Authority, Power, Violence 430-KS2-1KON30
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Fakultatywne
Dziedzina i dyscyplina nauki: Nauki humanistyczne, filozofia
Rok studiów/semestr: I rok II stopnia/semestr II
Wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć filozoficznych i kulturoznawczych, znajomość angielskiego na poziomie B2
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 30 godzin konwersatorium.
Metody dydaktyczne: Wykład konwersacyjny, dyskusje, wspólna lektura i interpretacja wybranych tekstów, prezentacje, konsultacje. Zaliczenie zajęć – Konwersatorium jest przedmiotem na zaliczenie. Studenci muszą uczęszczać na zajęcia, aktywnie uczestniczyć w dyskusjach oraz wygłosić seminarium łączące tematykę zajęć z ich zainteresowaniami badawczymi. Ocena będzie oparta na aktywnym uczestnictwie (50%), oraz seminarium końcowym (50%).
Punkty ECTS: 3
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w konwersatorium - 30 h ( w tym 1,5h zajęcia zdalne synchroniczne) przygotowanie studentów do zajęć - 25 h
przygotowanie seminarium - 10 h
udział w konsultacjach - 5h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godz. (1,4 pkt. ECTS)
- o charakterze praktycznym 40 godz. (1,6 pkt. ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student zna i rozumie
KA7_WK1 normy konstytuujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania
KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Umiejętności, absolwent potrafi:
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UK3 formułować opinie krytyczne o wytworach kultury
na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych,
w języku polskim i obcym na poziomie B2+
KA7_UK5 przygotować wystąpienia ustne i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub języku obcym, z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
KA7_UU1 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, rozumieć i doceniać potrzebę ustawicznego kształcenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie
KA7_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne
i wizualne, multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane
z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Kompetencje społeczne, absolwent jest gotów do:
KA7_KK1 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy
i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów
w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
KA7_KK2 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych
KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości
do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
KA7_KO3 organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy
KA7_KR2 przestrzegania zasad etycznych związanych
z odpowiedzialnością za podejmowane działania
o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych
z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego
Zaliczenie ustne lub pisemne.
Kryteria oceniania
Konwersatorium jest przedmiotem na zaliczenie. Studenci muszą uczęszczać na zajęcia, aktywnie uczestniczyć w dyskusjach oraz wygłosić seminarium łączące tematykę zajęć z ich zainteresowaniami badawczymi. Ocena będzie oparta na aktywnym uczestnictwie (50%), oraz seminarium końcowym (50%).
Literatura
Byung-Chul Han, What is Power? (Wiley, 2018)
Michel Foucault, Power. Essential Works of Foucault, 1954–1984, Edited by: James D. Faubion (The New Press, 2021)
Isaac Ariail Reed, Abigail Cary Moore & Vasfiye Betul Toprak, „Hermeneutics and Performance in Social Theories of Power” in: Handbook of Classical Sociological Theory (Springer, 2021)
Hannah Arendt, Eichmann in Jerusalem: A Report on the Banality of Evil (New York: Viking Press, 1963)
Hannah Arendt, On Violence (New York: Harcourt Brace Jovanovich, 1969)
Hannah Arendt, „What is Authority?” in: Between Past and Future: Six Exercises in Political Thought (New York: The Viking Press, 1961)
Richard Kearney, Imagination Now: A Richard Kearney Reader, ed. by Murray E. Littlejohn (Lanham: Rowman. & Littlefield Publishers, 2020)
Jane Kneller, Kant and the Power of Imagination (Cambridge University Press, 2007)
Movies:
Hannah Arendt, directed by Margarethe von Trotta (Zeitgeist Films, 2013)
The Red Shoes, directed by Emeric Pressburger, Michael Powell (The Archers, 1948)
And other works selected with the students
Complementary Reading:
Dariusz Doliński, Tomasz Grzyb, The Social Psychology of Obedience Towards Authority
An Empirical Tribute to Stanley Milgram (New York: Routledge, 2020)
Stanley Milgram, Obedience to Authority: An Experimental View (New York: Harper&Row, 1974)
The Stanford Prison Experiment: A Simulation Study of the Psychology of Imprisonment conducted August 1971 at Stanford University (https://web.stanford.edu/dept/spec_coll/uarch/exhibits/Narration.pdf)
Experimenter, directed by Michael Almereyda (Magnolia Pictures, 2015)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: