Sztuka nowych mediów 430-KS1-3SNM
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 4 - przedmiot specjalnościowy – media i komunikowanie
Dziedzina i dyscyplina studiów: nauki humanistyczne, kulturoznawstwo
Rok studiów/semestr: III rok/5 semestr (studia pierwszego stopnia)
Wymagania wstępne - znajomość podstawowych pojęć i teorii dotyczących sztuki i kultury nabyta na wcześniejszych zajęciach
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
15 godz. wykłady ( w tym 1,5 godz. zajęć zdalnych synchronicznych)
Metody dydaktyczne:
- wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych oraz materiałów audiowizualnych, które stanowią materiał analityczny dla poruszanych problemów teoretycznych, i/lub egzemplifikacje omawianych na wykładach dzieł sztuki nowych mediów;
- wykład problemowy;
- wykład informacyjny;
- krytyczna analiza wybranych dzieł sztuki nowych mediów;
- metody analizy studiów przypadków (case study analysis methods);
- konsultacje stacjonarne i online z elementami dyskusji wykorzystującej różne źródła wiedzy (teksty pisane, przekazy
nowomedialne, audiowizualne, wizualne, źródła internetowe).
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta:
- udział w wykładach – 15 godz ( w tym 1,5 godz. zdalnych synchronicznych)
- udział w konsultacjach stacjonarnych i/lub online – 5 godz.
- przygotowanie do egzaminu pisemnego – 28 godz.
- egzamin - 2godz.
razem: 50 godz./2 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z wykładami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godz./0,8 pkt. ECTS
- o charakterze praktycznym - 30 godz./1.2 pkt. ECTS.
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
Absolwent zna:
-podstawową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i w wybranym języku obcym
-główne kierunki w obrębie nauk o kulturze i religii:
1. teoria kultury i teoria poszczególnych dyscyplin sztuki
2. historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki
-normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania
-główne kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze
-historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
-zasady działania instytucji kultury oraz orientuje się
we współczesnym życiu kulturalnym
KA6_WG3, KA6_WG4, KA6_WK1, KA6_WK2, KA6_WK3 , KA6_WK5
B) Umiejętności
Absolwent potrafi:
- rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację z zastosowaniem wybranych metod w celu określenia ich znaczeń i ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
- wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować
i użytkować informacje z wykorzystaniem technologii multimedialnych
-komunikować się z wykorzystaniem poznanej terminologii kulturoznawczej
-formułować opinie krytyczne o wytworach kultury
na podstawie wiedzy naukowej i własnego doświadczenia
w języku polskim i obcym na poziomie B2
-komunikować się z osobami wywodzącymi się z różnych środowisk i tradycji kulturowych
-czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne
i wizualne, multimedialne)
-samodzielnie doskonalić umiejętności tworzenia prostych diagnoz zjawisk kulturowych
KA6_UW4, KA6_UW6, KA6_UK1, KA6_UK2, KA6_UK3
C) Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
-krytycznego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych mediów
w oparciu o znajomość aktualnych wydarzeń kulturalnych
i nowych zjawisk w sztuce
-przyjmowania nowych idei i poglądów w celu inicjowania działań na rzecz interesu publicznego
KA6_KK3, KA6_KO1
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym obejmującym tematykę poruszaną na wykładach oraz analizę wybranych dzieł sztuki nowych mediów.
Egzamin pisemny składa się z 5 pytań opisowych. Maksymalna ilość punktów do zdobycia to 100, za wyczerpującą odpowiedź na każde pytanie można otrzymać max. 20 pkt. Skala ocen za egzamin:
Poniżej 51%. – ocena niedostateczna (2,0)
- od 51 do 60 %. - ocena dostateczna (3,0),
- od 61 do 70 %. - ocena dostateczna plus (3,5), - od 71 do 80 %. - ocena dobra (4,0),
- od 81 do 90 %. - ocena dobra plus (4,5),
- od 91 do 100 %. - ocena bardzo dobra (5,0).
W zależności od obowiązujących regulacji, zastrzega się możliwość przeprowadzenia zaliczenia końcowego lub egzaminu końcowego przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Franckiewicz-Olczak I., Sztuka interaktywna. Społeczny kontekst odbioru, Oficyna Naukowa, Warszawa 2016, s. 63–108, 109–158.
2. Jeśman J., Żywa sztuka. Wielowymiarowość bio artu w kontekście posthumanistycznym, Uniwersytet SWPS w Warszawie, Wydawnictwo Akademickie SEDNO, Warszawa 2015, s. 18–64, 65–109.
3. Kluszczyński R.W. (red.), Sztuka nowych mediów i jej konteksty kulturowe, „Zeszyty Artystyczne” nr 17 (2008), Poznań: Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu, s. 15–70.
4. Kluszczyński R.W., Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010, 63–115, 217–264.
5. Kluszczyński, R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Wydanie drugie, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2002, s. 75–200.
6. Manovich L., Język nowych mediów (Wośgraf, 2011)
Myoo S., Ontoelektronika, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2013, s. 97–185.
7. Ostrowicki M., Wirtualne «realis». Estetyka w epoce elektroniki, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2006 139–227.
8. Ożóg M., Życie w krzemowej klatce. Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 129–170.
9. Porczak A. (red.), Interaktywne media sztuki, Wydawnictwo Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, Kraków 2009, s. 7–54, 69–90.
10. Ronduda Ł., Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2006, s. 147–210.
11. Składanek M., Sztuka generatywna. Metoda i praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2017, s. 161–200.
12. Wójtowicz E., Net Art, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 2008, s. 79–235.
13. Wójtowicz E., Sztuka w kulturze postmedialnej, Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, Gdańsk 2016, s. 361–456.
14. Zawojski P. (red.), Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów, Instytucja Kultury Katowice – Miasto Ogrodów, Katowice 2015 (vacat).
15. Zawojski P., Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016, s. 136–297.
Literatura uzupełniająca:
1. Pitrus A., To nie jest sztuka, panie profesorze. Artyści i ich technologie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2018, s. 93–210.
2. Rode D., Składanek M., Ożóg M. (red.), Sztuka ma znaczenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2020, s. 305–477.
3. Stasieńko J., Niematerialne Galatee w wehikułach rozkoszy i bólu. Technologie mediów jako aparaty kreowania posthumanistycznej intymności, Wydawnictwo Naukowe „Katedra”, Gdańsk 2015, s. 241–328.
4. Zawojski P. (red.), Bio-techno-logiczny świat. Bio art oraz sztuka technonaukowa w czasach posthumanizmu i transhumanizmu, Instytucja Kultury Miasta Szczecin, Szczecin 2015, s. 56–74, 120–131, 132–143, 166–185, 210–227.
5. Zawojski P., Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów, Oficyna Naukowa, Warszawa 2012, s. 143–291.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: