Objazd naukowy 430-KS2-1ONK
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, Grupa Zajęć 6 Zajęcia terenowe
Rok studiów/semestr: I rok/semestr II (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne: brak
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin zajęć terenowych.
Metody dydaktyczne: Dyskusja, referat, prezentacja, projekt, konsultacje
Punkty ECTS: 1
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaje aktywności:
– udział w zajęciach terenowych – 15 godzin;
– przygotowanie do zajęć terenowych (lub realizacja zadań projektowych) – 5 godzin;
– konsultacje – 10 godzin;
Razem 30 godzin, co odpowiada 1 punktom ECTS
Wskaźniki ilościowe
Nakład pracy studentki/studenta związany z zajęciami:
– wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 25 godzin, co odpowiada 1 pkt ECTS
– o charakterze praktycznym – 20 godzin, co odpowiada 0,8 pkt ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza. Absolwent (KA7_WK5):
- ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym
2. Umiejętności. Absolwent (KA7_UW4, KA7_UK1, KA7_UK2, KA7_UK3, KA7_UO2, KA7_KK2, KA7_KO1, KA7_KO3, KA7_KR1, KA7_KR2):
- student potrafi wykrywać złożone zależności między analizowanymi przez siebie tezami wypowiedzi kulturoznawczych formułować i testować hipotezy związane z problemami badawczymi, myśleć w sposób komparatystyczny
- student potrafi komunikować się na tematy kulturoznawcze ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, wykorzystując specjalistyczną terminologię
- student potrafi przygotować się do dyskusji i przeprowadzić ją, posiadając pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania, z wykorzystaniem własnych poglądów i odniesieniem ich do poglądów różnych autorów
- student potrafi formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych
- student potrafi aktywnie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie kulturoznawstwa i religioznawstwa
Kompetencje społeczne. Absolwent (KA7_KK2, KA7_KO1, KA7_KO3, KA7_KR1, KA7_KR2):
- student jest gotów do przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury
- student jest gotów do twórczej analizy nowych sytuacji i problemów w celu samodzielnego, krytycznego i odpowiedzialnego formułowania propozycji ich rozwiązywania
- student jest gotów do organizowania pracy własnej i pracy zespołowej oraz jej krytycznej oceny i przemodelowania w sposób przedsiębiorczy
- student jest gotów do docenienia wielokulturowości społeczności, regionu, rozumienia na poziomie rozszerzonym odmiennych stylów życia społecznego i zjawisk kulturowych przez osoby wywodzące się z różnych środowisk i tradycji kulturowych oraz komunikowania się z nimi
- student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury
Sposoby weryfikacji efektów: ocena aktywności w trakcie zajęć, przeprowadzenie dyskusji w trakcje zajęć
Kryteria oceniania
Forma zaliczenia: praktyczna - wyjazd na objazd naukowy
(jeżeli wyjazd nie będzie możliwy w zależności od obowiązujących regulacji - wykonanie projektu na zaliczenie (fotoeseju, wideoeseju) i jego prezentacja na zajęciach)
Sposoby weryfikacji efektów kształcenia: ocena aktywności w trakcie zajęć
Zasady zaliczania nieobecności: ustna w trakcie konsultacji
Liczba godzin nieobecności kwalifikujących do niezaliczenia przedmiotu: 8
Niezbędne czynności, które student ma za zadanie wykonać , aby uzyskać pozytywną ocenę z przedmiotu, to:
- wyjazd na objazd naukowy zorganizowany przez prowadzącego przedmiot (w przypadku usprawiedliwionej nieobecności na wyjeździe: wykonanie projektu na zaliczenie (fotoeseju, wideoeseju) po odbyciu własnego objazdu naukowego, zgodnego z tematyką przedmiotu.
Literatura
Literatura podstawowa:
Kilka słów o ziołach - Kultura i natura - łąka jako antidotum
https://www.youtube.com/watch?v=KfsF719rqos (dostęp: 27.02.2021r.)
Duma, T. (2015). Natura miarą sensu kultury, Zeszyty Naukowe KUL, 57, nr 1, s. 35-49.
https://czasopisma.kul.pl/znkul/article/download/11443/9801 (dostęp: 27.02.2021r.)
Macnaghten, P., Urry, J. (2005). Alternatywne przyrody. Nowe myślenie o przyrodzie i społeczeństwie, Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Literatura uzupełniająca:
Kępkowicz, A. (2010). Sztuka w przestrzeni parku jako wielowątkowe zjawisko w kontekście natura – kultura, Przestrzeń i Forma, nr 10, s. 57-70. https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-article-BPS1-0042-0059# (dostęp: 27.02.2021r.)
Konczal, A. A. (2017). Antropologia lasu. Leśnicy a percepcja i kształtowanie wizerunków przyrody w Polsce. Rozprawa doktorska. https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/17940 (dostęp: 27.02.2021r.)
Kotowa, B. (2016). Natura czy kultura?, Chowanna, 2, s. 17-28.
http://bazhum.muzhp.pl/media/files/Chowanna/Chowanna-r2016-t2/Chowanna-r2016-t2-s17-28/Chowanna-r2016-t2-s17-28.pdf (dostęp: 27.02.2021r.)
Literatura zostanie przedstawiona na zajęciach wstępnych - omówieniu założeń i realizacji przedmiotu.
Literatura będzie szczegółowo omawiana na zajęciach jeżeli wyjazd nie będzie możliwy w zależności od obowiązujących regulacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: