Historia sztuki 430-KS1-1HSZ
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, MODUŁ 2 Przedmioty humanistyczne i społeczne
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – historia sztuki
Rok studiów/semestr: I rok/semestr II (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa, mitologie europejskie, historia filozofii.
Na wykładach są omawiane wybrane problemy historii sztuki od antyku do przełomu XVIII i XIX wieku. Dopełnieniem wykładów, które dotyczą wybranych problemów sztuki europejskiej do XIX wieku, stanowią ćwiczenia poświęcone zasadniczo nowym zjawiskom w sztuce XIX wieku i nurtom awangardowym I połowy XX wieku i ich późniejszym konsekwencjom.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin wykładów, 30 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: wykład z elementami dyskusji z wykorzystaniem prezentacji wizualnych; konsultacje.
Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w wykładach – 30 godzin;
– udział w ćwiczeniach – 30 godzin;
– przygotowanie do ćwiczeń – 30 godzin;
– przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 33 godziny;
– konsultacje – 2 godziny;
Razem 125 godzin, co odpowiada 5 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 85 godziny, co odpowiada 3,4 punktu ECTS
– o charakterze praktycznym – 72 godzin, co odpowiada 2,4 punktu ECTS
W cyklu 2022:
Celem wykładów jest przedstawienie podstawowych problemów związanych ze sztuką europejską. epoki starożytnej, wieków średnich i ery nowożytnej. Dziedzina sztuki jest tu prezentowana jako świadectwo myślenia religijnego, narzędzie służące promocji władzy, sfera komunikacji, sfera doznań estetycznych, a także jako nader specyficzny rodzaj poznania. Uzupełnieniem wykładów są ćwiczenia. Są one poświęcone analizie kluczowych problemów sztuki XIX, XX i początków XXI wieku, takich między innymi jak nowe koncepcje estetyki dzieła sztuki, reakcje w sztuce na takie wyznaczniki nowoczesności, jak kultura mediów i kultura popularna czy inspirowanie się kulturami artystycznymi społeczności rdzennych (zjawisko „prymitywizmu” w sztuce awangardy I połowy XX wieku). Wszystkie zajęcia są ilustrowane przeźroczami. Zaliczenie: na ocenę na podstawie obecności, aktywności i prac pisemnych. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna i rozumie:
- najważniejsze zjawiska europejskiej kultury artystycznej w ujęciu historycznym i antropologicznym ( KA6_WG1, KA6_WG2, KA6_WG3; KA6_WG4).
Absolwent potrafi:
- powiązać zjawiska artystyczne z różnymi aspektami kultury w znaczeniu szerokim;- potrafią odróżnić dzieło sztuki od tego, co nim nie jest;- na podstawie cech estetycznych dzieła potrafią powiązać je z konkretną epoką historyczną;- potrafią analizować formalne cechy dzieła sztuki i interpretować jego treść;- potrafią odczytać dzieło sztuki jako charakterystyczny dla danej epoki „tekst kultury” (KA6_WK1; KA6_WK2; KA6_UW2; KA6_KK3).
Absolwent jest gotów:
- wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności jako podstawę swojej aktywności jako kulturoznawcy i humanisty (KA6_KK2; KA6_KR2).
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń:
obecność i udział w zajęciach świadczący o znajomości problemu i zalecanej literatury, a także przygotowanie dwóch prac pisemnych. Zaliczenie ćwiczeń jest warunkiem przystąpienia do egzaminu.
Egzamin
dwustopniowy:
1/. test ze znajomości ilustracji i podstawowych terminów z historii sztuki omawianych na wykładach i zajęciach;
2/. rozmowa na wybrany i samodzielnie opracowany przez słuchaczy temat dotyczący sztuki europejskiej. Kryteria oceny: ocena dotyczy znajomości problemu i poświęconej mu literatury.
Literatura
LITERATURA:
OPRACOWANIA OGÓLNE
- J. Białostocki, Sztuka cenniejsza niż złoto, Warszawa 1974.
- E Gombrich, O sztuce, Warszawa, 1997
- Sztuka świata, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989 - 2000, t. 2–-8, 12-13 (tamże literatura)
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Wykłady:
-M. L. Bernhard, Sztuka grecka IV wieku p.n.e., Warszawa 1992;
- M. L. Bernhard, Sztuka hellenistyczna, Warszawa 1993;
- T. Wujewski, Symbolika architektury greckiej,, Poznań 1995.
- U. Eco, Sztuka i piękno w średniowieczu, przeł. M. Olszewski, M. Zabłocka, Kraków 1994.
- A. Eörsi, Gotyk międzynarodowy, przeł. H. Jędrzejewska, Warszawa 1984.
- Gotyk. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2000
- P. Meyer, Historia sztuki europejskiej, Warszawa 1973, t. I i II.
- A. Miłobędzki, Zarys dziejów architektury w Polsce, Warszawa 1989
- Ch. Norberg-Schulz, Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999.
- Myśliciele, kronikarze i artyści o sztuce od starożytności do 1500 r., oprac. J.Białostocki, Warszawa, 1978
- St. Parnicki-Pudełko, Architektura starożytnej Grecji, Warszawa 1985;
— Pismo Święte: Stary Testament, Księgi: Rodzaju, Wyjścia, Jozuego, Sędziów 6,1 - 8,35 (historia Gedeona), 13,1 - 16,31 (historia Samsona), I Samuela, 13,1 - 31 - 13 (historia Saula i Dawida), II Samuela 11,1 - 12 ,25 (grzechy Dawida), I Królów 3,1 - 11,43 (historia Salomona), Psalmy, Księga Joba, Pieśń nad Pieśniami, Izajasza;Nowy Testament:
- N. Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1979
- W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, przeł. A. Porębska, Warszawa 1978,
- Sztuka romańska. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2004.
- Sztuka baroku. Architektura. Rzeźba. Malarstwo, red. Rolf Toman, Könemann, Königswinter 2004.
- Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa, 2002
Zajęcia:
- U. Czartoryska, Od pop-artu do sztuki konceptualnej, WAiF, Warszawa 1976
- W. Juszczak, Postimpresjoniści, Warszawa 1985 lub nast. wydania.
- A. Kisielewski, Sztuka i reklama. Relacje między sztuką i kulturą, Białystok 1999
- A. Kisielewski, Prymitywizm w sztuce awangardy pierwszej połowy XX wieku. Mitologie pierwotności, Białystok 2013.
- M. Poprzęcka, Akademizm, w: Sztuka Świata, tom 8, Warszawa 1994.
- M. Poprzęcka, Manet i impresjoniści, w: Sztuka Świata, tom 8, Warszawa 1994.
- M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1980,
- H. Richter, Dadaizm, przeł. J. S. Buras, Warszawa 1983
- A. Turowski, Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910 - 1930, Warszawa 1990;
W cyklu 2022:
Jan Białostocki, Symbole i obrazy, w: tegoż, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: