Muzea współczesne - aktywne nie pasywne 430-KS2-2KON8
Profil studiów: Ogólnoakademicki.
Forma studiów: Stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: Fakultatywne, do wyboru, Moduł 4: Przedmiot do wyboru z obszaru nauk humanistycznych.
Dziedzina i dyscyplina nauki. Dziedzina: Nauki humanistyczne, Dyscyplina: nauki o kulturze i religii.
Rok studiów/semestr: I rok II stopnia / I
Wymagania wstępne: Brak.
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 20 godz.
Metody dydaktyczne: Dyskusja, prezentacja, wypowiedź pisemna.
Punkty ECTS: 2
Bilans nakładu pracy studenta: 50 godz. obejmuje:
Udział w zajęciach – 20 godz.
Konsultacje, zaliczenia – 5 godz.
Praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, do zaliczeń i egzaminów, zadania praktyczne, studiowanie literatury przedmiotu) – 25 godz.
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela: 25 godz., 1 ECTS
o charakterze praktycznym: 25 godz., 1 ECTS
W cyklu 2022:
1. „Po co nam muzea?”. |
Założenia (opisowo)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: zdalnie | W cyklu 2022: w sali |
Efekty kształcenia
1. Student zna i rozumie zasady działania muzeum, jako instytucji kultury i ma dobrą orientację we współczesnym życiu kulturalnym KA7_WK5.
2. Student potrafi rozpoznać różne wytwory kultury, właściwe dla działalności muzeum oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych KA7_UW3.
3. Student potrafi komunikować się na tematy kulturoznawcze (w kontekście działalności muzeum) ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców, wykorzystując specjalistyczną terminologię, integrować wiedzę z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w nietypowych sytuacjach profesjonalnych KA7_UK1.
4. Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, rozumieć i doceniać potrzebę ustawicznego kształcenia się oraz ukierunkowywać innych w tym zakresie KA7_UU1.
5. Student jest gotów do przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury, właściwych dla muzeów, w celu rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych KA7_KK2.
6. Student jest gotów do otwartości na nowe idee i poglądy, gotowy do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego KA7_KO2.
7. Student jest gotów do aktywnego uczestniczenia w życiu kulturalnym korzystając z różnych mediów i różnych form organizowania i animowania życia kulturalnego oraz działania na rzecz środowiska społecznego KA7_KO4.
8. Student jest gotów do przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowane działania o charakterze tworzenia, upowszechniania i oceny wytworów i tekstów kultury właściwych dla specyfiki muzealnej, prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu muzealnika, podtrzymywania etosu tego zawodu KA7_KR2.
Kryteria oceniania
Na zaliczenie konwersatorium i ocenę końcową składać się będzie: obecność na zajęciach, aktywność (również w formie pisemnej) oraz wykonanie zadania (projektu) indywidualnego, a także jego prezentacja.
Literatura
Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2020 r. poz. 902).
Ustawa z dnia 23 lipca 2003 r., o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. 2020 r., poz. 282, 782, 1378).
Folga-Januszewska D., Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, 2020, nr 61.
Gaweł Ł., Muzeum w przestrzeni publicznej. Przyczynek do praktyki zarządzania instytucja kultury [w:] „Zarządzanie publiczne” 3(15)/2011.
Idziak P., Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności [w:] Kultura i turystyka . Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009.
Kostołowska E., Muzea w poszukiwaniu atrakcji [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005.
Majewski P., Muzeum jako instytucja komunikacji społecznej, praca przygotowana w 2001 r., serwis internetowy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków
Mordyński K., Muzeum, gość i przestrzeń. Potrzeby muzealnych gości a funkcje i sposoby kształtowania poza ekspozycyjnej przestrzeni muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53.
Pomian K., Muzeum: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo”, 2009, nr 50.
Skutnik J., Muzeum Sztuki Współczesnej jako przestrzeń edukacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008.
Stefaniak M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa”, 2013, nr 8.
Szeląg M., Przyszła rola edukacji muzealnej w Polsce, „Muzealnictwo”, nr 50.
Zalasińska K., Muzea publiczne. Studium administracyjno-prawne", LexisNexis, Warszawa 2013
Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982.
W cyklu 2022:
Ustawa z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. 2020 r. poz. 902). Folga-Januszewska D., Dzieje pojęcia muzeum i problemy współczesne – wprowadzenie do dyskusji nad nową definicją muzeum ICOM, „Muzealnictwo”, 2020, nr 61. Idziak P., Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności [w:] Kultura i turystyka . Wspólnie zyskać!, red. A. Stasiak, Łódź 2009. Kostołowska E., Muzea w poszukiwaniu atrakcji [w:] Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, red. J. Grad, H. Mamzer, Poznań 2005. Majewski P., Muzeum jako instytucja komunikacji społecznej, praca przygotowana w 2001 r., serwis internetowy Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zabytków Mordyński K., Muzeum, gość i przestrzeń. Potrzeby muzealnych gości a funkcje i sposoby kształtowania poza ekspozycyjnej przestrzeni muzealnej, „Muzealnictwo” 2012, nr 53. Pomian K., Muzeum: kryteria sukcesu, „Muzealnictwo”, 2009, nr 50. Skutnik J., Muzeum Sztuki Współczesnej jako przestrzeń edukacji. Wyd. Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2008. Stefaniak M., Muzea i wystawy interaktywne w Polsce – współczesna atrakcja turystyczna, „Turystyka kulturowa”, 2013, nr 8. Zalasińska K., Muzea publiczne. Studium administracyjno-prawne", LexisNexis, Warszawa 2013 Żygulski Zdzisław, Muzea na świecie. Wstęp do muzealnictwa, Warszawa 1982. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: