Emocje, interakcje i struktury społeczne 410-KS1-3EIS5
Profil studiów: ogólnoakademicki;
Forma studiów: stacjonarne;
Kod przedmiotu: 410-KS1-3EIS5
Język przedmiotu: polski
Rok studiów: trzeci
Wymagania wstępne: brak;
Liczba godzin: wykład 15, konwersatorium 15;
Metody dydaktyczne: Wykład, konwersatorium
Punkty ECTS: 2;
Bilans nakładu pracy studenta: udział w wykładzie 15 godzin, udział studenta w konwersatorium 15h, przygotowanie do zaliczenia (wykład) 10h, przygotowanie referatu grupowego (wraz z prezentacją multimedialną)10h, przygotowanie referatu indywidualnego 10h.
Wskaźniki ilościowe: nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela (30 godzin - 1 ECTS);
nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela (30 godzin) - 1 ECTS).
Łącznie 2p. EC
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KA6-WG9 - absolwent zna i rozumie wpływ kulturowo i społecznie kształtowanych systemów aksjo-noramtywnych na procesy poznawcze - weryfikacja zaliczenie pisemne;
KA6_WG10 - absolwent zna podstawowe problemy kognitywistyki związane z analizą procesów emocjonalnych - weryfikacja - zaliczenie pisemne, referat, dyskusja;
KA6_WG11 - absolwent zna i rozumie aktywność człowieka jako twórcy kulturowych i społecznych systemów afektywnych, które leżą u podstaw tworzenia struktury społecznej - weryfikacja: referat i dyskusja;
KA6_WK7 - absolwent zna i rozumie wpływ kultury emocjonalnej danego społeczeństwa na procesy komunikacyjne - weryfikacja: referat i dyskusja;
KA6_UW2 - absolwent potrafi wykorzystać wiedzę i narzędzia badawcze wypracowane w ramach interdyscyplinarnych badań nad emocjami do prognozowania i wyjaśniania społecznych zachowań człowieka - weryfikacja: referat i dyskusja;
KA6_UW3 - absolwent potrafi przeprowadzić analizę procesów poznawczych i komunikacyjnych biorąc pod uwagę zmienne związane z procesami afektywnymi - weryfikacja: referat i dyskusja;
KA6_ KO1 - przedstawione podczas zajęć zagadnienia powodują , że absolwent potrafi wskazać i zastosować w praktyce sposoby działań przyczyniające się do poprawy związanej z negatywnymi zjawiskami społecznymi - weryfikacja: zaliczenie pisemne;
KA6_KO2 - absolwent potrafi aktywnie uczestniczyć w pracy zespołu przygotowującego referat grupowy - weryfikacja: rozmowa po referacie grupowym'
KA6_KR2 - absolwent potrafi współdziałać w grupie oraz przyjmować w niej różne role podczas tworzenia referatu grupowego - weryfikacja: referat grupowy.
Kryteria oceniania
Wykład z prezentacją multimedialną, referat grupowy, referat indywidualny, dyskusja, zaliczenie pisemne.
Literatura
1. Bindera, Piotr, Hanna Palska, Wojciech Pawlik (red.). 2009. Emocje a kultura i życie społeczne, IFiS PAN;
2. Bauer, Joahim. 2015. Empatia. Co potrafią neurony lustrzane, PWN;
3. Czerner, Anna, Elżbieta Nieroba. 2011. Studia z socjologii emocji, UO;
4. Damasio, Antonio. 2002. Błąd Kartezjusza, Nowe Horyzonty;
5. Damasio, Antonio. 2000. Tajemnica świadomości, Rebis;
6. Damasio, Antonio. 2018. Dziwny porządek rzeczy, Rebis;
7. De Waal, Frans. 2019. Ostatni uścisk Mamy, Copernicus Center;
8. Ekman, Paul, Richard J. Davidson. 1999. Natura emocji, GWP;
9. Gliwka Grażyna. 2019. Pamięć zbiorowa – jej funkcje i mechanizmy przekazu w kontekście badań Barbary Szackiej i Andrzeja Szpocińskiego, „Rozprawy Społeczne” Tom 13, nr 3, s. 13-27.
10. Hochschild, Arlie. 2009. Zarządzanie emocjami. Komercjalizacja ludzkich uczuć; PWN;
11. Keysers, Christian. 2017. Empatia, CC;
12. Nijakowski, Lech. 2009. Kiedy krwawa plama staje się białą Polityka pamięci związana z masakrami w XX wieku, w: A. Szpociński (red.), Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, s. 167-191.
13. Nijakowski, Lech. 2001 Topografia i historia animozji i konfliktów („Upamiętnienia niemieckie poza Śląskiem”; „Pomniki i tablice mniejszości ukraińskiej”; „Pomniki białoruskie”; „Animozje polsko-żydowskie”; „Litwini, Ormianie i Romowie”). w: Tenże, Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Wydawnictwo Naukowe Scholar, , s. 287-329.
14. Pawlik, Wojciech. 2007. (red.) Grzech. Studium z socjologii moralności, Nomos
15. Pawlik, Wojciech (red.). 2016. Empatia, moralność a życie społeczne, UW;
16. Porankiewicz-Żukowska. 2019. Kultura terapii jako wynik braku homeostazy kulturowej, problem tożsamości, Studia de Cultura 11.4.
17. Sawicka, Maja. 2018. Emocje w interakcjach współczesnego społeczeństwa polskiego, UW;
18. Szacka, Barbara, 2006. Pamięć zbiorowa – funkcje i drogi przekazu , w: Tejże, Czas przeszły: pamięć – mit, SCHOLAR, s. 46-67;
19. Tomasello, Michael. 2002. Kulturowe źródła ludzkiego poznawania, PIW;
20. Turner, Jonathan, Jan Stets. 2009. Socjologia emocji, PWN;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: