Wybrane zagadnienia z historii filozofii 430-KS1-1WHS
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 2
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, filozofia
Rok studiów/semestr: I rok/semestr I
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć humanistycznych
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne: Wykład konwersacyjny, dyskusje, wspólna lektura i interpretacja wybranych tekstów, prezentacje, konsultacje. Zaliczenie zajęć – aktywność na zajęciach, esej interpretacyjny, prezentacja na zajęciach
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w konwersatorium - 30 h ( w tym 1,5h zajęcia zdalne synchroniczne) przygotowanie studentów do zajęć - 15 h
pisanie eseju lub przygotowanie prezentacji - 20 h
udział w konsultacjach - 10h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 40 godz. (1,6 pkt. ECTS) - o charakterze praktycznym 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Absolwent zna i rozumie:
- miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji
do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną
- normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania
- historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
KA6_WG1, KA6_WK1, KA6_WK3
zaliczenie pisemne lub ustne
Umiejętności. Absolwent potrafi:
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
-formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać
i prezentować wyniki pracy
-rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
-komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych
-przygotowywać wystąpienia ustne, pisemne i prezentacje multimedialne, w języku polskim i języku obcym,
z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych
i różnych źródeł
-przygotować się do dyskusji, sporządzić listę kwestii spornych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej
oraz zespołowej
-pisać proste rozprawki teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru literatury
-czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne
i wizualne, multimedialne)
KA6_UW1, KA6_UW3, KA6_UW4, KA6_UK3, KA6_UK4, KA6_UO2, KA6_UO3, KA6_UU2
zaliczenie pisemne lub ustne.
Kompetencje społeczne. Absolwent jest gotów do:
- wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
-krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów
w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych
i nowych zjawisk w sztuce
-przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
-przestrzegania zasad etycznych związanych
z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami
i w różnych formach wiedzę
KA6_KK1, KA6_KK3, KA6_KO1, KA6_KR2
zaliczenie pisemne lub ustne.
Kryteria oceniania
Zaliczenie: Obecność i aktywność na zajęciach (50% oceny), prezentacja ustna lub esej interpretacyjny na ok. 2000 słów (50% oceny)
W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego ćwiczeń przy użyciu środków komunikacji elektronicznej."
Literatura
Literatura podstawowa:
Sofokles, Antygona,
Ajschylus, Agamemnon
Eurypides, Hekuba
Platon, Uczta
Arystoteles, Etyka Nichomachejska: księga 8,9
Martha C. Nussbaum, The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy. 2nd edn (New York: Cambridge University Press, 2001) (fragmenty)
Matha C. Nussbaum, 'World of Ideas: Martha Nussbaum', in Public Affairs Television ed. by Bill Moyers (New York Journal Graphics, Inc, 1988).
Martha C. Nussbaum, W trosce o człowieczeństwo: Klasyczna obrona reformy kształcenia ogólnego (Wrocaw: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu, 2008), Rozdziały 1-3
Martha C. Nussbaum Nie dla zysku. Dlaczego Demokracja Potrzebuje Humanistów? (Fundacja Kultura Liberalna, 2016)
Dariusz Juruś, „Koncepcja Zdolności Marthy C. Nussbaum” w Roczniki Filozoficzne, Tom LXVII, numer 3 – 2019
Hannah Arendt, Rozdział V "Działanie" w: Kondycja Ludzka (Aletheia, 2011)
Hannah Arendt, Eichmann w Jerozolimie (fragmenty) (Znak, 2004)
Hannah Arendt, Między czasem minionym a przyszłym (fragmenty) (Aletheia, 2011)
Hannah Arendt, Wykłady o filozofii politycznej Kanta (fragmenty) (Kronos, 2012)
Filmy:
Monolog Obrona Sokratesa
Zelig (Woody Allen, Warner Bros Pictures, 1983)
Hannah Arendt (Margarethe von Trotta, Zeitgeist Films, 2013)
Human (Yann Arthus-Bertrand, 2015)
Literatura Uzupełniająca:
Szyszkowska Maria, Dzieje filozofii, Białystok 2009.
Russel Bertrand, Dzieje filozofii Zachodu i jej związki z rzeczywistością polityczno-społeczną od czasów najdawniejszych do dnia dzisiejszego, przeł. Tadeusz Baszniak, Adam Lipszyc i Michał Szczubiałka, Warszawa 2000.
Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna, Wydaw. Naukowe PWN, Warszawa 1997.
Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 2: Filozofia nowożytna do roku 1830, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997.
Tatarkiewicz Władysław, Historia filozofii, T. 3: Filozofia XIX wieku i współczesna, Wydaw. Naukowe PWN , Warszawa 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: