Życie kulturalne 430-KS1-1ZKL
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 3 – przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina: nauki humanistyczne, kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: I rok, semestr 2
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęći egzaminów): Ogólna orientacja dotycząca życia kulturalnego, instytucji kultury, podmiotów tworzących i wspierających rozwój kultury.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin; ćwiczenia
Metody dydaktyczne oraz ogólna forma zaliczenia przedmiotu: Metody: podające, poszukujące (problemowa, burza mózgów, ćwiczeniowa, dyskusji).
Formy zaliczenia przedmiotu: ustna (na podstawie aktywności na zajęciach, przygotowanej prezentacji oraz recenzji).
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w ćwiczeniach – 30 godz.,
- przygotowanie do zajęć -15 godz.;
- recenzja, prezentacja – 10 godz.
Razem 55 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin, co odpowiada 1 pkt. ECTS
- o charakterze praktycznym 15 godzin, co wynosi 0,6 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia :
1. Wiedza: student zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze; ma elementarną wiedzę o instytucjach kultury i orientację we współczesnym życiu kulturalnym; zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego (recenzji, prezentacji) i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_W10; K_W14; K_W16)
2. Umiejętności: potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń; posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych (K_U06; K_U17)
3. Kompetencje społeczne: jest otwarty na nowe idee i poglądy; organizuje pracę własną i pracę zespołową, ma kompetencje do pracy w zespole; uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów; interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowymi zjawiskami w sztuce (K_K03; K_K04; K_K08; K_K09).
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz przesłanych prac i prezentacji.
Literatura
J. Poleszczuk i in., Diagnoza partycypacji w kulturze w województwie podlaskim, Białystok 2012.
M. Skowrońska i in., Spacer po utartych ścieżkach. O spotkaniach białostoczan z kulturą, Białystok 2014.
J. Grad, U. Kaczmarek, Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce. Zmiana modelu, Poznań 2005.
J. Jastrzębski, Doświadczanie kultury, Wrocław 2015.
E. Hałas, Przez pryzmat kultury, Warszawa, 2015.
M. Dmuchowski, E. A. Sekuła, Street art. Między wolnością a anarchią, Warszawa 2011.
T. Szlendak, Aktywność kulturalna, w: Kultura miejska w Polsce z perspektywy interdyscypilnarnych badań jakościowych, red. Burszta W. J., Warszawa 2010.
A. M. von Rohrscheidt, Turystyka kulturowa: fenomen, potencjał, perspektywy, Gniezno 2008.
J. Owsiak, Przystanek Woodstock, historia najpiękniejszego festiwalu świata, Warszawa 2010.
Miejskie polityki kulturalne. Raport z badań, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: