Seminarium magisterskie II 430-KS2-2SEMM8
Profil studiów: Ogólnoakademicki
Forma studiów: Stacjonarne
Rodzaj przedmiotu: Obowiązkowy, moduł M-6: Przedmioty dyplomowe
Dziedzina nauk humanistycznych: nauki humanistyczne, nauki o kulturze i religii
Rok Studiów: II rok studiów/semestr 3-4 (studia drugiego stopnia)
Wymagania wstępne: ukończone studia licencjackie
Liczba godzin dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
60 godz., seminarium
Metody dydaktyczne:
- dyskusje seminaryjne nad przeczytanymi lekturami;
- dyskusje indywidualne z poszczególnymi seminarzystami;
- konsultacje stacjonarne i/lub online;
- korekty poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej;
- korekta merytoryczna całości pracy magisterskiej.
25 punktów ECTS
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w seminarium – 30 x 2 godz. = 60 godz.,
zbieranie materiałów do pracy magisterskiej i ich opracowanie – 240 godz.,
napisane pracy magisterskiej – 240 godz.,
konsultacje stacjonarne i online z promotorem – 120 godz.,
razem – 660 godz./25 pkt. ECTS
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela – 60 godz. + 120 godz. = 180 godz.,/6,8 pkt. ECTS.
- o charakterze praktycznym – 240 godz. + 240 godz. = 480 godz./18,2 pkt. ECTS
W cyklu 2022:
Profil studiów: Ogólnoakademicki |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Ogólnie: w sali | W cyklu 2022: mieszany: w sali i zdalnie |
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
Absolwent zna i rozumie:
W_01 w stopniu pogłębionym – miejsce i znaczenie nauk o kulturze
i religii w relacji do nauk humanistycznych oraz społecznych, ich specyfikę przedmiotową i metodologiczną;
W_02 klasyczne i współczesne dokonania, ośrodki i szkoły badawcze kluczowe dla studiów kulturoznawczych i wie o potrzebie ciągłego uzupełniania wiedzy na poziomie zaawanasowanym;
W_03 szczegółową terminologię kulturoznawczą i antropologiczną w języku polskim i języku obcym na poziomie B2/C1;
W_04 w sposób uporządkowany i pogłębiony główne kierunki nauk
o kulturze i religii:
1. antropologia kultury,
2. teorie kultury i teorie poszczególnych dyscyplin sztuki,
3. historia kultury i historia poszczególnych dyscyplin sztuki,
4. estetyka, filozofia kultury,
5. nauki o języku i literaturze,
6. nauki o komunikacji i mediach,
7. religioznawstwo;
W_05 w stopniu zaawansowanym – kierunki i tendencje przeobrażeń we współczesnej kulturze, ma wiedzę o zależnościach między nimi.
KA7_WG1, KA7_WG2, KA7_WG3, KA7_WG4, KA7_WK2.
B) Umiejętności
Absolwent potrafi:
U_01 w pogłębiony, innowacyjny sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych metod i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych, etc.);
U_02 wykorzystywać pogłębione umiejętności badawcze związane z formułowaniem i analizą problemów badawczych, doborem metod i narzędzi, opracowaniem i prezentacją wyników pracy;
U_03 rozpoznać różne wytworzy kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną i twórczą analizę i interpretację z wykorzystaniem samodzielnie dobranych metod i technik w celu określenia ich znaczenia oraz ich oddziaływania społecznego i miejsca w procesach kulturowych;
U_04 pisać rozprawy teoretyczne i krytyczne wykazując się umiejętnością samodzielnego doboru metodologii i literatury, bądź opracowania nowych metod i narzędzi;
U_05 formułować opinie krytyczne o wytworach kultury na podstawie wiedzy i własnego doświadczenia, podjąć trud orzekania o wartościach artystycznych i estetycznych, w języku polskim i obcym na poziomie B2/C1;
U_06 samodzielnie zdobywać wiedzę i umiejętności badawcze, rozumieć i doceniać potrzebę ustawicznego kształcenia się oraz ukierunkować innych w tym zakresie;
U_07 czytać i interpretować teksty kultury (pisane, audialne, wizualne
i multimedialne, etc.), samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności
i kariery zawodowej.
KA7_UW1, KA7_UW2, KA7_UW3, KA7_UW6, KA7_UK3, KA7_UU1, KA7_UU2.
C) Kompetencje społeczne
Absolwent jest gotów do:
K_01 krytycznej analizy posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umiejętności ich samodzielnego poszerzana, ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, a także do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
K_02 przyjęcia postawy aksjologicznej, związanej z krytyczną oceną wytworów kultury w celu rozwiązania problemów poznawczych
i praktycznych;
K_03 twórczej analizy nowych sytuacji i problemów w celu samodzielnego, krytycznego i odpowiedzialnego formułowania propozycji ich rozwiązania w wypełnianiu zobowiązań społecznych oraz inspirowaniu i organizowaniu działalności kulturowej i społecznej;
K_04 otwartości na nowe idee i poglądy, gotowości do podejmowania polemiki oraz zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów w celu inspirowania działań na rzecz interesu publicznego;
K_05 przestrzegania zasad etycznych związanych z odpowiedzialnością za podejmowanie działania o charakterze tworzenia, upowszechniania
i oceny wytworów i tekstów kultury, prawidłowego identyfikowania
i rozstrzygania dylematów etycznych związanych z wykonywaniem zawodu, podtrzymywania etosu zawodowego.
KA7_KK1, KA7_KK2, KA7_KO1, KA7_KO2, KA7_KR2.
Kryteria oceniania
Ocenianie poszczególnych rozdziałów pracy magisterskiej w czasie trwania seminarium magisterskiego, ocenianie całości pracy magisterskiej pod względem merytorycznym i językowym. Warunkiem zaliczenia seminarium jest zaakceptowanie przez promotora pracy magisterskiej
Literatura
1. Altman R., Gatunki filmowe, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
2. Appadurai A., Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Z. Pucek, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2005.
3. Aumont J., Marie M., Analiza filmu, przeł. M. Zawadzka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
4. Barthes R., Mitologie, przeł. A. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa 2000.
5. Belting H., Antropologia obrazu. Szkice z nauki o obrazie, przeł. M. Bryl, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2007.
6. Benedyktowicz Zb., Portret „obcego”. Od stereotypu do symbolu, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2000.
7. Białostocki J., Symbole i obrazy w świecie sztuki, tom ½, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.
8. Białostocki J., Sztuka cenniejsza niż złoto, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001.
9. Bielak T., Filiciak M., Ptaszek G., Zmierzch telewizji? Przemiany medium. Antologia, przeł. zbiorowy, Wydawnictwo naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011.
10. Bordwell D., Thompson K., Film Art. Sztuka filmowa, przeł. B. Rosińska, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2010.
11. Bourdieu P., Męska dominacja, przeł. L. Kopciewicz, Oficyna Naukowa, Warszawa 2004.
12. Brannon L., Psychologia rodzaju, przeł. M. Kacmajor, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002.
13. Burszta W.J., Wymiary antropologicznego poznania kultury, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 1992.
14. Butler J., Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości, przeł. K. Krasuska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008.
15. Cassirer E., Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury, przeł. A. Staniszewska, Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”, Warszawa 1998.
16. Certeau de M., Wynaleźć codzienność, tom 1: Sztuki działania, przeł. K. Thiel-Jańczuk, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.
17. Denzin N.K., Lincoln Y.S., Metody badań jakościowych, przeł. zbiorowy, tom ½, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010
18. Filiciak M., Giza B. (red.), Post-soap. Nowa generacja seriali telewizyjnych, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011.
19. Fiske J., Zrozumieć kulturę popularną, przeł. K. Sawicka, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2010.
20. Fraser N., Drogi feminizmu. Od kapitalizmu państwowego do neoliberalistycznego kryzysu, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, warszawa 2014.
21. Freedberg D., Potęga wizerunków. Studia z historii i teorii oddziaływania, przeł. E. Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
22. Gajewska A., Teorie wywrotowe. Antologia przekładów, przeł. zbiorowy, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.
23. Geertz C., Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej, przeł. D. Wolska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
24. Godzic W., Telewizja jako kultura, Wydawnictwo „Rabid”, Kraków 1999.
25. Hall St., „Kodowanie i dekodowanie”, Przekazy i Opinie 1987, nr ½,
s. 58–71.
26. Haltof M., Kino polskie, przeł. M. Przylipiak, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2002.
27. Hann Ch., Antropologia społeczna, przeł. S. Szymański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków
28. Helman A., Ostaszewski J., Historia myśli filmowej. Podręcznik, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007.
29. Helman A., Pitrus A., Podstawy wiedzy o filmie, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
30. Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, przeł. M.M. Piechaczek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.
31. hooks b., Teoria feministyczna. Od marginesu do centrum, przeł. E. Majewska, E. Klekot, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.
32. Hryciuk R.E., Kościańska A. (red.), Gender: perspektywa antropologiczna, tom 1: „Organizacja społeczna”, tom 2: Kobiecość, męskość, seksualność, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.
33. Jenkins H., Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.
34. Konersmann R., Filozofia kultury. Wprowadzenie, przeł. K. Krzemieniowa, Oficyna Naukowa, warszawa 2009.
35. Kozinets R.V., Netnografia. Badania etnograficzne online, przeł. M. Brzozowska-Brywczyńska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
36. Kracauer S., Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, przeł. W. Wertenstein, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk
37. Kuligowski W., Antropologia współczesności. Wiele światów, jedno miejsce, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2007.
38. Lessig L., Wolna kultura, przeł. zbiorowy, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2005.
39. Lubelski T., Historia kina polskiego. Twórcy, filmy, konteksty, Videograf II, Katowice 2009.
40. Lubelski T., Sowińska I., Syska R., Historia kina, tom 1, „Kino nieme”, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2009.
41. Lubelski T., Sowińska I., Syska R., Historia kina, tom 2, „Kino klasyczne”, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2011.
42. Lubelski T., Sowińska I., Syska R., Historia kina, tom 3, „Kino epoki nowofalowej”, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2015.
43. Lubelski T., Sowińska I., Syska R., Historia kina, tom 4, „Kino końca wieku”, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2019.
44. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, przeł. M. Bucholc, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
45. Melosik Zb. Kryzys męskości w kulturze współczesnej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2006.
46. Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłość obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2013.
47. Morley D., Przestrzenie domu. Media, mobilność i tożsamość, przeł.
J. Mach, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2011.
48. Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (red.), Świat człowieka – świat kultury. Antologia tekstów klasycznej antropologii, przeł. zbiorowy, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2007.
49. Ostaszewski J., Helman A., Ostaszewska I. (red.), Kognitywna teoria filmu. Antologia przekładów, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków 1999.
50. Pokorna-Ignatowicz, Telewizja w systemie politycznym i medialnym PRL. Między polityką a widzem, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
51. Putnam Tong R., Myśl Feministyczna. Wprowadzenie, przeł. B. Umińska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
52. Renzetti C.M., Curran D.J., Kobiety, mężczyźni i społeczeństwo, przeł. A. Gromkowska-Melosik, red. Zb. Melosik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
53. Robert Deliège, Historia antropologii. Szkoły, autorzy, teorie, przeł. K. Marczewska, Oficyna Naukowa, Warszawa 2011.
54. Rosińska Z., Michalik J. (red.), Co to jest filozofia kultury?, Wydawnictwa Uniwersytetu warszawskiego, Warszawa 2006.
55. Rothenbuhler E., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, przeł. i red. J. Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
56. Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W.J. Burszta, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1998.
57. Ślęczka Kazimierz, Feminizm. Ideologie i koncepcje społeczne współczesnego feminizmu, Wydawnictwo „Książnica”, Katowice 1999.
58. Turner V.W., Bruner E.M., Antropologia doświadczenia z epilogiem Clifforda Geertza, przeł. E. Klekot, A. Szurek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2011.
59. Wojciszke W., Sprawczość i wspólnotowość. Podstawowe wymiary postrzegania społecznego, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2010.
60. Wróblewski M. (red.), Kultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, przeł. zbiorowy, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2012.
W cyklu 2022:
Literatura podstawowa: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: