Metody jakościowe 440-SS1-2MJA1
Profil studiów - ogólnoakademicki
Forma studiów - stacjonarne
Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
Język - polski
Dziedzina i dyscyplina nauki - nauki społeczne, socjologia
Rok studiów/semestr - rok II, semestr IV
Wymagania wstępne (tzw. sekwencyjny system zajęć i egzaminów) - brak
Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć:
15 godz. – wykłady
30 godz. – konwersatoria
15 godz. – laboratoria
Metody dydaktyczne: wykład, praca indywidualna i grupowa, praca z tekstem, dyskusja, ćwiczenia i zadania praktyczne, projekt grupowy, praca terenowa (badawcza)
Forma zaliczenia: egzamin, zaliczenie na ocenę
Punkty ECTS - 5
Bilans nakładu pracy studenta
130 godz., w tym:
15 godz. – udział w wykładach
30 godz. – udział w ćwiczeniach
15 godz. – udział a w laboratoriach
10 godz. - udział w konsultacjach
45 godz. – przygotowanie do zajęć wraz z zadaniami
15 godz. – przygotowanie do egzaminu
Wskaźniki ilościowe:
- nakład pracy studenta związany z zajęciami wymagającymi bezpośredniego udziału nauczyciela:
--- liczba godzin - 70
--- punkty ECTS - 2,7
- samodzielna praca studenta:
--- liczba godzin - 60
--- punkty ECTS - 2,3
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka - s.
KP6-WG2: s. rozróżnia najważniejsze stanowiska teoretyczne i metodologiczne w socjologii jakościowej
KP6-WG14: s. rozumie specyfikę badań jakościowych w aspekcie teoretycznym i praktycznym
KP6-WG15: s. potrafi scharakteryzować poszczególne techniki zbierania danych oraz metody ich analizy w obszarze badań jakościowych
KP6-WG16: s. zna podstawowe elementy procesu badawczego w badaniach jakościowych
KP6-UW1: s. potrafi stosować różnorodne typologie zjawisk społecznych do ich jakościowego opisu i analizy
KP6-UW4: s. potrafi samodzielnie stawiać hipotezy badawcze i podejmuje pierwsze próby ich weryfikacji poprzez dane jakościowe
KP6-UW6: s. potrafi rozstrzygać dylematy etyczne związane z pracą socjologa jakościowego
KP6-UW10: s. potrafi zgromadzić/pozyskać dane jakościowe konieczne do analizy zjawisk i procesów społecznych
KP6-UW11: s. potrafi analizować zgromadzone dane jakościowe, również z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania
KP6-UK1: s. posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracy badawczej
KP6-UK2: s. potrafi przygotować ustną wypowiedź na zadany temat związany z problematyką badań jakościowych z wykorzystaniem źródeł socjologicznych
KP6-UO1: s. potrafi przygotować raport z badań
KP6-UO2: s. potrafi przygotować prezentację multimedialną
KP6-KK1: s. ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii jakościowej
KP6-KK2: s. prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem różnorodnych źródeł wiedzy oraz jakościowych metod badawczych
KP6-KK3: s. wykazuje zdolność do krytycznego myślenia, ma świadomość konieczności wykazania się rzetelnością oraz umiejętnością poprawnego argumentowania w sytuacji sporu naukowego w toku prowadzenia badań jakościowych lub w odniesieniu do ich wyników
KP6-KR1: s. jest świadomy problemów etycznych związanych z prowadzaniem jakościowych badań socjologicznych
KP6-KR3: s. ma świadomość swojego wpływu na uczestników badania
KP6-KR4: podczas prowadzenia badań jakościowych jest świadomy złożoności i wieloaspektowości życia społecznego oraz wrażliwy na zjawisko relatywizmu kulturowego
Kryteria oceniania
zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów na ocenę, egzamin pisemny
Literatura
Charles Wright Mills, Wyobraźnia socjologiczna, Warszawa 2007.
Anna Wyka, Badacz społeczny wobec doświadczenia, Warszawa 1993.
Krzysztof T. Konecki, Piotr Chomczyński, Słownik socjologii jakościowej, Warszawa 2012.
Lisa M. Given (red.), The Sage Encyclopedia of Qualitative Research Methods, Sage 2008.
Martin Hammersley, Paul Atkinson, Metody badań terenowych, Poznań 2000.
David Silverman, Interpretacja danych jakościowych, Warszawa 2007.
David Silverman, Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa 2008.
Uwe Flick, Projektowanie badania jakościowego, Warszawa 2010.
Norman K. Denzin, Yvonne S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i t. 2, Warszawa 2009.
Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie, Warszawa 2012.
Dariusz Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Warszawa 2012.
Małgorzata Lisowska-Magdziarz, Analiza tekstu w dyskursie medialnym. Przewodnik dla studentów, Kraków 2006.
Przegląd Socjologii Jakościowej 10/3, 2014, Autoetnografia - technika, metoda, nowy paradygmat?
Pierre Bourdieu et al., The Weight of the World. Social Suffering in Contemporary Society, Polity Press 2012.
Krzysztof Olechnicki (red.), Obrazy w działaniu. Studia z socjologii i antropologii obrazu, Toruń 2003.
Maciej Frąckowiak, Krzysztof Olechnicki, Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, Warszawa 2011.
Piotr Sztompka, Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza, Warszawa 2005.
Marcus Banks, Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Warszawa 2009.
Gillian Rose, Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Jerzy Kaczmarek, Zobaczyć społeczeństwo. Film i wideo w badaniach socjologicznych, Poznań 2014.
Maggie O'Neil, Brian Roberts, Walking Methods. Research on the Move, Routledge 2020.
Kevin Lynch, Obraz miasta, Kraków 2011.
Norman K. Denzin, Performance Ethnography. Critical Pedagogy and the Politics of Culture, Sage Publ. 2003.
Patricia Leavy, Method Meets Art. Arts-Based Research Practice, The Guilford Press 2009.
Patricia Leavy (red.) Handbook of Arts-Based Research, The Guilford Press 2018.
Patricia Leavy, Research Design. Quantitative, Qualitative, Mixed Methods, Arts-Based, and Community-Based Research Approaches, The Guilford Press 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: