Problemy kultury popularnej 430-KS1-1PKP
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy, przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych,
dyscyplina nauki o kulturze i religii
Rok/semestr: I rok I stopnia semestr II
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin: 15 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne:
Krytyczna analiza różnych przejawów kultury popularne,; naukowa dyskusja na zajęciach; praktyka w rozumieniu i omawianiu obcojęzycznych (angielskich) fachowych tekstów dotyczących kultury popularnej/muzycznej; analiza przykładów audiowizualnych, prezentacje w formie panelu konferencyjnego, końcowy sprawdzian pisemny.
Punkty ECTS: 2 pkt ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w zajęciach – 15 h
- przygotowanie do zajęć – 20 h
- przygotowanie do sprawdzianu końcowego – 10 h
- udział w konsultacjach związanych z zajęciami – 5 h
Razem: 50 h
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagający bezpośredniego
udziału nauczyciela – 20 h - 0,8 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym – 30 h – 1,2 pkt ECTS
TEMATYKA:
1.Zajęcia organizacyjne
2.Dyskusje wokół "kultury popularnej": Kultura masowa, popularna, ludowa, społeczeństwo masowe, społeczeństwo konsumpcyjne
3. Muzyka popularna
4. Telewizja
5. Film popularny
6. Media społecznościowe i cancel culture
7. Wszystkożercy kulturowi, platformy streamingowe
8. Sprawdzian pisemny
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza, absolwent zna i rozumie:
KP6_WG2 klasyczne i współczesne dokonania, w ośrodkach i szkołach badawczych studiów kulturoznawczych
KP6_WG4 główne kierunki w obrębie nauk o kulturze i religii:
1. teoria kultury i teoria poszczególnych dyscyplin sztuki
KP6_WK1 normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania
KP6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
KP6_WK3 historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
Zaliczenie ustne lub pisemne
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KP6_UW2 wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych
w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych
KP6_UW4 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KP6_UW5 - stworzyć i zaprezentować proste opracowania krytyczne oraz wytwory własnej pracy (artystycznej, naukowej) z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych (ICT)
KP6_UK1 komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej
KP6_UK2 formułować opinie krytyczne o wytworach kultury
na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia w języku polskim i obcym na poziomie B2
KP6_UO2 przygotować się do dyskusji, sporządzić listę kwestii spornych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej
oraz zespołowej
KP6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze
na poziomie podstawowym
KP6_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne
i wizualne, multimedialne)
KP6_UU3 samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KP6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
KP6_KK2 twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych
oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania lub zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z ich samodzielnym rozwiązaniem
KP6_KO2 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej,
ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy
KP6_KR1 postępowania zgodnie z etyką badacza kultury
w realizowanej przez siebie pracy zawodowej
KP6_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych
z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami
i w różnych formach wiedzę
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Studenci są oceniani na podstawie obecności, aktywności na zajęciach, (uczestniczenia w dyskusji, formułowania krytycznych opinii na temat przeczytanych tekstów, etc.), systematycznego przygotowania się do zajęć, prezentacji w grupie w formie panelu konferencyjnego (60% oceny), oraz końcowego sprawdzianu pisemnego (40% oceny).
W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego ćwiczeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej."
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Prasad, „Popular Culture and Cultural Studies”, In: The Oxford Encyclopedia of Communication and Critical Cultural Studies, Oxford, 2019.
M. Horkheimer, i T. W. Adorno. Dialektyka oświecenia: Fragmenty filozoficzne. Tłum. Małgorzata Łukasiewicz. Warszawa, 2010.
H. Arendt, „O kryzysie w kulturze i jego społecznej oraz politycznej doniosłości” w: Między czasem minionym a przyszłym, Warszawa 2011.
P.Bourdieu, Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia, Warszawa, 2022
R. Barthes, Mitologie, Warszawa 2011
J. Kochanowski, T.Wrzosek, Nowe Studia Kulturowe, Warszawa 2014 (wybrane rozdziały)
M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań 2003.
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.
D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, Poznań 1998.
A. Gromkowska-Melosik, Z. Melosik (red.), Kultura popularna: konteksty teoretyczne i społeczno-kulturowe, Kraków 2010.
S. Hall Kodowanie i dekodowanie, tłum. W. Lipnik, I. Siwiński. „Przekazy i Opnie” nr 1–2. (1987)
D. Amanda Unpopularity and cultural power in the age of Netflix: New questions for cultural studies’ approaches to television texts, Lotz European Journal of Cultural Studies, 2021, Vol. 24(4) 887–900
M. Krajewski, Cancel culture: unieważniając unieważnianie, Przegląd Socjologiczny, 2022 71(1): 185–206
M. Wróblewski, Netflix, Rotten Tomatoes i wszystkożercy kulturowi. Kwantyfikacja kultury w dobie big data, „Kultura Wspóczesna” 1(104)/2019
Wybrane publikacje z serii The Blackwell Philosophy and Pop Culture Series
(https://andphilosophy.com/books/)
Literatura uzupałniająca:
J. Fiske, Zrozumieć kulturę popularną, Kraków 2010.
W. J. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.
U. Eco, Superman w literaturze masowej. Powieść popularna: pomiędzy retoryką a ideologią, Kraków 2008.
Film: fabryka emocji, red. K. Klejsa, T. Kłys, Kraków 2003.
W. Godzic, Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów. Warszawa 2007.
N.Carroll, Filozofia sztuki masowej, przeł. M. Przylipiak, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011;
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: