Komunikacja medialna 430-KS1-2KME
Profil studiów - Ogólnoakademicki
Forma studiów - Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - Przedmiot obowiązkowy, MODUŁ 4 Przedmioty specjalnościowe – Media i komunikowanie
Dziedzina i dyscyplina studiów - Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo
Rok studiów /semestr Rok 2 semestr 4
Wymagania wstępne - brak
Punkty ECTS - 3
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy zajęć: wykład 15 godz., ćwiczenia 15 godz.
Bilans nakładu pracy studenta:
- uczestnictwo w wykładach – 15 godz.
- uczestnictwo i aktywność na ćwiczeniach – 15 godz.
- przygotowanie literatury do zajęć, esejów i prezentacji – 30 godz.
- przygotowanie do egzaminu – 30 godz.
- konsultacje – 5 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
Liczba godzin/Punkty ECTS
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 47,5 godz./1,9 ECTS
- o charakterze praktycznym - 47,5 godz./1,9 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
1. główne kierunki w obrębie nauk o kulturze i religii:
- antropologia kultury
- teoria kultury i teoria poszczególnych dyscyplin sztuki
- historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki
- nauka o języku i literaturze
- nauki o komunikacji społecznej i mediach
- religioznawstwo
2. zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
3. zna podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego
KA6_WG4, KA6_WK2, KA6_WK4
Umiejętności:
1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
2. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne)
3. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych
KA6_UW1, KA6_UU2, KA6_UW6
Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
1. organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na sposób przedsiębiorczy
2. przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę
3. krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk w sztuce
KA6_KO2, KA6_KR2, KA6_KK3
Kryteria oceniania
Weryfikacja:
Metody nauczania: wykład, prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz i zadań, egzamin testowy z tematyki wykładów.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bolter, J. D., Grusin R., Remediation: Understanding New Media, MIT Press, Cambridge 2000
2. Citko K., Morozewicz M. (red.), Autobiografizm w kulturze współczesnej, Trans Humana, Białystok 2012
3. Filiciak M., Ptaszek G., Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
4. Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001
5. Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005
6. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006
7. Lessig L., Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce, WAiP, Warszawa 2009
8. Levinson P., Nowe nowe media, WAM, Kraków 2010
9. Manovich L., Język nowych mediów, WAiP, Warszawa 2006
10. McLuhan M., Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2004
11. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. Marta Bucholc, Alina Szulżycka, PWN, 2008.
12. van Dijk J., Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. Jacek Konieczny, PWN, Warszawa 2010.
Literatura uzupełniająca:
1. Jakubowicz K., Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Wydawnictwo Poltext, Warszawa 2011.
2. Niezgoda M., Świątkiewicz-Mośny M., Wagner A. (red)., com.unikowanie w zmieniającym się społeczeństwie, Kraków 2010
3. Levy P., Drugi potop, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa 2005
4. Williams R., Efekty technologii i jej wykorzystanie [w:] Andrzej Gwóźdź. [red.] Pejzaże audiowizualne. Telewizja-Wideo-Komputer, Universitas, Kraków 1997, s. 45-61.
Źródła internetowe:
1. Remiks. Teorie i Praktyki (red. Michał Gulik, Paulina Kaucz i Leszek Onak), Hub Wydawniczy Rozdzielczość Chleba, Kraków 2011, http://issuu.com/rozdzielczosc-chleba/docs/remiks_teorie_i_praktyki
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: