Media mobilne i social media w kulturze 430-KS2-1MMS
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Moduł 7c: przedmioty specjalizacyjne - filmoznawstwo - medioznawstwo
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społecznych, nauki o komunikacji społecznej i mediach
Rok studiów/semestr: I rok/1 semestr studia drugiego stopnia stacjonarne
Wymagania wstępne:
Wiedza o mediach - zakres podstawowy
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godz., ćwiczenia
Metody dydaktyczne:
dyskusja/debata
referat połączony z prezentacją multimedialną
metody studiów przypadków (case study methods)
konsultacje stacjonarne i/lub online
warsztaty pisania esejów
Punkty ECTS - 3
Bilans nakładu pracy studenta
(Rodzaj aktywności/liczba godzin)
Udział w ćwiczeniach – 15 godz.
Przygotowanie do zajęć – 25 godz.
Przygotowanie projektów badawczych – esejów – 30 godz.
Udział w konsultacjach – 5 godz.
Razem: 75 godz./3 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
(Liczba godzin/Punkty ECTS)
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 20 godz./0,8 pkt. ECTS
- o charakterze praktycznym – 30 godz. + 25 godz. = 55 godz./2,2 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Przedmiot w formie ćwiczeń i dyskusji analitycznych, w oparciu |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2022: zdalnie mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
Student zna i rozumie
W_01 normy konstruujące i regulujące struktury i instytucje społeczne oraz źródła tych norm, ich naturę, zmiany i drogi wpływania na ludzkie zachowania;
W_02 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze digitalnej, ma wiedzę o zależnościach między mini;
W_03 zasady działania instytucji kultury i ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym;
KA7_WK1, KA7_WK2, KA7_WK5.
B) Umiejętności
Student potrafi
U_01 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych i elektronicznych etc.)
U_02 wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze związane
z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod
i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników swojej pracy;
U_03 rozpoznać rożne wytwory kultury (popularnej, wizualnej, audiowizualnej, cyfrowej i algorytmicznej) oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę oraz interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia, oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych;
U_04 stworzyć artefakty artystyczne, naukowe i krytyczne, opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod oraz narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiadania umiejętności ich prezentacji;
U_05 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne, wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii badawczej oraz literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi;
U_06 przygotować wystąpienie ustne (referat) i prezentacje multimedialne lub prowadzić debatę w języku lub obcym,
z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych
i różnych źródeł;
U_07 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne, wizualne i multimedialne, etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności
i kariery zawodowej.
KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW3, KA7_UW5, KA7_UW6, KA7_UK5, KA7_UU2.
C) Kompetencje społeczne
Student jest gotów do:
K_01 krytycznej analizy posiadanej wiedzy i umiejętności, samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
K_02 krytycznej oceny aktualnych tendencji kulturowych, nowych zjawisk i form w sztuce oraz związanych z nimi form funkcjonowania mediów mobil i społecznościowych.
K_03 twórczej analizy nowych sytuacji i problemów w celu samodzielnego, krytycznego i odpowiedzialnego formułowania propozycji ich rozwiązania w wypełnieniu zobowiązań społecznych oraz inspirowaniu i organizowaniu działalności kulturowej.
K_04 organizowania pracy własnej i zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób innowacyjny.
K_05 aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym, korzystając z mediów mobilnych i społecznościowych oraz różnych form, organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego w danym rejonie.
K_06 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów oraz dóbr kultury, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu.
KA7_KK1, KA7_KK3, KA7_KO1, KA7_KO3, KA7_KO4, KA7_KR2.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Warunkiem otrzymania zaliczenia jest aktywny udział w dyskusjach i debatach analitycznych prowadzonych podczas ćwiczeń; wykonanie zadania badawczego – napisanie eseju na wybrany temat (10-15 stron wraz z bibliografią), który był omawiany podczas zajęć. Każdy student wybiera tylko jeden temat i realizuje go w postaci eseju. Podczas zajęć i zaliczeń studenci zbierają punkty, które decydują o ocenie, za udział w dyskusjach i debatach na ćwiczeniach można otrzymać maksymalnie 28 pkt., za esej można otrzymać 70 pkt., za udział w konsultacjach maksymalnie 2 pkt. Aktywność na ćwiczeniach jest punktowana 4 pkt. za każde z nich. Dopuszczalna jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność podczas ćwiczeń, na których będę sprawdzał listę obecności. Osoby, które mają 50% nieobecności, są niedopuszczone do kolokwium zaliczeniowego i nie uzyskują zaliczenia z przedmiotu, mogą je otrzymać w terminie poprawkowym, jednak będą musieli zaliczyć poszczególne zajęcia na konsultacjach stacjonarnych i/lub online. Zaliczanie poszczególnych ćwiczeń odbywa się podczas dyskusji z wykładowcą na temat zagadnień objętych ich programem. Obecność, aktywność w dyskusjach i debatach na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie maksymalnej ilości punktów z wykonania projektu badawczego – napisania eseju jest warunkiem otrzymania oceny bardzo dobrej. Studenci nie muszą czytać wszystkich wymienionych w programie zajęć artykułów, mogą sobie wybrać jeden artykuł (ok. 20 stron) do każdych ćwiczeń.
Skala ocen: 100–95 pkt – 5 (bdb), 90–85 pkt. – 4,5 (db+), 80–75 pkt. – 4 (db), 70–65 pkt. – 3,5 (dst+), 60 pkt. – 3 (dst).
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bielak T., „Antropologia obrazów «usieciowionych» – elementy komunikacji wspólnot interpretacyjnych”, (w:) M. Wszołek (red.), Badanie i projektowanie komunikacji, tom III, Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydawnictwo LIBRON, Kraków 2014, s. 199–209.
2. Burgess J, Green J., „Kultura popularna YouTube”, (w:) Eidem, YouTube. Wideo online a kultura uczestnictwa, przeł. T. Płudowski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011, s. 67–92, 113–139.
3. Halawa M., „Facebook – platforma algorytmicznej towarzyskości
i technologia siebie”, (w:) Kultura i Społeczeństwo. Kwartalnik, vol. LVII, nr 4 (2013), s. 117–144, ss. 28, doi: 10.2478/kultura-2014-0007.
4. Kamińska M., „Media mobilne i ich badania. Problematyka, tematyka, perspektywy” (‘Mobile media and Their Studies: Issues, Topics, Perspectives’), Mobilność: Media, praktyki miejskie i kultura studencka (Mobility: Media, Urban Practices, and Students’ Culture), Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2017, s. 44–77.
5. Kopiecka-Piech K., „Mediatyzacja w ruchu, czyli kształtowanie się kultury medialnej mobilności”, Kultura i Historia, tom 24 (2013),
artykuł jest dostępny na stronie internetowej: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/archives/5065.
6. Kosińska O., „Algorytm nigdy nie mruga. Wpływ algorytmu zarządzającego YouTube na rzeczywistość społeczną”, (w:) Kultura Współczesna. Teoria – Interpretacje – Praktyka, nr 1/2019: s. 99–111, doi: 10.26112/kw.2019.104.08.
7. Markiewicz M., „Obrazy, których nie widać. Kilka uwag o moderowaniu treści w internecie”, (w:) Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej tom 21 (2018), ss. 19.
8. Michałowska M., „Wykorzystanie metod wizualnych w badaniu mobilności” (‘Using Visual Methods in Studing Mobility’), (w:/in) M. Michałowska (red./ed.) Mobilność/Mobility… op. cit., s. 10–43.
9. Nowak J., „Memowe wojny, artykulacja i Stuart Hall. O strukturalnych uwarunkowania sieciowej popkultury”, (w:) Przegląd Kulturoznawczy nr 2 (32) 2017, s. 207–222, doi: 10.4467/20843860PK.17.014.7362.
10. Orzeł B., Aplikacja mobilna jako zjawisko kulturowe, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 32–77, 113–126.
11. Pietrzyk B., „Obraz w sieci – kreowanie wirtualnego wizerunku za pomocą wideoblogów”, (w:) A. Kampka, A. Kiryjow, K. Sobczak (red.), Czy obrazy rządzą ludźmi?, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2017, s. 298–311.
12. Szpunar M., Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwa Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica, Kraków 2016, s. 146–180.
13. Szpunar M., Narcystyczna kultura. O kondycji człowieka ponowoczesnego w kulturze zdominowanej przez narcyzm, (w:) Zarządzanie Mediami tom 8, nr 3, 2020, s. 183–199, doi: 10.4467/23540214ZM.20.031.12049.
14. Wądołowski W., „Instagramowy wizerunek Białostockich instytucji kultury” (w:) E. Dąbrowska-Prokopowska, P. Goryń, M.F. Zaniewieska (red.), Kultura w Polsce w XXI wieku: konteksty społeczne, kulturowe i medialne, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 165–177.
15. Wróblewski Ł, „Rola i znaczenie aktywności online użytkowników mediów społecznościowych w kształtowaniu wizerunku instytucji kultury”, (w:) Zarządzanie w Kulturze, vol. 20, nr 2 (2019), s. 221–239, doi: 10.4467/20843976ZK.19.014.10531.
Literatura uzupełniająca:
1. Celiński P., „Media mobilne i samochody: w stronę holistycznej teorii mobilności”, (w:) Kultura popularna tom 3 (57)/2018, s. 114–122.
2. Demartin M., Selfie – narcystyczne kreowanie wizerunku w Internecie czy nowoczesne pojęcie estetyki w fotografii? (w:) „Media – Biznes – Kultura” 2017 nr 2 (3), s. 103–126.
3. Kopciewicz L., „Kultura selfie. Badania mobilne w zglobalizowanej kulturze współczesnej”, (w:) Jakościowe Badania Pedagogiczne. Czasopismo naukowe online, tom I, nr 1, (2016), s. 62–87, doi: 10.18276/jbp.2016.1.1.05.
4. Maciejak K., YouTube w edukacji. Strategie nadawcze wideoblogerów, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSIATAS, Kraków 2018, s. 49–69.
5. Szpunar M., Kultura algorytmów, Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019, s. 23–35.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: