Socjologia religii 440-SS1-1SRE1
• Profil studiów – ogólnoakademicki
• Forma studiów – stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu – obowiązkowy
• Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia
• Rok studiów/semestr – rok 1/sem. II
• Wymagania wstępne – brak
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć – 30 godzin wykładu z elementami ćwiczeń
• Metody dydaktyczne – wykład, referat, dyskusja, konsultacje
• Punkty ECTS – 2
• Bilans nakładu pracy studenta – udział w wykładach – 30 godzin; udział w konsultacjach związanych z przygotowaniem referatu – 4,6 godzin; egzamin – 0,4 godz; przygotowanie do zajęć, referatu i egzaminu: 17 godzin; razem: 52 godziny
• Wskaźniki ilościowe – nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela 35 godzin, co odpowiada 1,3 pkt ECTS oraz nakład pracy studenta, który nie wymaga bezpośredniego udziału nauczyciela 17 godzin, co odpowiada 0,7 pkt. ECTS
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG9 - potrafi opisać czynniki i procesy tworzenia się więzi społecznych, rolę i przemiany więzi w kontekście zmian kulturowych;
KP6_WG10 - potrafi scharakteryzować teorie socjologiczne i psychologiczne dotyczące miejsca jednostki w strukturze społecznej;
KP6_WG17 - potrafi opisać genezę i przemiany norm i reguł społecznych
KP6_KK1 - ma świadomość zmian zachodzących w terminologii
oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii;
KP6_KR4 - jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia
społecznego oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu
kulturowego
Kryteria oceniania
i) obecność na zajęciach;
i) aktywność na zajęciach;
i) przygotowanie i przedstawienie referatu wraz z konspektem;
i) egzamin ustny
Literatura
1) Emile Durkheim, Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, Warszawa 1990, rozdz. Definicja zjawiska religijnego i religii, s. 19-42.
2) Max Weber, Główne cechy religii światowych, [w:] Socjologia religii. Antologia tekstów, red. W. Piwowarski, Kraków 1998, s. 25-39.
3) Stefan Czarnowski, Kultura religijna wiejskiego ludu polskiego, [w:] S. Czarnowski, Dzieła, t.1, Warszawa 1956, s. 88-107.
4) Gabriel Le Bras, Badanie żywotności katolicyzmu francuskiego, [w:] Socjologia religii. Wybór tekstów, red. F. Adamski, s. 301-314 oraz Kościół katolicki w Polsce 1991-2011. Rocznik Statystyczny, Warszawa 2014, s. 183-207.
5) Peter Ludwig Berger, Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Kraków 1997, r. 1. Religia i tworzenie świata, s. 29-60.
6) Peter Ludwig Berger, Święty baldachim. Elementy socjologicznej teorii religii, Kraków 1997, r. 6. Sekularyzacja i problem wiarygodności, s. 173-202.
7) Thomas Luckmann, Niewidzialna religia. Problem religii w nowoczesnym społeczeństwie, Kraków 1996, rozdz. I, II, VII, Postscriptum, s. 51-74, 145-155.
8) Eileen Barker, Nowe ruchy religijne, Kraków 1997, Wprowadzenie, rozdz. 1-5, s. 43-103.
9) Rodney Stark, William Sims Bainbridge, Teoria religii, Kraków 2000, rozdz. 9. Sekularyzacja, odrodzenie i eksperyment, s. 339-379 oraz Aneks 393-399.
10) J. Casanova, Deprywatyzacja religii, [w:] Socjologia religii. Antologia tekstów, red. W. Piwowarski, Kraków 1998, s. 409-428.
11) Gilles Kepel, Zemsta Boga. Religijna rekonkwista świata, Warszawa 2010, Przedmowa, rozdz. 1 Koran i miecz, s. 33-91.
12) Philip Jenkis, Chrześcijaństwo przyszłości. Nadejście globalnej Christianitias, Warszawa 2009, rozdz. V, Powstanie nowego chrześcijaństwa, s. 144-184.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: