Szanse i zagrożenia współczesnej cyberkultury 430-KS1-2KON39
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywne, Moduł 4 - przedmioty do wyboru z obszaru nauk humanistycznych
Dziedzina i dyscyplina nauki: nauki humanistyczne, nauki o komunikacji społecznej i mediach
Rok studiów/semestr: II rok I stopnia /IV semestr
Wymagania wstępne: podstawy antropologii mediów
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godz. ćwiczeń
Metody dydaktyczne:
- referat połączony z prezentacją multimedialną
- dyskusja z wykorzystaniem różnych źródeł wiedzy
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w zajęciach - 30 godz.
Udział w konsultacjach - 20 godz.
Przygotowanie do zajęć - 15 x 2 godz. = 30 godz.
Wykonanie zadania zaliczeniowego - 20 godz.
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz./ 2 ECTS
niewymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 50 godz./ 2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
KP6_WK2 - absolwent zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze;
KP6_WK3 - absolwent zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych.
Umiejętności:
KP6_UW4 - absolwent potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczna analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych;
KP6_UU3 - absolwent potrafi samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych.
Kompetencje społeczne:
KP6_KK1 - absolwent jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego;
KP6_KR3 - absolwent jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności studenta na zajęciach oraz przygotowania zadania zaliczeniowego w formie prezentacji multimedialnej. W zależności od obowiązujących regulacji zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, również w formie testu.
W czasie zajęć sprawdzana jest lista obecności. Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności. Każdą kolejną nieobecność należy odrobić w czasie konsultacji w formie dyskusji na temat zagadnień objętych programem zajęć.
Literatura
Literatura podstawowa:
M. Derda-Nowakowski, Granice cyberkultury: mitologie usieciowienia, (w:) W przestrzeniach kultury : studia interdyscyplinarne, B. Gontarz, M. Kempna-Pieniążek, A. Maj (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020 r., s. 209-220.
T. Bielak, G. Ptaszek, Algorytmiczne doświadczanie kultury, Kultura Współczesna 1(104)/2019, s. 10-14.
M. Szpunar, Kultura algorytmów, Wydawnictwo Instytutu Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 23-36 (rozdział drugi).
Z. Melosik, Facebook i społeczne konstrukcje narcyzmu (o tożsamości zamkniętej w celi wizerunku), Studia Edukacyjne nr 26/2013, s. 99-117.
W. J. Burszta, M. Rydlewski, Narcyzm - autentyczność - atopia. Cyfrowe twarze “nowego człowieka”, Przegląd Kulturoznawczy nr 3 (45) 2020, s. 174–194.
K. Doktorowicz, Tożsamość w epoce Internetu i globalnych sieci, (w:) Tożsamość w wieku informacji : media, internet, kino, K. Doktorowicz (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 13-29.
M. Szpunar, Społeczności wirtualne - realne kontakty w wirtualnym świecie, (w:) Społeczeństwo informacyjne. Aspekty funkcjonalne i dysfunkcjonalne, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 158-167.
P. Siuda, Społeczności wirtualne. O wspólnotowości w społeczeństwie sieciowym. (w:) Oblicza Internetu. Internet w przestrzeni komunikacyjnej XXI w., red. M. Sokołowski, Elbląg 2006, s. 179-186.
A. Goral, Szum na cyfrowe lęki. Ślad i podejrzliwość w świecie danych, Kultura Współczesna 2(101)/2018, s. 62-77.
A. Jupowicz-Ginalska i in., FOMO. Polacy a lęk przed odłączeniem - raport z badań, https://www.wdib.uw.edu.pl/attachments/article/1992/FOMO.%20Polacy%20a%20lęk%20przed%20odłączeniem%20-%20raport%20z%20badań.pdf (dostęp z dnia: 21.07.2022 r.)
M. Szpunar, Internet - medium informacji versus dezinformacji, E-mentor nr 2(19), s. 46-51.
P. Brzóska, B. Nowak, Fałsz w erze mediów społecznościowych, czyli różnice indywidualne, bańki informacyjne i podatność na fake newsy, (w:) Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce. Nauki humanistyczne i społeczne - Część V - Społeczeństwo i rozwój, J. Leśny, J. Nyćkowiak (red.), Wydawnictwo Młodzi Naukowcy, Poznań 2019, s. 21-27.
R. Cieniek, User generated content jako przejaw kultury uczestnictwa w Polsce, Kognitywistyka i Media w Edukacji, nr 1/2018, s. 93-114.
B. Dziadzia, Dylematy tzw. kultury uczestnictwa, Media i społeczeństo nr 2/2012, s. 101-113.
M. Torczyńska, Sztuczna inteligencja i jej społeczno-kulturowe implikacje w codziennym życiu, Kultura i Historia nr 36/2019 (2), s. 106-126.
G. Govind Bhattacharjee, Surreality of Metaverse, The Statesman, December 2012.
M. Krajewski, Cancel Culture: unieważniając unieważniane, Przegląd socjologiczny 2022 71(1), s. 185–206.
M. Nouri, The Power of Influence: Traditional Celebrity vs Social Media Influencer, Pop Culture Intersections, Santa Clara University Scholar Commons 2018, s. 1-20.
Literatura uzupełniająca:
M. Kamińska, Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2017, str. 7-32 (Wstęp i rozdział pierwszy).
O. Kosińska, Algorytm nigdy nie mruga - wpływ algorytmu zarządzającego portalem YouTube na rzeczywistość społeczną, Kultura Współczesna 1(104)/2019.
M. Szpunar, Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwa AGH, Kraków 2016, s. 65-73 (rozdział drugi).
M. Szpunar, Internet jako pole poszukiwania i konstruowania własnej tożsamości, (w:) Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, E. Hałas, K. T. Konecki (red.), Wydawnictwo Scholar, Warszawa 2019, s. 378-403.
M. Mikrut-Majeranek, Wirtualne wspólnoty a kultura uczestnictwa. Analiza audiowizualnych obrazów (w:) Człowiek zalogowany. Od nienawiści do integracji w sieci, M. Wysocka-Pleczyk, B. Świeży (red.), Biblioteka Jagiellońska, Kraków 2013, s. 123-130.
R. Tańczuk, O autonomii “ja” i natury: kilka uwag o starych lękach w nowej technologicznej scenerii, Kultura Współczesna 2(101)/2018, s. 25-37.
E. Musiał, Trolling jako przykład zagrożeń informacyjnych w cyberprzestrzeni, (w:) Bezpieczeństwo informacyjne w dyskursie naukowym, H. Batorowska, E. Musiał (red.), Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Bezpieczeństwa i Edukacji Obywatelskiej Katedra Kultury Informacyjnej i Zarządzania Informacją, Kraków 2017, s. 226-235.
W. Krztoń, XXI wiek - wiekiem społeczeństwa informacyjnego, Modern Managment Review vol. XX, 22 (3/2015), s. 101-112.
P. Zawojski, Maszynom (inteligentym) wbrew? O sztuce w czasach sztucznej inteligencji, Kultura Współczesna 1(104)/2019, s. 53-66.
S. Umiński, Influencerzy i rząd dusz, Marketing w Praktyce nr 3/2016
M. Melendres, Youtubers Influence of Young People, Pop Culture Intersections, Santa Clara University Scholar Commons 2019, s. 1-15.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: