Filozofia sztucznej inteligencji 410-KS1-3FSI5
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, moduł 3 (filozoficzno antropologiczny)
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, filozofia
Rok studiów/semestr: rok 3, semestr 5
Wymagania wstępne: zaliczenie wszystkich przedmiotów na pierwszym i drugim roku studiów
Liczba godzin: wykład (15), ćwiczenia (15)
Metody dydaktyczne: wykład w formie prezentacji multimedialnej z elementami dyskusji; podczas ćwiczeń studenci dyskutują i analizują teksty oraz przygotowują prezentacje dotyczące filozoficznych aspektów SI.
Punkty ECTS: 4
Bilans nakładu pracy studenta: obecność na wykładach (15), obecność na ćwiczeniach (15), lektury (40), przygotowanie dwóch prezentacji (30).
Wskaźniki ilościowe: zajęcia z bezposrednim udziałem prowadzącego (30 godzin, 1 ECTS), zajęcia o charakterze praktycznym (70 godzin, 3 ECTS).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
KA6_WG1 - podstawowe pojęcia dyscyplin składowych kognitywistyki i komunikacji
KA6_WK4 - metody badawcze stosowane w naukach o poznaniu i komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem analizy filozoficznej
KA6_WK6 - etyczne i filozoficzne problemy sztucznej inteligencji
Student potrafi:
KA6_UW10 - przeprowadzić filozoficzną analizę zagrożeń związanych z rozwojem sztucznej inteligencji
Student jest gotów do:
KA6_KR1 - podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz kompetencji osobistych, w tym etycznych
KA6_KK2 - bycia otwartym na nowe tendencje we współczesnej nauce i w społeczeństwie oraz zasięgania opinii ekspertów w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
KA6_KK1 - przyjmowania postawy krytycznej w dyskusjach naukowych i światopoglądowych oraz uznawania znaczenia wiedzy i racjonalnej argumentacji
Kryteria oceniania
Wykład: egzamin pisemny (szczegółowe kryteria zawiera sylabus B).
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę (szczegółowe informacje zawiera sylabus B)
Literatura
Literatura obowiązkowa:
1. N. Bostrom, Superinteligecja. Scenariusze, strategie, zagrożenia, Gliwice: Helion, 2016.
2. R. Kurzweil, Nadchodzi osobliwość. Kiedy człowiek przekroczy granice biologii,Warszawa: Kurhaus, 20213.
3. M. Boden, Sztuczna inteligencja. Jej natura i przyszłość, Lódź: Wyd. UŁ, 2020.
4. J. Kaplan, Sztuczna inteligencja, Warszawa: WN PWN, 2019.
Literatura uzupełniająca:
1. V.C. Muller, Philosophy and Theory of Artificial Intelligence, Springer-Verlag, 2018.
2. R. Gregory, Mózg i maszyny, Werszawa: Prószyński i S-ka, 2020.
3. R. Kurzweil, Jak stworzyć umysł, Białystok 2017.
4. M. Tegmark, Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2019.
5. M. Kaku, Przyszłość umysłu, Warszawa: Prószyński i S-ka, 2014.
6. T. Sejnowski, Deep Learning. Głęboka rewolucja. Kiedy sztuczna inteligencja spotyka się z ludzką, Warszawa: Poltext, 2019.
7. A. Clark, Supersizing the mind. Embodiment, action and cognitive extension,Oxford University Press, 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: