Sztuka po przełomie cyfrowym 430-KS2-2KON10
Problematyka podejmowana na zajęciach omawia szeroko pojętą kulturę cyfrową z uwzględnieniem jej najważniejszych odmian artystycznych. Koncentruje się na zagadnieniach problemowych szukając znamiennych cech dla dzisiejszej kultury nowych mediów i kina jako dwóch obszarów szczególnej ingerencji cyfryzacji. Omawiając wybrane dzieła uwzględniamy obszary ich występowania, specyfikę, związek z tematyką społeczną i kulturą. Przede wszystkim głównym celem jest określenie, w jaki sposób zmienia się definicja sztuki jako takiej zważywszy na jej zwrot ku niematerialności pozbawionej zakorzenienia materialnego w jednym miejscu i czasie. Pośrednim celem jest krytyczne spojrzenie na praktyki artystyczne i filmowe jako media komentujące doświadczenia teraźniejszości, rozwój technologii mając na uwadze teoriopoznawcze problemy przemian kulturowych.
W cyklu 2022:
Problematyka podejmowana na zajęciach omawia szeroko pojętą kulturę cyfrową z uwzględnieniem jej najważniejszych odmian artystycznych. Koncentruje się na zagadnieniach problemowych szukając znamiennych cech dla dzisiejszej kultury nowych mediów i kina jako dwóch obszarów szczególnej ingerencji cyfryzacji. Omawiając wybrane dzieła uwzględniamy obszary ich występowania, specyfikę, związek z tematyką społeczną i kulturą. Przede wszystkim głównym celem jest określenie, w jaki sposob zmienia się definicja sztuki jako takiej zważwyszy na jej zwrot ku niematerialności pozbawionej zakorzenienia materialnego w jednym miejscu i czasie. Pośrednim celem jest krytyczne spojrzenie na praktyki artystyczne i filmowe jako media komentujące doświadczenia terażniejszości, rozwój technologii mając na uwadze na teoriopoznawcze problemy przemian kulturowych. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
Umiejętności:
1. czyta i interpretuje teksty kultury i historii sztuki (pisane, audialne i wizualne, multimedialne)
2. potrafi analizować i korzystać z informacji z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
Kompetencje społeczne:
1. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych nowych mediów
Kryteria oceniania
Prezentacja multimedialna – do 50 %
Można mieć 2 nieobecności w semestrze. Pozostałe należy odrobić na konsultacjach (stacjonarnie lub online)
Zaliczenie ustne na podstawie literatury udostępnianej w formie on-line – do 50 %.
Skala ocen: poniżej 51 pkt – 2; 51-60 pkt – 3; 61-70 – 3+; 71-80 – 4; 81-90 – 4+; 91-100 – 5
Literatura
Literatura podstawowa:
Brzozowska B., Medialne terytoria wspólnotowości w mieście „cyfrowo zaktualizowanym” [w:] Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Łódź 2017, s. 113-130
Grau O., Nowe obrazy z życia. Rzeczywistość wirtualna, sztuka genetyczna i transgeniczna, przeł. Ewa Dżurak [w:] „Kwartalnik Filmowy”, nr 35/36 2000, s. 108-119
Kluszczyński R. W., Między emancypacją a kontrolą. Sztuka interaktywna w perspektywie kulturowej. „Kultura Współczesna” nr 2/2009, s. 115-135
Kowalczyk I., Life is a Story Izabeli Gustowskiej – etyka różnorodności, She-Ona w krainie mediów – opowieści o Cyborgach ciąg dalszy [w:] Matki-Polski, Chłopcy i Cyborgi…Sztuka i feminizm w Polsce, Galeria Miejsca Arsenał, Poznań 2010, s. 163-186
Manovich L., Siedem lub nawet osiem rzeczy, których możemy się nauczyć od Dzigi Wiertowa, by uczynić nowe media bardziej interesującymi [w:] Widok. Wro Media Art Reader. Od kina absolutnego do filmu przeszłości, red. Violetta Kutlubasis -Krajewska, Piotr Krajewski, Wrocław 2009, nr 1, s. 82-86
Mitchell W. J.T, Nie istnieją media wizualne, przeł. Monika Bokiniec [w:] „Panoptikum” 2006 nr 5, s. 313-321
Nacher A., Spacer jako praktyka artystyczna – kryzys reprezentacjonizmu, sieciowy obiekt sztuki i dryf zapisany w danych [w:] Media lokacyjne. Ukryte życie obrazów s. 117-148
Ożóg M., Nadzór biometryczny, [w:] Życie w krzemowej klatce. Sztuka nowych mediów jako krytyczna analiza praktyk cyfrowego nadzoru, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2018, s. 129-170
Składanek M., Sztuka generatywna. Obrazy kodu. Kilka przybliżeń [w:] Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard W. Kluszczyński, Dagmara Rode, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 55-68
Sztabiński, Grzegorz, Inne pojęcia estetyki, Universitas, Kraków 2020
Zawojski P., Ryoji Ikeda. Sztuka danych – sonowizualne stymulanty doświadczeń polisensorycznych [w:] Technokultura i jej manifestacje artystyczne. Medialny świat hybryd i hybrydyzacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2016
Uwagi
W cyklu 2022:
Wiedza: 1. orientuje się w głównych kierunkach i tendencjach przeobrażeń we współczesnej sztuce cyfrowej 2. identyfikuje najważniejsze zjawiska za zakresu kultury artystycznej z uwzględnieniem oscylowania między przeszłością a przyszłością Umiejętności: 1. czyta i interpretuje teksty kultury i historii sztuki (pisane, audialne i wizualne, multimedialne) 2. potrafi analizować i korzystać z informacji z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) Kompetencje społeczne: 1. uczestniczy w życiu kulturalnym, korzystając z jego różnych form i różnych nowych mediów |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: