Seminarium magisterskie II 430-KS2-2SEMM5
Profil: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: obowiązkowy Moduł 5: Przedmioty dyplomowe
Dziedzina nauk humanistycznych: dyscyplina - nauki o kulturze i religii
2 rok studiów drugiego stopnia/semestr 1-2
60 godzin seminarium
Metody dydaktyczne: konsultacje indywidualne
Formy zaliczenia przedmiotu: ocena aktywności na seminarium, ocena pracy magisterskiej, egzamin ustny
25 punktów ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
Udział w seminarium - 60h
Konsultacje dotyczące pracy magisterskiej - 150h
Przygotowanie pracy magisterskiej - 540h
Razem 750h
(odpowiada 25 pkt ECTS)
Nakład pracy studenta
związany z zajęciami wymagającymi udziału nauczyciela:
udział w seminarium 60h, udział w konsultacjach 150h = 210h - 8,4 ECTS
o charakterze praktycznym: 21 pkt ECTS
W cyklu 2022:
Treści merytoryczne: student zostaje zapoznany z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi praw autorskich. Ponadto uczestnicy seminarium poznają technikę pisania pracy naukowej, sposoby gromadzenia literatury i jej wykorzystania. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza KA7_WG1, KA7_WK2, KA7_WK4
Absolwent zna i rozumie:
1. w stopniu pogłębionym – miejsce i znaczenie nauk o kulturze i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę
przedmiotową i metodologiczną w odniesieniu do interpretacji tekstów kultury
2. w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi
3. pojęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego oraz dostrzega konieczność zarządzania zasobami własności
intelektualnej
Umiejętności KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW3, KA7_UW6
Absolwent potrafi:
1. w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych
metod i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.)
2. wykorzystać pogłębione umiejętności badawcze związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i
narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy
3. rozpoznać różne wytwory kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie
dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych
4. pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania
nowych metod i narzędzi
Kompetencje społeczne: KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO2
Absolwent jest gotów do:
1. krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzania,
ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym
rozwiązaniem problemu
2. przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązywania problemów poznawczych i
praktycznych
3. otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego
Kryteria oceniania
Ocena aktywności na seminarium, ocena pracy magisterskiej, egzamin ustny.
Literatura
Literatura podstawowa:
Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, Universitas, Kraków 2005.
Aumont J., Marie M., Analiza filmu, Warszawa 2013.
Barthes R., Mitologie, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
Bednarek S., W kręgu małych ojczyzn: szkice regionalistyczne, KODRTK, Wrocław Ciechanów 1996.
Belting H., Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, Universitas, Kraków 2007.
Benedyktowicz Z., Portrety „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Kraków 2000.
Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Burszta W. J., Kultura – ludowość – postfolkloryzm, w: Wymiary antropologicznego poznania kultury, Poznań 1992.
Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, Czytelnik, Warszawa 1998.
Certeau Michel de M., 2008, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, WUJ, Kraków 2008.
Deliege R., Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, Warszawa 2011.
Filiciak M., Giza B. (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych a polska widownia, Scholar, Warszawa 2011
Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, WUJ, Kraków 2010.
Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Kraków 2005
Gaweł A., Rok obrzędowy na Podlasiu, Białystok 2012.
Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Godzic W., Telewizja jako kultura, Rabid, Kraków 1999.
Hall S., Kodowanie, dekodowanie, „Przekazy i Opinie” 1-2 (1987), s. 58-71.
Haltof M., Kino polskie, Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2002.
Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańsk 2008.
Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, WUJ, Kraków 2004.
Januszkiewicz M., W poszukiwaniu sensu. Phronesis i hermeneutyka, Poznań 2016.
Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, WAiP, Warszawa 2007.
Kaja E., Amerykańskie seriale typu „post-soap opera” – nowa generacja seriali telewizyjnych, lecz nie tylko w telewizji, „Kultura i Edukacja” 2014, nr 2.
Konersmann R., Filozofia kultury. Wprowadzenie, Warszawa 2009.
Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce. Universitas, Krakow 2007.
Lessig L., Wolna kultura, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009.
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013.
Morley D., Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, NCK, Warszawa 2011.
Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Pokorna-Ignatowicz K., Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, WUJ, Kraków 2003.
Rosińska Z., Michalik J. (red.), Co to jest filozofia kultury, Warszawa 2006.
Rothenbuhler E., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do komunikacji medialnej, WUJ, Kraków 2003.
Smolińska T., Rodzina o sobie: folklorystyczny aspekt rodzinnej tradycji kulturowej, WSP Opole, 1992.
Sobolewska A., Mapy duchowe współczesności. Co nam zostało z Nowej Ery?, Warszawa 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: