W kręgu kultury i tradycji żydowskiej 430-KS1-2KON20
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych M5
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, dyscyplina - kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: II rok studiów/ semestr IV (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne - przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach:
- Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa
- Mitologie europejskie
- Historia kultury
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne:
- dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy, praca z tekstem (zwłaszcza z trudno dostępnymi artykułami z prasy izraelskiej),
fragmentami filmów,
- metody aktywizujące (m. in. burza mózgów),
- metoda stolików eksperckich.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
- udział w ćwiczeniach - 30 godzin
- przygotowanie do zajęć - 60 godzin
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30 godzin
- samodzielne przygotowanie - 60 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W01, K_W 03, K_W04, K_W08
1. posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauk humanistycznych w systemie nauk oraz ich specyfice przedmiotowej i
metodologicznej
2. ma podstawową wiedzę o powiązaniach kulturoznawstwa jako nauki z innymi dyscyplinami nauk z obszaru nauk humanistycznych i
społecznych
3.ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice
przedmiotowej i metodologicznej
4.zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze
Umiejętności: K_U01, K_U06, K_U14, K_U17
1.potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych,
ikonicznych, elektronicznych etc.)
2. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w
celu określenia ich znaczeń
3. rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji
kulturowych
4. posiada umiejętność utworzenia prostej diagnozy zjawisk kulturowych
Kompetencje społeczne: K_K03, K_K05, K_K07, K_K08
1. jest otwarty na nowe idee i poglądy
2. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę
3. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu,
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie obecności i aktywności na zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności. W przypadku większej liczby nieobecności należy je zaliczyć podczas dyżuru prowadzącego.
Literatura
L. Trepp, Żydzi. Naród, historia, religia, Warszawa 2009.
A. Unterman, Encyklopedia tradycji i legend żydowskich, Warszawa 2014
N. Kameraz-Kos, Święta i obyczaje żydowskie, Warszawa 2001.
A. Żbikowski, Żydzi, Wrocław 2005.
R. E. Gruber, Odrodzenie kultury żydowskiej w Europie, Sejny 2004.
K. Famulska-Ciesielska, S. J. Żurek, Literatura polska w Izraelu. Leksykon, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: