Seminarium licencjackie 430-KS1-3SEML7
Nazwa jednostki prowadzącej kierunek - Instytut Studiów Kulturowych UwB
Nazwa kierunku studiów - Kulturoznawstwo
Poziom kształcenia - Studia pierwszego stopnia
Profil studiów - Ogólnoakademicki
Forma studiów - Stacjonarne
Kod przedmiotu - 430-KS1-3SEML3
Język przedmiotu - Język polski
Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – obowiązkowy, MODUŁ 6 Przedmioty dyplomowe
Dziedzina i dyscyplina nauki - Dziedzina nauk humanistycznych, Kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr - Rok 3 / semestr 5-6
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów)
- Antropologiczne podstawy kulturoznawstwa
- Teoria kultury
- Metodologia badań kulturoznawczych
- Metody badań kulturoznawczych
- Teoria kultury współczesnej
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 60 godzin seminarium
Punkty ECTS - 22
Bilans nakładu pracy studenta
udział w ćwiczeniach – 60 godzin
przygotowanie do zajęć – 35 godzin
udział w konsultacjach – 30 godzin
przygotowanie prezentacji – 5 godzin
przygotowanie materiału źródłowego, bibliografii specjalistycznej, opracowanie planu tekstu – 165 godzin
pisanie pracy – 260 godzin
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 255 / 10,2 ECTS
- o charakterze praktycznym - 300 / 12 ECTS
W cyklu 2022:
Krajobrazy wyobraźni w tekstach kultury popularnej to temat seminarium licencjackiego skierowane do studentek i studentów III roku kulturoznawstwa którzy interesują się różnymi tekstami kultury popularnej i poszukują źródeł wyobraźni popkultury. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie lektura monograficzna |
Efekty kształcenia
WIEDZA, absolwent zna i rozumie...:
KA6_WK2 główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
KA6_WG3 podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i w wybranym języku obcym
UMIEJĘTNOŚCI, absolwent potrafi:
KA6_UW1 wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
KA6_UW3 formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia, opracowywać i prezentować wyniki pracy
KA6_UK1 komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej
KA6_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze
na poziomie podstawowym
KOMPETENCJE SPOŁECZNE, absolwent jest gotów do:
KA6_KK1 wykorzystywania posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego
KA6_KR3 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
1. Ocena ciągła (formative assessment)
- Aktywność na seminarium: Regularne uczestnictwo i aktywny udział w dyskusjach, prezentacjach oraz warsztatach.
- Postępy w pracy nad tematem:** Regularne prezentacje postępów w pracy licencjackiej, zgłaszanie problemów oraz sugestii.
- Konsultacje z promotorem: Udział w ustalonych konsultacjach i ich efektywność.
2. Ocena sumująca (summative assessment):
- Złożenie gotowej pracy licencjackiej: Jakość i zgodność pracy z wymaganiami formalnymi oraz merytorycznymi.
- Prezentacja pracy licencjackiej: Publiczna obrona pracy przed komisją, umiejętność przedstawienia wyników badań oraz odpowiedzi na pytania.
-Recenzja pracy licencjackiej: Ocena dokonana przez promotora oraz recenzenta zewnętrznego.
Kryteria oceniania:
1. Aktywność na seminarium:
- Udział w zajęciach (10%): Obecność na minimum 80% zajęć.
- Aktywność podczas zajęć (10%):Zaangażowanie w dyskusje, zadawanie pytań, udział w warsztatach.
2. Postępy w pracy nad tematem:
- Przedstawienie konspektu pracy (10%):Jakość i klarowność przedstawionego planu pracy.
- Etapowe raporty z postępów (10%): Regularne i szczegółowe raporty, zgodność z harmonogramem
3. Konsultacje z promotorem:
- Frekwencja na konsultacjach (10%): Regularne spotkania z promotorem i efektywne wykorzystanie czasu konsultacji.
- Zaangażowanie i przygotowanie (10%): Przygotowanie do konsultacji, zgłaszanie problemów i proponowanie rozwiązań.
4. Złożenie gotowej pracy licencjackiej:
- Jakość merytoryczna pracy (20%): Oryginalność badań, wnikliwość analizy, trafność wniosków.
- Zgodność z wymogami formalnymi (10%): Poprawność językowa, zgodność z wytycznymi dotyczącymi formatowania.
5. Prezentacja pracy licencjackiej:
- Umiejętność prezentacji (10%): Klarowność, struktura, sposób prezentacji.
- Odpowiedzi na pytania (10%): Trafność i rzeczowość odpowiedzi na pytania komisji.
Przykładowa skala ocen:
- Bardzo dobry (5.0):** 91-100%
- Dobry plus (4.5):** 81-90%
- Dobry (4.0):** 71-80%
- Dostateczny plus (3.5):** 61-70%
- Dostateczny (3.0):** 51-60%
- Niedostateczny (2.0):** 0-50%
Wprowadzenie powyższych metod i kryteriów oceniania do sylabusa seminarium licencjackiego pozwoli na jasne i przejrzyste określenie oczekiwań wobec studentów. Zwiększy to również ich zaangażowanie oraz umożliwi bieżącą kontrolę nad postępami w pracy nad pracą licencjacką.
Literatura
J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003.
R. Barthes, Przyjemność tekstu, tł. A. Lewańska, Warszawa
1997,
J. Łotman, B. Uspienski, O semiotycznym mechanizmie kultury, tł. J. Faryno, [w:] Semiotyka kultury..., s
S. Żółkiewski, Teksty kultury. Studia, Warszawa 1988.
M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych, tł. M. Bucholc, Warszawa 2012,
M. Rygielska, O "tekście kultury".(Nie) modny tekst kultryhttp://www.zew.uni.wroc.pl/files/zew22_rygielska.pd
Obserwatorium żywej kultury: hasło: tekst kultury
Czytanie tekstów kultury. Metodologia, badania, metodyka, red. B. Myrdzik i I. Morawska, Lublin 2007.
Tradycja w tekstach kultury, pod red. J. Adamowskiego, J. Styka, Lublin 2009.
http://ozkultura.pl/wpisy/1945
Teksty kultury : oblicza komunikacji XXI wieku. pod red. J. Mazura, M. Rzeszutko-Iwan, t. 1-2, Lublin 2006.
M. Wołoszyn, Czy memy są tekstami kultury? file:///C:/Users/m.wierel/Downloads/mjarocki,+%7B$userGroup%7D,+wo%C5%82oszyn%20(1).pdf
Twórczość słowna/literatura, performance, tekst, hipertekst / red. tomu: Grzegorz Godlewski, Instytut Kultury Polskiej. Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, 2017
G. Godlewski, Luneta i radar, 2016
- Katarzyna Cichocka-Segiet, Piotr Mostowski, Paweł Rutkowski, "Uniwersalne projektowanie zajęć jako droga do zaspokajania zróżnicowanych potrzeb
edukacyjnych"
- Ewa Domagała-Zyśk, Model projektowania uniwersalnego w akademickiej edukacji inkluzyjnej. Strategie i rekomendacje, w: Oblicza życia. Księga jubileuszowa Profesor Doroty Kornas-Bieli
W cyklu 2022:
Małgorzata Rygielska, O „tekście kultury”, Zeszyty Etnologii Wrocławskiej nr 2015/1(22), Wrocław 2015 J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, Kraków 2003. |
Uwagi
W cyklu 2022:
tytuł seminarium: Krajobrazy wyobraźni w tekstach kultury popularnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: