Szekspir teatralnie współczesny 430-KS1-1KON23
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Fakultatywny, Moduł 4 przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina – kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok/semestr 2 (studia I stopnia)
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: dyskusja na podstawie literatury, prezentacja i analiza materiałów audiowizualnych
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
Udział w ćwiczeniach – 30 h
Przygotowanie do ćwiczeń – 30h
Konsultacje – 10 h
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 40 h
co odpowiada 1,8 pkt ECTS
– o charakterze praktycznym – 30 h co odpowiada 1,2 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: KA6_WK2, KA6_WK3,
W wyniku przeprowadzonych zajęć student zna i rozumie:
1. główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnym teatrze
2. historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei dotyczących współczesnego teatru
Umiejętności: KA6_UW4, KA6_UK2, KA6_UU3
W wyniku przeprowadzonych zajęć student potrafi:
1. rozpoznać spektakle teatralne oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
2. formułować opinie krytyczne o spektaklach teatralnych na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
3. samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz dotyczących adaptacji klasyki we współczesnym teatrze
Kompetencje społeczne: KA6_KK1, KA6_KR3
Student jest gotów do:
1. wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy o teatrze współczesnym
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
2. przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze oceny spektakli teatralnych
Kryteria oceniania
analiza prezentowanych spektakli, udział w dyskusji
Literatura
J. Cieślak, Tren dla panny S., http://encyklopediateatru.pl/artykuly/2905/tren-dla-panny-s.
P. Gruszczyński, H., czyli piękna katastrofa, https://e-teatr.pl/h-czyli-piekna-katastrofa-a2911.
Targońska, Macbeth the movie, http://www.rozmaitosci.home.pl/recenzje/macbeth-the-movie.
J. Bończa-Szabłowski, J. R. Kowalczyk, "2007: Macbeth pro i kontra, http://www.rozmaitosci.home.pl/recenzje/2007-macbeth-pro-i-kontra.
M. Kościelniak, Niekończąca się opowieść, https://www.e-teatr.pl/niekonczaca-sie-opowiesc-a23152.
J. Derkaczew, Epidemia władzy, https://www.e-teatr.pl/epidemia-wladzy-a22981.
P. Gruszczyński, Zmierzch bogów, http://www.rozmaitosci.home.pl/recenzje/zmierzch-bogow.
J. Wakar, Czas ostatecznego przebaczenia, http://www.dziennikteatralny.pl/artykuly/czas-ostatecznego-przebaczenia.html.
J. R. Kowalczyk, Krótki kurs sutenerstwa, https://e-teatr.pl/krotki-kurs-sutenerstwa-a18090.
A. Adamiecka-Sitek, (De)konstrukcja kobiecości w "Poskromieniu złośnicy" Krzysztofa Warlikowskiego, https://e-teatr.pl/de-konstrukcja-kobiecosci-a30047.
M. Garlicka, Wiejski Hamlet, https://e-teatr.pl/wiejski-hamlet-a75188.
M. Kostaszuk-Romanowska, Szekspir postindustrialny, w: Szekspir wśród znaków kultury polskiej, red. E. Łubieniewska, K. Latawiec, J. Waligóra, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012.
J. Fabiszak, M. Gibińska, Szekspir. Leksykon, Kraków 2003.
A. Żurowski, Szekspir i Wielki Zamęt, Pelplin 2003.
A. Żurowski, Czytając Szekspira, Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: