Wiedza o fotografii 430-KS1-2KON37
Profil studiów: ogólnoakademickie
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywne
Dziedzina nauk humanistycznych : dyscyplina - nauki o kulturze i religii
Rok studiów/ semestr: II stopień / I rok / I semestr
Wymagania wstępne: przydatna będzie wiedza z innych przedmiotów medioznawczych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: dyskusja, elementy wykładu
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w konwersatorium - 30 godzin
udział w konsultacjach - 20 godzin
przygotowanie do zajęć i projekt badawczy - 25 godzin
razem 75 godzin - 3pkt ECST
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 50 godzin - 2pkt ECST
- niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 25 godzin - 1 pkt ECST
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent zna:
( KA7_WG1,KA7_WG4),KA7_WK2, KA7_WK4) :
1. Kulturowe uwarunkowania tworzenia i odbioru fotografii.
2. Podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o fotografii oraz wybrane teorie i definicje dotyczące gatunków fotograficznych.
Absolwent rozumie:
(KA7_UW3,KA7_UW1) :
3. Podstawy dotyczące analizy i interpretacji wybranych obrazów fotograficznych
4. Znaczenie hipotezy interpretacyjnej i potwiedza je odpowiednimi przykładami z analizowanych fotografii
Absolwent jest gotów do :
( KA7_KK1,KA7_KO1) :
5. Samodzielnego poszerzania posiadanej przez siebie wiedzy i organizacji procesu uczenia się, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umie go samodzielnie poszerzać, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi organizować proces uczenia się
Kryteria oceniania
Ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
zaliczenie w formie projektu
Dopuszczalne 2 nieobecności
Nieobecności zaliczane w formie ustnej
Literatura
B. Brauchitsch, Mała historia fotografii, Warszawa 2004.
I.Płażewski, Dzieje polskiej fotografii, Warszawa 2003.
M. Bijak, A.Garlicka, Fotografie chłopów polskich, Warszawa 1993.
Jakub Smolski. Wiejski fotograf z Łuki. pod red. W. Kowalczuka, Białystok 2010.
R. Sulima, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków 1992.
R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996.
V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015.
H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, pod. red. S. Waldena, Kraków 2013.
Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007.
F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków 2005.
M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007.
W. Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, Warszawa 2010.
A. Dziewit, A. Pisarek, Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Łódź 2020.
Z. Rydet, Zapis socjologiczny. Gliwice 2016.
C. Chéroux, "Wernakularne. Eseje z historii fotografii", Warszawa 2014 .
M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
1.S. Sontag, O fotografii.Kraków 2009.
4.S. Sontag, Widok cudzego cierpienia.Kraków 2010.
5.B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009.
7.M. A. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010.
8.S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.
9.A. Sekula, Społeczne użycia fotografii, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: