Wiedza o fotografii 430-KS2-2KON5
Profil studiów: ogólnoakademickie
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: fakultatywne
Dziedzina nauk humanistycznych : dyscyplina - nauki o kulturze i religii
Rok studiów/ semestr: II stopień / I rok / I semestr
Wymagania wstępne: przydatna będzie wiedza z innych przedmiotów medioznawczych
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godzin konwersatorium
Metody dydaktyczne: dyskusja, elementy wykładu
Punkty ECTS: 2.
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w konwersatorium - 20 godzin
udział w konsultacjach - 20 godzin
przygotowanie do zajęć - 20 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 20 godzin
- o charakterze praktycznym - 20 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2022: w sali |
Efekty kształcenia
Wiedza ( KA7_WG1,KA7_WG4),KA7_WK2, KA7_WK4) :
1. Posiada wiedzę dotyczącą kulturowych uwarunkowań tworzenia i odbioru fotografii.
2. Zna podstawowe pojęcia z zakresu wiedzy o fotografii oraz wybrane teorie i definicje dotyczące gatunków fotograficznych.
Umiejętności (KA7_UW3,KA7_UW1) :
3. Posiada podstawowe umiejętności dotyczące analizy i interpretacji wybranych obrazów fotograficznych
4. Potrafi formułować hipotezy interpretacyjne i potwierdzanie ich odpowiednimi przykładami z analizowanych fotografii
Kompetencje społeczne( KA7_KK1,KA7_KO1) :
5. Zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umie go samodzielnie poszerzać, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi organizować proces uczenia się
Kryteria oceniania
Ocena ciągła ( bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
zaliczenie pisemne
Dopuszczalne 2 nieobecności
Nieobecności zaliczane w formie ustnej
Literatura
B. Brauchitsch, Mała historia fotografii, Warszawa 2004.
I.Płażewski, Dzieje polskiej fotografii, Warszawa 2003.
M. Bijak, A.Garlicka, Fotografie chłopów polskich, Warszawa 1993.
Jakub Smolski. Wiejski fotograf z Łuki. pod red. W. Kowalczuka, Białystok 2010.
R. Sulima, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków 1992.
R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996.
V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015.
H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012.
Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury, pod. red. S. Waldena, Kraków 2013.
Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007.
F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków 2005.
M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007.
W. Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, Warszawa 2010.
A. Dziewit, A. Pisarek, Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Łódź 2020.
Z. Rydet, Zapis socjologiczny. Gliwice 2016.
C. Chéroux, "Wernakularne. Eseje z historii fotografii", Warszawa 2014 .
M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007.
Literatura uzupełniająca
1.S. Sontag, O fotografii.Kraków 2009.
4.S. Sontag, Widok cudzego cierpienia.Kraków 2010.
5.B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009.
7.M. A. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010.
8.S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004.
9.A. Sekula, Społeczne użycia fotografii, Warszawa 2010.
W cyklu 2022:
B. Brauchitsch, Mała historia fotografii, Warszawa 2004. I.Płażewski, Dzieje polskiej fotografii, Warszawa 2003. M. Bijak, A.Garlicka, Fotografie chłopów polskich, Warszawa 1993. Jakub Smolski. Wiejski fotograf z Łuki. pod red. W. Kowalczuka, Białystok 2010. R. Sulima, Słowo i etos. Szkice o kulturze, Kraków 1992. R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Warszawa 1996. V. Flusser, Ku filozofii fotografii, Warszawa 2015. H. S. Becker, Czy fotografie mówią prawdę?, w: Fotospołeczeństwo, pod red. P. Sztompki, M. Boguni- Borowskiej, Kraków 2012. Fotografia i filozofia. Szkice o pędzlu natury Rouille, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, Kraków 2007. F. Soulages, Estetyka fotografii, Kraków 2005. M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007. W. Nowicki, Dno oka. Eseje o fotografii, Warszawa 2010. A. Dziewit, A. Pisarek, Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Łódź 2020. Z. Rydet, Zapis socjologiczny. Gliwice 2016. C. Chéroux, "Wernakularne. Eseje z historii fotografii", Warszawa 2014 . M. Michałowska, Obraz utajony. Szkice o fotografii i pamięci, Kraków 2007. Literatura uzupełniająca 1.S. Sontag, O fotografii.Kraków 2009. 4.S. Sontag, Widok cudzego cierpienia.Kraków 2010. 5.B. Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, Kraków 2009. 7.M. A. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Warszawa 2010. 8.S. Sikora, Fotografia. Między dokumentem a symbolem, Izabelin 2004. 9.A. Sekula, Społeczne użycia fotografii, Warszawa 2010. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: