Zagadnienia filmu współczesnego 430-KS2-2ZFW
Profil studiów: ogólnoakademicki
Forma studiów: stacjonarne.
Rodzaj przedmiotu: Przedmiot obowiązkowy, Moduł 4
Dziedzina i dyscyplina nauki: dziedzina nauk społecznych - nauki o mediach
Rok studiów/semestr: Rok II, semestr III
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć: 15 godzin ćwiczeń Metody dydaktyczne: wykład z wykorzystaniem prezentacji wizualnych, dyskusja, warsztat. Punkty ECTS: 1.
Bilans nakładu pracy studenta:
udział w ćwiczeniach - 15 godzin
przygotowanie do zajęć - 15 godzin
Wskaźniki ilościowe:
Nakład pracy studenta/studentki związany z zajęciami:
- wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela - 15 godzin - 0,5 punkt ECTS
- o charakterze praktycznym - 15 godzin - 0,5 punkty ECTS
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
mieszany: w sali i zdalnie
Efekty kształcenia
WIEDZA - student:
zna i rozumie na poziomie rozszerzonym rolę refleksji
kulturoznawczej w rozumieniu procesów zachodzących w kulturze - K_W02
zna i rozumie zaawansowane metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych tradycji, teorii lub szkół badawczych w zakresie różnych dyscyplin nauk humanistycznych - K_W16
UMIEJĘTNOŚCI - student:
potrafi w pogłębiony, uporządkowany sposób wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem różnych sposobów i źródeł (pisanych, ikonicznych, elektronicznych etc.) - K_U01
czyta i interpretuje teksty kultury (pisane, audialne i wizualne, multimedialne), umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze związane z rozwijaniem swoich zdolności i kariery zawodowej - K_U05
KOMPETENCJE SPOŁECZNE - student:
zna zakres posiadanej przez siebie wiedzy i posiadanych umiejętności, umie go samodzielnie poszerzać, rozumie potrzebę ustawicznego dokształcania się i rozwoju zawodowego, potrafi także inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - K_K01
interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi i nowymi zjawiskami oraz formami w sztuce, umie je ocenić i zinterpretować - K_K10
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, na którą składają się: obecność studenta na zajęciach, aktywność oraz odpowiedzi ustne (bądź esej pisemny) związane z tematyką poruszaną na zajęciach.
Literatura
LITERATURA I FILMY:
1. MODERNIZM I NEOMODERNIZM: FILMOWY
R. Syska, Filmowy neomodernizm,
Rozdział V, Bunt wolnych. Narodziny neomodernizmu str. 149 – 185
R. Syska, Filmowy modernizm, w "Kwartalnik Filmowy" 2009 nr 67-68
PRZYKŁADOWE FILMY:
Koń turyński, reż. Bella Tarr, 2011
Poza szatanem, reż. B. Dumont, 2011
F. Fellini, "Osiem i pół", 1963, "Satyricon", 1969, Giulietta i duchy", 1965
M. Antonioni, "Czerwona pustynia", 1964
I. Bergman, "Tam gdzie rosną poziomki"', 1957
2. NEONOIR:
Magdalena Kempna-Pieniążek, Neo-noir. Ciemne zwierciadło czasów kryzysu, Rozdziały:
Wstęp - str. 9 – 10
Neo-noir jako transkulturowa estetyka - str. 38 – 49
Neo-noir i kryzys człowieczeństwa - str. 123 – 147
PRZYKŁADOWE FILMY:
Dwa teledyski:
1. Love’s Loaded Gun Alice’a Coopera, 1991
2. Who i sit? Michaela Jacksona, 1993
Sokół maltański, reż. John Huston, 1941 Chinatown, reż. R. Polański, 1974
Blade runner 2049, reż. Ridley Scott, 2017 Prometeusz, reż. Ridley Scott, 2012
3. EUROPEJSKIE KINO POSTKOLONIALNE:
K. Loska, Postkolonialna Europa. Etnoobrazy współczesnego kina,
Rozdział:
Wielokulturowa przestrzeń miejska w kinie blokowisk str. 123-145
PRZYKŁADOWE FILMY:
Nienawiść, reż. M. Kassovitz 1995
13 dzielnica, reż. P. Morel 2004
Nietykalni, reż. Oliver Nakache, Eric Toledano, 2011
4. POMIĘDZY KOMIKSEM FILMOWYM A FILMEM KOMIKSOWYM
T. Żaglewski, Kinowe uniwersum superbohaterów. Analiza współczesnego filmu komiksowego
Rozdział I.
Pomiędzy komiksem filmowym a filmem komiksowym – wstępna charakterystyka współczesnego kina komiksowego - str. 15-59.
PRZYKŁADOWE FILMY:
Avengers, reż. J. Whedon 2012
Persepolis, reż. V. Paronnaud, M. Satrapi 2007
5. NAJNOWSZE KINO POLSKIE JAKO KINO NARODOWE
pod red T. Lubelski, M. Stroiński, Kino Polskie jako kino narodowe,
Rozdział: Film pamięci narodowej. Najnowsze kino polskie w dyskursie polityki historycznej - str.295-321
Kino W. Smarzowskiego, http://ekrany.org.pl/kino_wspolczesne/wiek-kleski-kino-wojciecha-smarzowskiego/
PRZYKŁADOWE FILMY:
Katyń, Popiełuszko, Generał Nil,
W. Smarzowski – Róża, Wołyń, Kler.
6. POSTMODERNIZM W KINIE
S. Murawski, Postmodernizm a kultura filmowa, „Kino” 1991/ 2,3
T. Miczka, Wielkie żarcie i postmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym, Katowice 1992
PRZYKŁADOWE FILMY:
P. Greenaway "Pillow book", "Księgi Prospera"
Q. Tarantino "Pulp Fiction", "Kill Bill"
P. Almodóvar "Matador", "Porozmawiaj z nią"
7. ESTETYZACJA PRZEMOCY W KINIE WSPÓŁCZESNYM
R. Syska, Film i przemoc, 2003
M. Sułkowska-Janowska, Premoc rozestetyzowana, w: "Folia Philosophica", 2011 nr 29
PRZYKŁADOWE FILMY:
O. Stone, "Urodzeni mordercy", 1994
Q. Tarantino, "Kill Bill", 2003
P. Greenaway, "Pillow Book",' 1996
R. Rodriguez, "Sin City"', 2005
W cyklu 2022:
R. Syska, Filmowy neomodernizm, Kraków 2014 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: