińczyk, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: