Procesy ludnościowe 440-SS1-2PLU1
Profil studiów - ogólnoakademicki.
• Forma studiów–stacjonarne
• Rodzaj przedmiotu - obowiązkowy
• Dziedzina i dyscyplina nauki – nauki socjologiczne, socjologia
• Rok studiów II /semestr II
• Wymagania wstępne– brak
• Liczba godzin zajęć dydaktycznych z podziałem na formy prowadzenia zajęć– 30 godzin wykładu 30 godzin ćwiczeń.
• Punkty ECTS: 5
Bilans nakładu pracy studenta:
30 godzin - obecność na ćwiczeniach;
30 godzin obecność na wykładach;
6 godzin - udział w konsultacjach;
1,5 godz. udział w zaliczeniu i egzaminie;
30 godzin - przygotowanie do zajęć;
37,5 - przygotowanie do zaliczenia i egzaminu
Wskaźniki ilościowe:
- godziny wymagające udziału nauczyciela 67,5 godzin = 2,5 ECTS
- samodzielna praca studenta: 67,5 godziny = 2,5 ECTS
łącznie 5 ECTS = 135 godz.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia przedmiotu
Efekty kształcenia
KP6_WG5 posiada wiedzę na temat struktur przestrzennych i zbiorowości je zamieszkujących, rozumie ich specyfikę i dynamikę
KP6_UW2 potrafi dokonać analizy różnorodnych struktur społecznych z wykorzystaniem terminologii charakterystycznych dla subdyscyplin szczegółowych
KP6_UW8 potrafi identyfikować problemy społeczne wybranej zbiorowości / grupy oraz analizować, oceniać i proponować ich rozwiązania
KP6_UK1 posiada umiejętności merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów różnych autorów oraz formułowania wniosków w pracach naukowych (eseje, prace roczne, semestralne)
KP6_UO2 potrafi przygotować prezentację multimedialną
KP6_UU1 potrafi w pracach pisemnych korzystać z różnych źródeł. potrafi rozpoznać różne typy źródeł, potrafi korzystać ze źródeł internetowych
KP6_KK1 ma świadomość zmian zachodzących w terminologii oraz w orientacjach metodologicznych w obrębie socjologii
KP6_KO2 jest otwarty na pracę w grupie, potrafiąc przyjmować w niej różne role. dostrzega potrzebę kreatywnego kierowania zespołem ludzkim
KP6_KO3 ma świadomość konieczności planowania w czasie wykonywania poszczególnych zadań
KP6_KO4 wykazuje aktywną postawę wobec możliwości uzupełniana swojej wiedzy, również w aspekcie nowoczesnych technologii
Sprawdzanie poszczególnych efektów kształcenia odbywać się będzie systematycznie na ćwiczeniach i poprzez pisemny test egzaminacyjny.
Kryteria oceniania
Wymagana jest:
- obecność na zajęciach i wykładzie (max można mieć dwie nieobecności). 3 nieobecności i więcej wymagają pisemnego zaliczenia
- aktywność i systematyczna praca na ćwiczeniach
- przygotowanie referatu i pracy semestralnej)
Wykład kończy się pisemnym testem, do którego zaliczenia wymagane jest osiągnięcie powyżej 50 proc. max liczby punktów.
maWykład jest obowiązkowy i kończy się zaliczeniem pisemnym (część testowa i cześć problemowa). Do zdania egzaminu wymagane jest uzyskanie ponad
50% całkowitej liczby punktów.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu z wykładu jest zaliczenie ćwi
Zaliczenie ćwiczeń:
obecność na zajęciach
(przekroczenie limitu nieobecności musi być odpracowane w formie kartkówki)
• zreferowanie artykułu naukowego. Ocena referatu (maks. 10 pkt)
• praca semestralna (opracowanie wybranych danych) – (max. 10 pkt)
• aktywność na zajęciach (maks. 7pkt, czyli za merytoryczną aktywność na
dwóch zajęciach 1 pkt)
Literatura
M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar
J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty-interpretacje-opinie, IP UKSW, Warszawa 2007.
Holzer, J. Z. (1980), Demografia, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Hrynkiewicz, J., Witkowski, J., Potrykowska, A. (red) (2019), Migracje a sytuacja demograficzna Polski, Warszawa: Rządowa Rada
Ludnościowa.
Hrynkiewicz, J. (red) (2012), O sytuacji ludzi starszych, Warszawa: Rządowa Rada Ludnościowa.
Kluzowa, K. (1999) „Ludność” w: „Encyklopedia Socjologii”, t.2, Warszawa: Oficyna Naukowa, s. 137-144.
Kiełkowska, M.( red.) (2013), Rynek pracy wobec zmian demograficznych, Warszawa: Instytut Obywatelski.
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Warszawa: GUS.
Okólski, M. (2005), Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
SCHOLAR.
Wojtyniak, B. Goryński, P. (red) (2018), Sytuacja zdrowotna ludności Polski i jej uwarunkowania - synteza, Warszawa: Narodowy Instytut
Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny.
M.Okólski, (2004, 2009), „Demografia. Podstawowe pojęcia, procesy i teorie w encyklopedycznym zarysie”, Warszawa: Scholar
Materiały źródłowe:Dane dostępne na stronie: www.stat.gov.plRaporty Rządowej Rady Ludnościowej, Roczniki Demograficzne, Roczniki StatystyczneRaport z NSP 2002, 2011, 2021, GUS, Warszawa Materiały uzupełniające:Seria publikacji Kongresów Demograficznych w Polsce
Human Development Report, Biuro Analiz Sejmowych, Eurostat, Policja (statystyki zbiorcze), statystyki Straży
Granicznej, Wojewódzki Urząd Pracy, regionalne ośrodki polityki społecznej, Rządowa Rada Ludnościowa, Instytut Statystyki Kościoła
Katolickiego, NFZ, CBOS, uniwersyteckie ośrodki badawcze, publikacje, czasopisma demograficzne
W cyklu 2022:
M.Okólski, A.Fihel (2012), „Demografia. Współczesne zjawiska i teorie”, Warszawa: Scholar J. Balicki, E. Frątczak, Ch. B. Nam, Przemiany ludnościowe. Fakty-interpretacje-opinie, IP UKSW, Warszawa 2007. Artykuły z czasopism naukowych, takich jak: Polecana literatura uzupełniająca wydawana przez instytucje publikujące opracowanie danych statystyczno- demograficznych: Roczniki demograficzne i |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: