Tematy kultury w mistrzowskich opowiadaniach 430-KS2-1KON19
profil studiów - ogólnoakademicki
forma studiów - stacjonarne
rodzaj przedmiotu - przedmiot do wyboru z obszaru nauk humanistycznych;konwersatorium z zakresu literaturoznawstwa
dziedzina i dyscyplina nauki - nauki o kulturze i religii
rok studiów - I rok II st.sem.1
wymagania wstępne - Student powinien mieć wiedzę i umiejętności w zakresie posługiwania się podstawowymi terminami i kategoriami, koniecznymi bądź przydatnymi w czytaniu małych form prozatorskich.Dysponować podstawową wiedzą w zakresie historii literatury, kultury śródziemnomorskiej i rodzimej.Dostrzegać związki pomiędzy zjawiskami i procesami kulturowymi i literackimi (kulturowe konteksty historii literatury).
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy zajęć: 30 h konwersatorium (analiza i interpretacja tekstu literackiego jako tekstu kultury, dyskusje problemowe, elementu wykładu, prezentacje).
Metody dydaktyczne:dyskusje problemowe, elementy wykładu, interpretacje praktyczne, prezentacje).
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta: uczestnictwo w konwersatorium - 30 h; przygotowanie do zajęć - 45 h; konsultacje - 15 h.
Wskaźniki ilościowe:nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 60 h , co odpowiada 2 pkt.ECTS.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii iw relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną KA7_WG1
- na poziomie zaawansowanym historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych KA7_WK3
Student potrafi:
- rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych KA7_UW3
- przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ją, posiadając pogłębione umiejętności merytorycznej argumentacji, z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem ich do poglądów różnych autorów KA7_UK2
Student ma zdolność:
- aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym, korzystając z różnych mediów i form organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego KA7_KO5
Kryteria oceniania
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na stopień. Ocena wystawiona jest na podstawie aktywności w dyskusjach problemowych dotyczących literatury podmiotowej, ewentualnych prezentacji oraz frekwencji (nieobecności - do 3). Ocenianie ciągłe. W roku akad. 2020 -2021 dopuszczalny esej na wybrany temat konwersatoryjny (ok.2 s.).
Literatura
Literatura podmiotowa:
J. Tomkowski, Filologia w nowych czasach, w tegoż, Ciemne strony Ikara. O rozpaczy, Warszawa 2009, s. 333- 361.
E. Orzeszkowa, Porcelanka, w: tejże, Chwile, Warszawa 1951 (pierwodruk – 1901) .Dostęp on – line Wolne Lektury
E. Orzeszkowa, Ogniwa, w tejże, Opowiadania, Warszawa 1970 i in. Dostęp on-line Wolne Lektury
B. Prus, Cienie , w tegoż, Pisma wybrane. Nowele, t. II, Warszawa 1990.Dostęp on-line Wolne Lektury
B. Prus, Sen, w tegoż, Pisma wybrane. Nowele, t. II, Warszawa 1990.Dostęp on-line Wolne Lektury
M. Dąbrowska, Dzikie ziele lub Łucja z Pokucic, w tejże, Ludzie stamtąd. Cykl opowieści (dowolne wydanie). Dostęp on -line.
I. Iwaszkiewicz, Panny z Wilka (dowolne wydanie) Dodatkowo (według uznania) – J. Iwaszkiewicz, Brzezina
B. Schulz, Ulica Krokodyli, dodatkowo Sklepy cynamonowe (z dowolnego wydania Sklepów cynamonowych)
W. Gombrowicz, Tancerz mecenasa Kraykowskiego (z tomu Bakakaj)
O. Tokarczuk, Szafa , Lublin 1997
A. Stasiuk, Babka i duchy; Suka , w tegoż, Grochów
Literatura pomocnicza i uzupełniająca:
A. Mazur, Sekretne autoportrety Orzeszkowej. Porcelanka . Niepoprawny. Posucha, w tomie: Sekrety Orzeszkowej, red. G. Borkowska i in., Warszawa 2012
M. Dziugieł-Łaguna, Język maski. O funkcjach ironii w tomie Chwile E. Orzeszkowej, „Napis” 2008. Seria XIV
M. Piekara, Kwestia żydowska w publicystyce Elizy Orzeszkowej, Katowice 2013 (tu: rozdz. III)
B. Bobrowska, Latarnicy Wóycickiego i Prusa, czyli o „fizjologii parabolicznej”, w tejże, Małe narracje Bolesława Prusa, Gdańsk 2004
B. Bobrowska, Sen – „o okropnym głosie wołającym”, w tejże, Małe narracje Bolesława Prusa, Gdańsk 2004
Z. Libera, Maria Dąbrowska, Warszawa 1975 i in. (tu: teksty dotyczące Ludzi stamtąd)
R. Przybylski, Eros i Tanatos. Proza Jarosława Iwaszkiewicza, Warszawa 1970 (tu: Esencja człowieka;Eros i Tanatos) Do obejrzenia film A. Wajdy Panny z Wilka.
A. Sandauer, Rzeczywistość zdegradowana (Rzecz o Brunonie Schulzu), w: B. Schulz, Proza, Kraków 1973, .s. 17 - -26.
A. Schonle, Sklepy cynamonowe Brunona Schulza:apologia tandety, w: Bruno Schulz. In memoriam, red. M. Kitowska- Łysiak, Lublin 1992 (zwłaszcza s. 59-65;73-76).
Opowiadania-montaże Debory Vogel, Tandeta zalewa świat; Perkale wzbierają, w tejże: Akacje kwitną, Kraków 2006, s. 86- 89. Też materiały filmowe.
Z. Łapiński, Ja, Ferdydurke. Gombrowicza świat interakcji, Lublin 1985 (tu: Wstęp do metody: Tancerz mecenasa Kraykowskiego).
Sylwetka pisarki na stronie culture.pl i materiał filmowy
Miejsca, ludzie, opowieści. Twórczość Andrzeja Stasiuka, red. M. Rabizo-Birek, M. Zatorska, Rzeszów 2018 (wybór)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: