Antropologia filmu 430-KS1-2KON38
Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. Lista omawianych tematów jest wyrazem głębokiej refleksji nad historyczną rolą kina antropologicznego, jednocześnie biorąc pod uwagę jego ewolucję począwszy od wcześniejszych aspektów przemian kultury i zapośredniczenia po współczesne funkcjonowanie w dzisiejszym pejzażu etnograficznym i dokumentalnym. Omawiana jest dostępność w antropologii filmu z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
K_W01, K_W09: absolwent zna i rozumie rolę antropologii filmu (w tym filmu etnograficznego i dokumentalnego) w procesie enkulturacji, kształtowaniu się tożsamości jednostki oraz krystalizowaniu się kulturowego obrazu świata w społeczeństwie.
K_W01, K_W09: zna i rozumie najważniejsze teorie obrazu dotyczące antropologicznego, psychologicznego i kulturowego oddziaływania filmu, posiada także elementarną wiedzę o historii i typologii gatunków kina etnograficznego
K_U03: potrafi opisać podstawowe zjawiska kulturowe, określić wpływ filmu na kulturę i społeczeństwo, dokonać analizy antropologicznej wybranych współczesnych przekazów audiowizualnych, z wykorzystaniem odpowiednich interdyscyplinarnych narzędzi analitycznych
K_U09, K_U11: zna i rozumie klasyczne teorie z zakresu filmoznawstwa oraz teksty z zakresu antropologii filmu, potrafi twórczo wykorzystać je, przygotowując własną pracę krytyczno-analityczną z zakresu podstawowej wiedzy o filmie
K_K01: zna i rozumie zakres swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę stałego ich rozwijania i wie, jak to robić
K_K06: zna i rozumie znaczenie poprawnego i skutecznego praktykowania antropologii dla budowania jakości życia społeczno-kulturowego, w tym rolę kina etnograficznego i dokumentalnego
Umiejętności:
1. absolwent potrafi opisać film w kategoriach antropologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska zewnętrznego i uwarunkowań interpersonalnych.
Kompetencje społeczne,
1. absolwent jest gotów do samodzielnego opisu problemów etnicznych, podziałów rasowych, rozróżnienia uwarunkowań narodowościowych, opisu wierzeń.
1. ćwiczenia - ocenianie ciągłe, aktywność, znajomość zadanych tekstów źródłowych oraz wywiązywanie się z zadanych prac analitycznych, zaliczenie na ocenę na podstawie przygotowanej prezentacji wybranego zagadnienia
Problematyka antropologii filmu obejmuje szereg zagadnień związanych z dyskursem filmoznawczym i antropologicznym zważywszy na ich szersze funkcjonowanie w kontekście społeczno-kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem analiz kulturologicznych. Lista omawianych tematów jest wyrazem głębokiej refleksji nad historyczną rolą kina antropologicznego, jednocześnie biorąc pod uwagę jego ewolucję począwszy od wcześniejszych aspektów przemian kultury i zapośredniczenia po współczesne funkcjonowanie w dzisiejszym pejzażu etnograficznym i dokumentalnym. Omawiana jest dostępność w antropologii filmu z uwzględnieniem osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami.
Kryteria oceniania
1. Metody podające - objaśnienie lub wyjaśnienie
2. Metody problemowe - wykład problemowy z prezentacją multimedialną
3. Metody problemowe - wykład konwersatoryjny
4. Metody praktyczne - metoda przewodniego tekstu
5. Metody aktywizujące - dyskusja dydaktyczna
6. Metody aktywizujące – burza mózgów
7. Metody aktywizujące – praca w grupach
8. Metody dydaktyczne uwzględniające koncepcję projektowania w edukacji
Frekwencja, aktywność na zajęciach, wypowiedzi oparte lekturą tekstów z listy lektur innych dostępnych źródeł wiedzy na temat antropologii, zaliczenie ustne na ocenę co najmniej dostateczną, możliwe są dwie nieobecności nieusprawiedliwione
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Sikora S. (2012), Film i paradoksy wizualności. Praktykowanie antropologii, Warszawa
2. Fabiś P. (2022), Zawsze błądzić pośród wiatrów. Antropologiczne studium ewolucji strukturalnej westernu filmowego, Poznań
3. Helman A., (1982), Filmoznawstwo wobec antropologii kultury, [w:] Film: tekst i kontekst, pod red. A. Helman, W. Godzica, Katowice
4. Hopfinger M., (1991), Film i antropologia, [w:] Sztuka na wysokości oczu. Film i antropologia, pod red. Z. Benedyktowicza, D. Palczewskiej, T. Rutkowskiej, Warszawa
5. Lisowska B., (2005), Antropologia dla filmu, film dla antropologii. Uwagi o interpretacji, [w:] Między słowem a obrazem, pod red. M. Jakubowskiej, T. Kłys, B. Stolarskiej, Kraków
6. Pełczyński G., (2002), Dziesiąta muza w stroju ludowym. O wizerunkach kultury chłopskiej w kinie PRL, Poznań
7. Dudziak A.S. (2000), Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin
8. Jackiewicz A., (1975) Antropologia filmu, Kraków
Literatura uzupełniająca:
1. Antropologia wobec fotografii i filmu, (2004) pod red. G. Pełczyńskiego, R. Vorbricha, Poznań
2. Antropologia i film, (2004) „Kwartalnik Filmowy”, nr 47–48
3. MacDougall D., (2005), „Kwartalnik Filmowy”, nr. 49-50
4. Ginsburg F., (2002), Mediating Culture: Indigenous Media, Ethnographic Film, and Production of Identity,(w:) The Anthropology of Media. A Reader, (pod red.). K. Askew & R. R. Wilk, Blackwell Publishers Ltd
5. Ginsburg F. (1999). The Parallax Effect. The Impact of Indigenous Media on Ethnographic Film. (w:) Collecting Visible Evidence. Minneapolis – London, (pod. red.) Jane M. Gaines, Michael Renov
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: