Intermedialne projekty kulturalne 430-KS2-2IPK
Profil studiów - Ogólnoakademicki
Forma studiów - Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu/Status przedmiotu – przedmiot obowiązkowy, Moduł 7c przedmiot specjalnościowy, specjalność filmoznawstwo-medioznawstwo
Rok studiów /semestr: 2 rok semestr 4, studia II stopnia
Dziedzina nauk humanistycznych, kulturoznawstwo
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć - 30 h / ćwiczenia
Punkty ECTS - 5
Bilans nakładu pracy studenta
Rodzaj aktywności - Liczba godzin:
Udział w zajęciach (ćwiczeniach/laboratoriach i in.) 30 h
Przygotowanie do zajęć (ćwiczeń/laboratoriów i in.) 15 h
Dokończenie lub opracowanie (w domu) sprawozdań z zajęć (ćwiczeń/laboratoriów i in.) 15 h
Udział w konsultacjach/konsultacjach online związanych z zajęciami 15 h
Realizacja zadań projektowych 20 h
Przygotowanie do egzaminu i obecność na nim – 5h
Razem: 100 h
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
Liczba godzin / Punkty ECTS
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 30h+20h =50h / 2 ECTS
- o charakterze praktycznym 30h +30h+20h = 80h / 3,2 ECTS
W cyklu 2022:
Studenci analizują wpływ nowych mediów cyfrowych na nowe modele tworzenia, promocji i dystrybucji treści kultury. Rozszerzają wiedzę o narzędziach tworzenia treści intermedialnych (obraz, wideo, audio, AR, VR), wiedzę o wykorzystaniu social media oraz aplikacji mobilnych w instytucjach kultury, o możliwościach działania instytucji kultury w środowisku cyfrowym, trendach i strategiach współczesnej kultury w kontekście wirtualizacji i hybrydyzacji doświadczeń, zasadach tworzenia i promocji treści kultury w środowisku cyfrowym w kontekście rozwoju interfejsów (UI) oraz doświadczeń użytkowników (UX). W części warsztatowej poznają podstawy design thinking i modeli biznesowych projektów kulturalnych oraz praktyczne wykorzystanie narzędzi tworzenia przekazów intermedialnych. Podsumowaniem zajęć jest projekt egzaminacyjny – scenariusz (wdrożenie wersji beta) intermedialnych działań/aplikacji/wydarzeń/zasobów w sferze artystycznej, kulturalnej, edukacyjnej (edukacja kulturalna) lub społecznej. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna i rozumie:
KA7_WK2 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę
o zależnościach między nimi
KA7_WK3 na poziomie zaawansowanym – historyczny charakter kształtowania się procesów, wzorów, norm i idei kulturowych
KA7_WK5 zasady działania instytucji kultury i ma dobrą orientację
we współczesnym życiu kulturalnym
UMIEJĘTNOŚCI
Student potrafi:
KA7_UW1 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
KA7_UW3 rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
KA7_UW5 stworzyć artefakty artystyczne, naukowe oraz krytyczne opracowania dzieł sztuki z zastosowaniem właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych oraz posiada umiejętności ich prezentacji
KA7_UK1 komunikować się na tematy kulturoznawcze ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, wykorzystując specjalistyczną terminologię, integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych
KA7_UK5 przygotować wystąpienia ustne i prezentacje multimedialne lub przeprowadzić debatę w języku polskim lub języku obcym, z wykorzystaniem różnych samodzielnie dobranych ujęć teoretycznych i różnych źródeł
KA7_UO1 organizować i kierować pracą zespołu współdziałając z innymi osobami w zakresie zarządzania, upowszechniania i tworzenia kultury
KA7_UO2 aktywnie porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie kulturoznawstwa i religioznawstwa
KA7_UU2 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
Student jest gotów do:
KA7_KK1 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu
KA7_KK3 krytycznej oceny aktualnych wydarzeń kulturalnych i nowych zjawisk i form w sztuce oraz związanych z nimi tekstów kultury
KA7_KO2 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
KA7_KO4 aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych form, organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego
Symbole efektów uczenia się:
KA7_WK2, KA7_WK3, KA7_WK5, KA7_UW1, KA7_UW3, KA7_UW5, KA7_UK1, KA7_UK5, KA7_UO1, KA7_UO2, KA7_UU2, KA7_KK1, KA7_KK3, KA7_KO2, KA7_KO4
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Metody nauczania: ćwiczenia, prezentacje, analizy, dyskusje i zadania online, konsultacje stacjonarne i online, warsztaty grupowe, projekt egzaminacyjny.
Forma zaliczenia przedmiotu: zaliczenie na ocenę na podstawie aktywności na zajęciach, dyskusji na temat treści przedmiotu, wykonanych ćwiczeń, zadań oraz prezentacji, dyskusja nad literaturą przedmiotu, projekt egzaminacyjny - egzamin
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Baranowski M., Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia, „Zarządzanie w Kulturze” 2019, nr 20, z. 1, s. 1–17
2. Brodnicki K., Zastosowanie koncepcji design thinking w funkcjonowaniu przedsiębiorstw, „Quarterly Journal”, nr 4/2015 (15), s. 35-45
3. Buchner A., Fereniec-Błońska K., Kalinowska K., Wierzbicka M., Obecność teatrów w przestrzeni online w trakcie pandemii, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2020
4. Chmielecki K., Intermedialność jako fenomen ponowoczesnej kultury, „Kultura Współczesna” 2007 nr 2 (52), s. 118 – 137.
5. Cieniek R., User generated content jako przejaw kultury uczestnictwa w Polsce, „Kognitywistyka i Media w Edukacji” 2018, nr 1, s. 93-114
6. Czerwińska K., (red.), Instytucje kultury w środowisku cyfrowym. Użytkownik. Zasoby. Strategie, Filmoteka Narodowa Instytut Audiowizualny, Warszawa 2016
7. Durlik M., Dziarmakowska K., Jak dobrze ewaluować projekty, Miniporadnik ewaluacji dla realizatorów projektów z obszaru edukacji, kultury, animacji lokalnej, wydanie czwarte, Fundacja Stocznia, Warszawa 2020
8. Kaim A., Design thinking w kulturze. Myślenie projektowe krok po kroku, Gdynia 2019 (ebook)
9. Kopecka-Piech K., Nowe media jako kreator kultury innowacji, „Media – Kultura – Komunikacja Społeczna” 2016, nr 12/3, s. 57-70
10. Nowe media + animacja kultury, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013 (ebook), https://www.nck.pl/szkolenia-i-rozwoj/aktualnosci/nowe-media-animacja-kultury
11. Rojek K. (red.), Nowe media, technologie i otwartość w instytucjach kultury, publikacja podsumowująca projekt „Pracownia Nowych Mediów”, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk 2016
12. Szlendak T., Olechnicki K., Megaceremoniały i subświaty. O potransformacyjnych przemianach uczestnictwa Polaków w kulturze, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny”, Rok LXXVI, zeszyt 2, 2014, s. 293-309
13. Świątecka A., Digital storytelling. Podręcznik dla edukatorów, Fundacja Ad Hoc, Warszawa 2013
14. Wąsik M., Wirtualna scena – wirtualna publiczność. Wykorzystanie potencjału social media do promocji teatru, „Nowe Media” 4/2014, s. 137-160
15. Wilkowski M., Nowoczesna instytucja kultury w internecie, e-book, 2016, https://instytucje.wilkowski.org/
16. Wróblewski Ł., [w:] Wróblewski Ł. (red.), Marketingowe oraz społeczne aspekty zarządzania w kulturze, wyd. Adam Marszałek, Toruń 2017, s. 130-153
17. Żółkiewska S., Aplikacje mobilne dla kultury. Zaczynamy!, AMwKiE, Warszawa 2018
Literatura dodatkowa:
1. Arabasz, M., Sińczuch, M. , Design Thinking. Uniwersytet Warmińsko-Mazurski, Olsztyn 2016.
2. Beasley M., UX i analiza ruchu w sieci. Praktyczny poradnik, Helion, Warszawa 2021
3. Brylowska N., Stachura K., Kultura online – w poszukiwaniu immersji, podsumowanie badania „Kultura online podczas pandemii”, Instytut Kultury Miejskiej, Obserwatorium Kultury, Gdańsk 2021
4. Drabczyk M., Ekspertyza 16. Kultura w Sieci. Transformacja cyfrowa, Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny, Fundacja EUscreen, Warszawa - Kraków, 22 maja 2020.
5. Helman, J., Rosienkiewicz, M., Design thinking jako koncepcja pobudzania innowacji, [w:] Knosala R. (red.), Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją, Opole 2016, s. 62–72.
6. Mapa Trendów 2021, portal hatalska.com, https://hatalska.com/2021/02/02/mapa-trendow-2021/
7. Mapa Trendów 2022, Infuture Institute, https://infuture.institute/mapa-trendow/
8. MEGafon Kultury, Muzeum Emigracji w Gdyni, Gdynia 2017 [PDF], http://www.polska1.pl/pl/dzialania/aktualnosci/publikacja_megafon_kultury/
9. Muzeum Udostępnij, Muzeum Emigracji w Gdyni, Gdynia 2016 [PDF], https://polska1.pl/wp-content/uploads/2021/01/Muzeum_Udostepnij_ksiazka.pdf
10. Radomski A., Bomba R. (red.), Zwrot cyfrowy w humanistyce, E-naukowiec, Lublin 2013
11. The Future of Jobs Report 2020, World Economic Forum, October 2020
12. White, S. K., Czym jest design thinking? Zastosowanie metodyki zwinnej w procesie tworzenia innowacji, „Computerworld”, 02.09.2021, https://www.computerworld.pl/news/Czym-jest-design-thinking-Zastosowanie-metodyki-zwinnej-w-procesie-tworzenia-innowacji,431246.html
13. Żółkiewska S., Animacja kultury online - metody, techniki i narzędzia, materiały programu NCK „Bardzo Młoda Kultura”, 01.12.2020, http://www.bmkpodlaskie.pl/artykuly/769-animacja-kultury-online-metody-techniki-i-narzedzi/
14. Żółkiewska S., Pankowska M., Digital storytelling - dlaczego warto tworzyć cyfrowe opowieści ze zbiorów archiwalnych. Narzędzia – technologie – inspiracje, instruktaż w ramach projektu Ośrodka KARTA "Otwarty System Archiwizacji - centrum udostępniania wirtualnych zbiorów archiwów społecznych", Fundacja Ośrodka Karta, Program Archiwistyka Społeczna, Centrum Archiwistyki Społecznej 2017, https://cas.org.pl/wp-content/uploads/2021/03/digital_storytelling_instruktaz.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: