Formy animacji kultury 430-KS1-3FKL
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 3 Przedmioty Kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: Rok III, semestr V
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin ćwiczeń
Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat.
Punkty ECTS: 3.
Bilans nakładu pracy studenta:
Rodzaje aktywności:
- udział w ćwiczeniach - 30 godzin
- przygotowanie do zajęć - 10 godzin
- przygotowanie i realizacja projektu - 25 godzin
- udział w konsultacjach - 10 godzin
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 40 godzin , co odpowiada 1,6 pkt ECTS
- o charakterze praktycznym - 35 godzin, co odpowiada 1,4 pkt ECTS
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza. Absolwent (KA6_WK2, KA6_WK5)
- zna i rozumie główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
- zna i rozumie zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się
we współczesnym życiu kulturalnym
2. Umiejętności. Absolwent potrafi (KA6_UW1, KA6_UW2, KA6_UW5, KA6_UK1, KA6_UO2, KA6_UU1)
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje o instytucjach kultury i animacji kultury z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł
- wykorzystać podstawowe metody analizy i interpretacji różnych zjawisk animacji kultury
- stworzyć i zaprezentować proste opracowania programów animacyjnych oraz wytwory własnej pracy: realizacji projektu animacyjnego z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi
- komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej
- przygotować się do dyskusji, dokonać krytycznej analizy swoich działań animacyjnych oraz dyskutować używając terminologii kulturoznawczej w ramach pracy indywidualnej oraz zespołowej
- samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności animacyjne na poziomie podstawowym
3. Kompetencje społeczne absolwenta (KA6_KK1, KA6_KK2, KA6_KO1, KA6_KO2, KA6_KR1, KA6_KR2)
- jest gotów do wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
- jest gotów do twórczej analizy nowych sytuacji i związanych z nimi problemów poznawczych i praktycznych oraz do formułowania propozycji ich rozwiązania
- jest gotów do przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz środowiska społecznego
- jest gotów do organizowania pracy własnej i pracy zespołowej, ma kompetencje do pracy w zespole na rzecz środowiska społecznego oraz działania w sposób przedsiębiorczy
- jest gotów do postępowania zgodnie z etyką animatora kultury w realizowanej przez siebie pracy oraz do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami
i w różnych formach wiedzę
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: aktywność studenta w trakcie zajęć, przygotowanie scenariusza projektu kulturalnego, realizacja przygotowanego projektu, a następnie poddanie go krytycznej analizie i ocenie, ocena efektów pracy zespołowej, konsultacje
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: Zaliczenie na ocenę
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz warunek zaliczenia zajęć: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie i przeprowadzenie
projektu kulturalnego a także znajomość obowiązującej literatury. W przypadku przejścia zajęć w tryb zdalny, projekty realizowane będą w przestrzeni wirtualnej (blogi, facebook, instagram, strony www. itd.)
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach.
Zasady zaliczania nieobecności: forma pisemna lub ustna w trakcie konsultacji
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 15
Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:
- obecność na zajęciach
- przygotowanie scenariusza projektu kulturalnego
- realizacja przygotowanego projektu, a następnie poddanie go krytycznej analizie i ocenie
Literatura
Literatura podstawowa:
A.Chomiuk, Animator społeczny, czyli kto? Od pojęcia animacji społecznej do narzędzi zmian w społeczności lokalnej, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016, str. 10-25
https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html
K. Stachura, Diagnoza w społeczności, czyli kilka uwag o skrzynce narzędziowej animatora, (w:) Animacja społeczna – praca nad zmianą, A. Chomiuk (red.), Gdańsk 2016, 37-46
https://docplayer.pl/29535851-Animacja-spoleczna-praca-nad-zmiana.html
M. Dobiasz, Przybornik animatora kultury
https://issuu.com/majadobiasz/docs/przybornik_animatora_kultury
M. Góralska, A. Pietraszko, K. Wittels, Animator kultury. Realizowanie projektów artystycznych w przestrzeni publicznej, Fundacja Obserwatorium - Animator Kultury, 2011
https://nck.pl/badania/raporty/animator-kultury-realizowanie-projektow-artystycznych-w-przestrzeni-publicznej# - PDF na stronie
J. Stryjska, Przygotowanie wydarzenia kulturalnego, (w:) Podręcznik Liderki Animacji Kultury, A. Kamińska (red.), 2011, str. 27-34
https://issuu.com/stowarzyszeniekobietkonsola/docs/szlak_podr__cznik_liderki
M. Łotys, Planowanie projektów na rzecz lokalnej społeczności, Fundacja Wspomagania Wsi
https://www.grupadoradcza.com.pl/uploads/Planowanie%20projekt%C3%B3w%20na%20rzecz%20lokalnej%20spo%C5%82eczno%C5%9Bci.pdf
Literatura uzupełniająca:
http://ozkultura.pl/slownik-teorii-zywej-kultury
http://cpe.poznan.pl/slownik/
B. Skrzypczak, Organizator kultury jako animator społeczny (cykl warsztatów), (w:) Animacja kultury. Doświadczenie i przyszłość, G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, M. Wójtowski (red.), Warszawa 2002, str. 344-351
https://animacjakultury.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/09/Animacja-kultury.-Dos%CC%81wiadczenie-i-przysz%C5%82os%CC%81c%CC%81.pdf
Dla – animacja kultury metody/działania/inspiracji. Towarzystwo inicjatyw twórczych ę, Warszawa 2005
https://docplayer.pl/3601246-Dla-animacja-kultury-metody-dzialania-inspiracje.html
I.Rutkowska, Animator kultury w każdym artyście, niezależnie od tego, czy jest kucharzem, ogrodnikiem, architektem, rolnikiem (w:) Sztuka + animacja, A. Stańczuk-Sosnowska, J. Krupa (red.), Warszawa 2014, str. 15-17
A. Ptak, Community Art, w: Lokalnie: Animacja kultury / Community arts, Warszawa 2008
https://ikp.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2015/04/lokalnie.pdf
A.Kaim, Design Thinking w kulturze. Myślenie projektowe krok po kroku, Gdynia 2019
https://www.agnieszkakaim.eu/wp-content/uploads/2020/02/Design_Thinking_w_kulturze_ebook.pdf
K. Gajewska, Jak i skąd pozyskiwać fundusze na działania kulturalne, (w:) Podręcznik Liderki Animacji Kultury, A. Kamińska (red.), 2011, str. 19-26
https://issuu.com/stowarzyszeniekobietkonsola/docs/szlak_podr__cznik_liderki
Projekty kulturalne krok po kroku, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Warszawa 2005
http://www.animacja.kulturalna.us.edu.pl/biblioteka/Projekty_kulturalne_.pdf
M. Łotys, S. Baska, Planowanie i realizacja projektów na rzecz lokalnej społeczności, Warszawa 2005
Festiwale filmowe w Polsce. Raport, Warszawa 2017
http://www.obserwatorium.org.pl/wp-content/uploads/2018/02/Festiwale_filmowe_PL-Raport.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: