Problemy organizacji kultury w zjednoczonej Europie 430-KS1-3POK
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo; nauki o zarządzaniu
Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury.
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń.
Metody dydaktyczne: Metody nauczania: wykład, pokaz, metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, projekty, prezentacje, konsultacje.
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w wykładach – 10 godzin;
– udział w ćwiczeniach – 15 godzin;
– przygotowanie do zajęć – 10 godzin;
– przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin;
– konsultacje – 12 godzin;
Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS
– o charakterze praktycznym – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS
W cyklu 2022:
Forma studiów: Stacjonarne Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 Przedmioty kulturoznawcze Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk humanistycznych, dyscypliny – kulturoznawstwo; nauki o zarządzaniu Rok studiów/semestr: III rok/semestr V (studia pierwszego stopnia) Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów: przydatna jest wiedza zdobyta na przedmiotach z zakresu socjologii kultury i teorii kultury. Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 10 godzin wykładów oraz 15 godzin ćwiczeń. Metody dydaktyczne: Metody nauczania: wykład, pokaz, metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, projekty, prezentacje, konsultacje. Punkty ECTS: 3 Bilans nakładu pracy studenta Rodzaje aktywności: – udział w wykładach – 10 godzin; – udział w ćwiczeniach – 15 godzin; – przygotowanie do zajęć – 10 godzin; – przygotowanie do zaliczenia – 15 godzin; – konsultacje – 12 godzin; Razem 75 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS Wskaźniki ilościowe Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami: – wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 37 godzin, co odpowiada 1,5 punktu ECTS – o charakterze praktycznym – 40 godzin, co odpowiada 1,6 punktu ECTS unkty ECTS: 3 pkt. |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza:
K_W03, K_W10
a) ma wiedzę o normach konstytuujących i regulujących struktury i instytucje społeczne oraz o źródłach tych norm, ich naturze, zmianach i drogach wpływania na ludzkie zachowania
Umiejętności:
2. Umiejętności. Student (K_U15, K_U18):
a) rozumie odmienne postrzeganie życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych;
b) potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych.
3. Kompetencje. Student (K_K01):
a) zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego.
Kryteria oceniania
W ramach ćwiczeń oceniane są:
• aktywność na zajęciach (znajomość tekstów i udział w dyskusji)
• kreatywność podczas zajęć warsztatowych
• prezentacje.
Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu - zaliczenie na ocenę.
Literatura
• Hutter Michael, 2011, Kultura w gospodarce ery kreatywności i doznań, [w:] Bohdan Jung (red.), Ekonomika kultury. Od teorii do praktyki, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Adama Mickiewicza, s. 45-52.
• Ilczuk Dorota, 2015.03, Compendium of Cultural Policies and Trends in Europe. Country Profile: Poland, Council of Europe/ERICarts, http://www.culturalpolicies.net/down/poland_032015.pdf
• Knaś Piotr, 2012.03.09, Przemysły kultury – gospodarka – polityki publiczne, Kraków: Małopolski Instytut Kultury, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/2012/03/09/przemysly-kultury-gospodarka-polityki-publiczne/.
• Kodeks Sponsoringu Kultury, 2011, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, PKPP Lewiatan, http://kulturasieliczy.pl/sponsoring-kultury/?m=d.
• Kosińska Anna Magdalena, 2013.04.30, Dlaczego Unia Europejska potrzebuje wspólnej polityki kulturalnej?, http://ec.europa.eu/polska/news/opinie/130430_unia_kultura_pl.htm.
• KREATYWNA EUROPA – program na lata 2014-20, http://www.mkidn.gov.pl/pages/strona-glowna/finanse/srodki-europejskie/przyszlosc-programow-europejskich/kreatywna-europa-ndash-program-na-lata-2014-20.php.
• Krzysztofek Kazimierz, 2003, Pogranicza i multikulturalizm w rozszerzonej Unii, „Studia Europejskie”, Nr 1, s. 77-94, http://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/1-2003_Krzysztofek.pdf.
• Polis Małgorzata, 2008, Multikulturalizm w jednoczącej się Europie, http://transkultura.bunkier.art.pl/?p=11&i=8.
• Portal Funduszy Europejskich, http://www.funduszeeuropejskie.gov.pl
• Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 czerwca 2010 w sprawie szczegółowych warunków uzyskiwania dofinansowania realizacji zadań z zakresu kultury, trybu składania wniosków oraz przekazywania środków z Funduszu Promocji Kultury, Dz. U. Nr 118, poz. 797, http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20101180797.
• Skomerska-Muchowska Izabela, Polityka kulturalna UE, http://nck.pl/zarzadzanie-kultura/294650-polityka-kulturalna-ue/.
• Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego, https://strategia.wrotapodlasia.pl/pl/strategia_rozwoju_wojewdztwa_do_roku_2020/cele.html
• Throsby David, 2010, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 2: Teorie wartości, s. 31-40.
• Throsby David, 2010, Ekonomia i kultura, tłum. Olga Siara, Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 6: Ekonomika kreatywności, s. 89-101; Rozdział 7: Przemysły kultury, s. 102-122.
• Towse Ruth, 2011, Ekonomia kultury. Kompendium, tłum. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, tamże: Rozdział 6: Konsumpcja towarów i usług kultury, s. 156-18; Rozdział 9: Ekonomia dziedzictwa kulturowego, s. 254-279.
• Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, 2013.03.19, Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego do roku 2020, http://www.strategia.wrotapodlasia.pl/pl/ps2/var/resources/154/248/4/srwp_2020_1.pdf.
• Wesołowska Anna, 2012, Polityka kulturalna Unii Europejskiej na początku XXI wieku, „Refleksje” Nr 6, s. 101-110, http://refleksje.edu.pl/wp-content/uploads/2013/07/refleksje-nr6-101-110.pdf.
Uwagi
W cyklu 2022:
W ramach ćwiczeń oceniane są: Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu - zaliczenie na ocenę. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: