Audiosfera pomiędzy naturą i technologią 430-KS1-3KON26
Nazwa przedmiotu: Audiosfera pomiędzy naturą i technologią
Kod przedmiotu: 430-KS1-3KON26
Nazwa kierunku: Kulturoznawstwo
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek: Instytut Studiów Kulturowych UwB
Język przedmiotu: Polski
Rok studiów/ semestr Rok 3 semestr 6
Liczba godzin zajęć dydaktycznych oraz forma prowadzenia zajęć: 30 godz. konwersatorium
Liczba punktów ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
- uczestnictwo i aktywność na zajęciach – 30 godz.
- przygotowanie esejów, zadań online i prezentacji – 20 godz.
- praca na platformie edukacyjnej – przygotowanie analiz i zadań projektowych – 15 godz.
- konsultacje stacjonarne i online oraz dyskusja na forum internetowym przedmiotu – 15 godz.
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami :
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 45 godz. ECTS 1,8
o charakterze praktycznym - 30 godz. ECTS 1,2
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji kulturoznawczej w rozumieniu procesów zachodzących w kulturze
2. ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu nauki o kulturze w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, o ich specyfice przedmiotowej i metodologicznej
3. zna podstawową terminologię kulturoznawczą, antropologiczną i etnograficzną w języku polskim i w wybranym języku obcym
4. zna zależności między głównymi subdyscyplinami nauk o kulturze
5. zna i rozumie historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
6. zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych
7. zna zasady napisania i zredagowania tekstu kulturoznawczego i umie go wytworzyć pod kierunkiem opiekuna naukowego
K_W02, K_W04, K_W06, K_W08, K_W11, K_W15, K_W16
Umiejętności
Student:
1. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
2. samodzielnie zdobywa wiedzę i umiejętności badawcze na poziomie podstawowym
3. posiada podstawowe umiejętności związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy
4. czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne)
5. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń
6. potrafi rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
7. wykrywa proste zależności między kształtowaniem się koncepcji kulturoznawczych a procesami społecznymi i kulturowymi oraz zmianami w nich zachodzącymi
8. posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
9. posiada umiejętność stworzenia i prezentacji prostych opracowań krytycznych oraz wytworów własnej pracy (artystycznej, naukowej) w różnych formach i różnych mediach
10. pisze proste rozprawki teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru literatury
11. posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych, pisemnych i prezentacji multimedialnych, w języku polskim i języku obcym, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
12. potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych
K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U10, K_U11, K_U12, K_U13, K_U15, K_U18
Kompetencje społeczne:
Student:
1. zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
2. na podstawie twórczej analizy nowych sytuacji i problemów samodzielnie formułuje propozycje ich rozwiązania
3. jest otwarty na nowe idee i poglądy
4. organizuje pracę własną i pracę zespołową, ma kompetencje do pracy w zespole
5. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za przekazywaną różnymi kanałami i w różnych formach wiedzę
6. rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury
7. ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy
8. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów
9. interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowymi zjawiskami w sztuce
K_K01, K_K03, K_K04, K_K06, K_K07, K_K08, K_K09
Kryteria oceniania
Metody nauczania: prezentacje, referaty, dyskusja na zajęciach na temat zadanej literatury, ćwiczenia laboratoryjno-warsztatowe i zajęcia terenowe z wykorzystaniem sprzętu i oprogramowania do rejestracji dźwięku, narzędzi e-learningowych, mediów mobilnych i mediów społecznościowych, prace online w trybie blended learning na platformie e-learningowej – zadania online (eseje, analizy, projekt, dyskusja na forum przedmiotu), konsultacje online i stacjonarne.
Formy zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych analiz, zadań oraz projektów.
Literatura
1. Bernat S., 2015. Wokół pojęcia soundscape. Dyskusja terminologiczna. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 30, 45–57
2. Bull, M., 2000. Sounding out the city: Personal stereos and the management of everyday life. New York, NY: Berg
3. Cox Ch., 2010. Warner D., Kultura dźwięku. Teksty o muzyce nowoczesnej, Słowo-Obraz-Terytoria, Warszawa
4. Kapelański M., 1999. Koncepcja „pejzażu dźwiękowego” (soundscape)w pismach R. Murray’a Schafera, Praca magisterska napisana w Zakładzie Teorii i Estetyki Muzyki pod kierunkiem prof. dr. hab. Macieja Gołąba, Uniwersytet Warszawski, Wydział Historyczny, Instytut Muzykologii, Warszawa
5. Kapelański M., 2011. Schafer jako archetyp(y), „Glissando”, 18, 7-9.
6. Katz M., 2004. Capturing Sound. How Technology Has Changed Music, Univ. of California Press: Berkeley-Los Angeles-London
7. Krakowiak K., Kłosak A., Staniszewski J., 2009. Ekspektatywa 1. Słuchawy. Projektowanie dla ucha, Wydawnictwo Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa
8. Losiak R., Tańczuk R. (red.), 2012. Audiosfera miasta. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
9. Losiak R., 2010. O opisach pejzaży dźwiękowych, Prace Kulturoznawcze XI, 224–232.
10. Losiak R., 2015. Malowniczość pejzażu dźwiękowego. O pewnym aspekcie estetycznego doświadczenia audiosfery. Teksty Drugie Nr 5 (2015), 45-57
11. Losiak R., Tańczuk R. (red.), 2014. Audiosfera Wrocławia, Prace Kulturoznawcze, Monografie 6. Wyd. UWr, Wrocław.
12. Misiak T., 2009. Estetyczne konteksty audiosfery, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań
13. Ozimek E., 2002. Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne, PWN, Warszawa–Poznań.
14. Rehan R. M., 2015, The phonic identity of the city urban soundscape for sustainable spaces, HBRC Journal, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S16874048150000
15. Ross A., 2011. Reszta jest hałasem. Słuchając dwudziestego wieku, PIW, Warszawa
16. Schafer R.M., 1977, The Tunning of the World, Mc Clelland and Stewart, Toronto.
17. Siwak W., 2002. Audiosfera na przełomie stuleci, [w:] Hopfinger M. (red.), Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku, Oficyna Naukowa, Warszawa, 153-177
18. Sterne J., 2003.Audible Past. Cultural Origins of Sound Reproduction, Duke University Press
19. Strzelczyk, 2015. Status dźwięku w przestrzeni publicznej. Architecturae et Artibus (25) 3, 31-36
20. Tuszyńska J., 2015. Dźwięki natury a sztuka dźwięku. O rozumieniu reprezentacji w fonografii, Teksty Drugie Nr 5 (2015), 58-70
21. Westerkamp H., 2007. Soundwalking, in: Autumn Leaves, Sound and the Environment in Artistic Practice, Ed. Angus Carlyle, Double Entendre, Paris, 49-66.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: