Region w mediach 430-KS2-2REM
Celem przedmiotu jest próba zarysowania obrazu województwa podlaskiego, który wyłania się z różnych przekazów medialnych, ze szczególnym naciskiem na media cyfrowe. Źródłem analizy są zarówno teksty tworzone przez samorządy terytorialne (strony www, serwisy internetowe, filmy promocyjne), media oficjalne (Serwisy informacyjne, produkcje typu Rolnicy.Podlasie), jak również amatorskie i często zawierające stereotypowe podejście do regionu teksty w Internecie ("memy", video blogi).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zdobywa wiedzę o sposobach wytwarzania i komunikowania informacji na temat regonu przez różne podmioty: instytucje samorządowe, stacje telewizyjne, osoby zajmujące się tworzeniem treści w mediach cyfrowych. Zapoznaje się z normami i wartościami przypisywanymi danemu regionowi, a także traktuje region jako szersze zjawisko, które podlega jest konstruowane jako pewna narracja medialna i podlega ciągłym zmianom.
KA7_WG4, KP7_WK2,
Student posiada umiejętności wyszukiwania, analizowania i oceniania materiałów związanych z regionem, które pochodzą z oficjalnych źródeł i materiałów tworzonych przez nieprofesjonalistów. Szczególnie źródeł ikonicznych i audiowizualnych w cyfrowej formie. Jednocześnie student przygotowuje się do dyskusji o zjawiskach kulturowych i społecznych dotyczących regionu, w tym problemów wielokulturowości, tożsamości lokalnej, mediatyzacji życia codziennego.
KP7_UW1, KA7_UW4, KP7_UK2, KA7_UK4
Kompetencje
Student potrafi odnieść się krytycznie do posiadanej wiedzy o kulturze regionu, przyjmując postawę zmierzająca do jej poszerzania. Absolwent jest osobą otwartą na nowe idee, nie rezygnując z polemiki dotyczącej przedstawianych zjawisk. Wykorzystuje i upowszechniania teksty kultury związane w województwem podlaskim w sposób etyczny.
KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2, KA7_KR2
Kryteria oceniania
Ćwiczenia z elementami dyskusji, konsultacje, praca zaliczeniowa (projekt).
Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze.
Literatura
1) Społeczności lokalne. Teraźniejszość i przyszłość, red. Piotr Siuda, Wydawnictwo Katedra, 2019.
2) Andrzej Klimczuk, Przemysły kultury i kreatywne w regionie zróżnicowanym kulturowo, w: Przemysły kreatywne 2.0.12, red. R. Ulatowska, Fundacja Rozwoju Kina, Kraków 2013.
3) LOKALNE-REGIONALNE-TRANSNARODOWE. Rola mediów w kształtowaniu wspólnot, red. Katarzyna Kopecka-Piech, Krzysztof Wasilewski, Stowarzyszenie naukowe „Polska w Świecie”, Gorzów Wielkopolski, 2016.
4) Andrzej A. Kansy, Znaczenie prasy lokalnej i regionalnej w rozwoju regionalizmu polskiego - w 25-lecie transformacji ustrojowej, w: Regionalizm polski 25 lat po transformacji jako ważne źródło odrodzenia narodu i państwa, Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, 2014, s. 113-121.
5) Darian Barney, Społeczeństwo sieci, przeł. Marcin Fronia, Wydawnictwo SIC!, 2008. Rozdział "Tożsamość sieci".
6) Clifford Geertz, Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. Dorota Wolska, Wydawnictwo UJ, Kraków 2005. Rozdizał "Z punktu widzenia tubylca". O naturze antropologicznego rozumienia.
7) Michał Konopski, Damian Mazurek, Tożsamość terytorialna jako zasób lokalny w powiatowych dokumentach strategicznych województw podlaskiego,
mazowieckiego i lubelskiego, Studia Obszarów Wiejskich 2017, tom 46, s. 73–98.
8) Media w regionach – regiony w mediach, red. Marian Ursel, Aleksander Woźny Marian Ursel, Aleksander Woźny, KARKONOSKA PAŃSTWOWA SZKOŁA WYŻSZA w Jeleniej Górze, Jelenia Góra 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: